My Life In Monsters – jak se dělala stvoření před počítači

10.1.2016 at 18:00  •  Posted in Krátké filmy by

V souvislosti s premiérou sedmých Star Wars stojí za to podívat se na příběh člověka, který před necelými čtyřiceti lety oživoval stvoření v první trilogii.

 

Phil Tippett je držitelem Oscara, jeho tvář a jméno ale asi málokomu něco řekne. Přitom je to další muž podobný Stanu Winstonovi, který pomáhal v dřevních počítačových dobách oživovat přebujelé fantazie filmových tvůrců. V případě Tippetta je nejvýraznější položkou ve filmografii první trilogie Star Wars. K jejím hmatatelným základům se obloukem snažili vrátit tvůrci nejnovějšího dílu s podtitulem Síla se probouzí. Tippett byl dokonce k natáčení přizván a jeho práce ve filmu je na první pohled vidět – jde o hološachy na palubě Falconu.

Za svou práci byl mnohokrát oceněn. Ze série Hvězdných válek dosáhl na Oscara spolu s dalšími v roce 1984 po premiéře posledního dílu Návratu Jediů. Se zmíněným Stanem Wintonem si ale došel pro Oscara i o deset let později, a to díky Jurskému parku, který představoval velkolepou ukázku toho, co nás s CGI v dalších letech čeká. V posledních letech už moc příležitostí k práci nemá. Nejvýraznější je jeho účast na velké části série Stmívání, kde dohlížel na vizuální efekty. Zajímavostí je, že se v novém tisíciletí dostal i k režii. Méně zajímavé je, že šlo o pokračování Hvězdné pěchoty. Krátký dokument od Vice přibližuje jeho kariéru i jeho přístup k práci.

Adam Fiala