Chtěl jsem natočit Dealera pro generaci TikToku, říká režisér filmu BANGER.

27.9.2022 at 11:10  •  Posted in Svět filmu by

Scenárista a režisér Adam Sedlák na sebe výrazně upozornil webovým seriálem Semestr a temným psychologickým dramatem Domestik. Nyní sklízí nadšené kritiky za své černohumorné drama BANGER., které je velice svébytnou výpovědí o současné zlaté mládeži.

 

–⁠ Co tě přivedlo k myšlence natočit film jako je BANGER.?

Na počátku stál nápad na seriál z prostředí gymplu, jehož hrdinkou měla být mladá holka. Pak mi ale producent Tomáš Hrubý, s nímž jsem tohle téma probíral, řekl o Ektorovu klipu Kancelář. A ten je o mladém dealerovi, který jezdí celý den v autě, používá kódy a prodává svoje zboží. Tenhle track se tak stal hlavním inspiračním zdrojem. Původně to měl být seriál, pak ale přišel covid, který to celé zkomplikoval, a nezbylo než to zkusit přepsat do celovečerního filmu. S nadsázkou by se dalo říct, že jsem covidu vděčný, protože nebýt něj, doteď by ten projekt možná neexistoval. Vlastně bych teď radši natočil třeba Banger 2 než seriál na totožné téma.

–⁠ Jaké pro tebe byly při jeho tvorbě hlavní inspirační zdroje?

Dalo by se říct, že mým cílem bylo natočit film v podobném duchu jako je Dealer (1996) dánského režiséra Nicolase Windinga Refna, akorát pro generaci TikToku. Hlavně proto jsem chtěl točit ručně na iPhone. Kvůli vizuální stránce jsem během tvorby hodně nakoukával Tanec v temnotách od Larse von Triera.

–⁠ Jak moc jsou ti blízká témata a prostředí, v nichž se film odehrává?

Žiju v Praze, pohybuju se v určité umělecké bublině, znám některé rappery, takže do jisté míry mi blízká jsou.

 

–⁠ Jaký je tvůj vztah k českému rapu?

Poslouchám ho, ale neřekl bych, že jsem vyloženě jeho fanda a že proto jsem se rozhodl natočit film o něm. Když už jsem věděl, že v ději bude figurovat reálný rapper ze současné české scény, zkoušel jsem si tam představit každého domácího rappera. Moje volba nakonec padla na Sergeie Barracudu. Klíčové byly rešerše –⁠ tři roky jsem strávil studiem současného českého rapu.

–⁠ Co tě vedlo k tomu, aby ve filmu jako postava vystupoval reálný rapper a hrál sám sebe?

Podle mě by to jinak nefungovalo. Do filmu jsem chtěl reálného rappera. Zároveň jsem po Sergeiovi nemohl chtít, aby hrál někoho jiného. On je svou tvorbou a i svými tetováními tak ikonický, že by zkrátka nešlo, aby představoval fiktivní postavu. Navíc jsem chtěl, aby mi interpret, kterého obsadím, poskytl i svůj hudební repertoár, z nějž některé tracky pak budu moct ve filmu použít.

–⁠ Na základě čeho si vybral do hlavních rolí Adama Mišíka a Marsella Bendiga?

Kromě Sergeie Barracudy všichni herci prošli tradičním castingovým procesem. Trval ale poměrně dlouho, protože v některých případech byly speciální požadavky. Hlavně na role albánských gangsterů.

–⁠ Co bylo při natáčení největší výzvou?

Určitě střih. S dvěma střihači, Šimonem Hájkem a Jakubem Jelínkem, jsme to stříhali rok, aby to odpovídalo stylu, který jsme si zvolili.

–⁠ Je podle tebe BANGER. v něčem výrazně blízký tvým předchozím filmovým a seriálovým projektům?

Se Semestrem (2016), který jsme natáčeli převážně na foťáky, ho pojí experimentování s formou a zaměření se na životní styl generace Z. Podobnost s Domestikem (2018) vidím v tom, že oba filmy tematizují honbu za úspěchem, která se postupně stává destruktivní.

 

–⁠ Máš představu, jak bude publikum na film reagovat? Jde podle tebe spíš o film pro mainstreamové, nebo festivalové publikum?

Mým cílem bylo natočit film tak, aby dokázal oslovit jak klubového diváka, tak i návštěvníky multikin. Něco jiného to bylo s Domestikem, který vznikal jako festivalová záležitost.

–⁠ Představuje BANGER. filmový směr, jemuž by ses chtěl věnovat i v budoucnosti?

Rád bych se dál držel tématu života mladých lidí. Jinak si ale myslím, že režisér by neměl mít styl. Ten má mít konkrétní film. Třeba Wes Anderson má svůj styl, mně ale jako diváka nebaví sledovat, když někdo v podstatě točí pořád jeden a ten samý film dokola.

–⁠ Jak vnímáš současnou českou kinematografii? Co je podle tebe její největší problém?

Špatné podle mě je, že tady v poslední době v podstatě chybí filmy, které by právě dokázaly oslovit většinové i festivalové diváky. Filmy, které jsou dost chytré a ambiciózní, aby zaujaly náročnější publikum, současně ale celkově atraktivní, aby na ně měli chuť do kina jít i lidé, kteří chodí obvykle na velkofilmy nebo ryze žánrové snímky.

 

Úvodní foto: Adam Sedlák

Roman Freiberg