BANGER. – Mišík sellí Kolumbii a touží se stát rapovou hvězdou

20.9.2022 at 07:35  •  Posted in Recenze by

Do kin přichází divoká exkurze hříšnou noční Prahou, jaká tu ještě nebyla.

Novinka režiséra Adama Sedláka je příběhem mladého drogového dealera Alexe (Adam Mišík). Ten v Praze prodává kokain, s ilegální obživou však chce skončit. Jeho přáním je se stát slavným a úspěšným rapperem. Toho chce dosáhnout natočením videoklipu se Sergeiem Barracudou, domácí hvězdou tohoto hudebního žánru. Háček spočívá v tom, že Alex bude muset za pomoci kamaráda Ládi (Marsell Bendig) sehnat během několika hodin pět tisíc eur, aby s ním populární muzikant spolupracoval. A Alex se tak dočkal svého bangeru neboli hitu, jenž ho posune ke splnění svého životního snu.

Jméno Adama Sedláka zatím není širší české veřejnosti příliš známé, přitáhnout zaslouženou pozornost však mladý filmař dokázal většinou svých dosavadních počinů. Těmi nejzajímavějšími jsou dokument Mgr. Radovan Kaluža (2011), webová minisérie Semestr (2016) a temné psychologické drama Domestik (2018). První titul byl portrétem bizarní tuzemské persony, druhý nezvyklou generační výpovědí a poslední sebevědomým festivalovým kusem, stylově blízkým mysteriózním hororům Romana Polanského (Rosemary má děťátko /1968/, Nájemník /1976/) či drásavým obrazům devastace lidského těla i duše v podání Darrena Aronofského (Requiem za sen /2000/, Černá labuť /2010/).

Sedlák si tak již přes deset let buduje renomé režiséra, který je schopen přicházet se svébytnými a působivými projekty s rozmanitými, neotřelými a atraktivními náměty. Daný trend pak naplno stvrzuje i jeho aktuální moralistická sonda do hlubin současného pražského podsvětí, definovaného zejména drogovým byznysem.

Moderní stylizace

Nejsilnější stránkou filmu je jeho formální uchopení. Tvůrcům v čele se Sedlákem se podařilo dát filmu specifickou tvář, která jednak pasuje k tématu, hlavně ho ale v pozitivním smyslu odděluje od naprosté většiny soudobé české kinematografie, která ve srovnání s ním vyznívá ustrašeně a zpátečnicky. Zoufalá snaha dua pochybných existencí obstarat velkou sumu peněz během krátkého časového úseku je kompletně natočena na kamery iPhonů. Značnou, ovšem ne vždy divácky komfortní, výtvarnou expresivitu pak posiluje ještě ruční snímání a časté close-upy na tváře herců. Snímek díky tomu vyzařuje atmosféru typickou pro nezávislou kinematografii.

Speciálním “bonusem” jsou pak hravé a nápadité videoklipové prostřihy podvratně komentující právě probíhající scény. Několikavteřinové vsuvky a koláže patrně nejvíce “ocení” fanoušci Čapkova Povídání o pejskovi a kočičce či pravidelní diváci jednoho nesmrtelného televizního soutěžního pořadu. A soundtrack je – dle očekávání – tvořen převážně z vhodně zvolených rapových skladeb (včetně Barracudových).

Velkou trefou je kromě vytříbené audiovizuální stránky také herecké obsazení dvojice protagonistů. Popovému zpěvákovi a dívčímu idolu Adamu Mišíkovi (Bajkeři /2017/) zde bylo dopřáno ztvárnit svou dosud nejlepší roli. Na první pohled povrchního floutka, jehož motivace a morální hodnoty jsou ale dostatečně srozumitelné na to, aby s ním šlo sympatizovat, ztvárnil velmi přesvědčivě.

Velkým překvapením je pak dosud neznámý Marsell Bendig. Ten v roli Alexova parťáka do nepohody, jenž je permanentně na drogách, v mnoha momentech svou mimózností ohromně baví a rozesmívá. Chemie dua mladých herců je celkově bezchybná a díky ní snímek funguje i jako buddy movie pro publikum ve věku 15+.

Pochvalu si ale zaslouží i ostatní herci. Zejména pak Anna Fialová představující Alexovu přítelkyni a (trochu překvapivě) i Sergei Barracuda (ztvárňující sám sebe), který dokázal své charisma uplatnit i na malém prostoru. Úspěšný muzikant přitom není zdaleka jedinou celebritou, která je ve filmu sama za sebe.

Orientace na současnou mladou generaci

Na snímku je kromě jiného od prvních chvil zřetelně vidět, že jeho tvůrci dobře rozumí a orientují se v subkulturách, o nichž zde (s mírným pesimismem) vyprávějí. BANGER. pojednává primárně o mladých lidech žijících v současném západním velkoměstě.

O přesvědčivém ztvárnění života dnešní mladé generace svědčí kromě jiného autentická mluva bohatá na módní anglicismy (“sellit”, “featovat”) a specifické slangové výrazy. Zazní zde například mnoho “přezdívek” pro Alexem distribuovanou zakázanou substanci (“Kolumbie”, “Kokoléro”). Film je rovněž nabitý vtipnými dialogy a hláškami, které mají u cílového publika velkou šanci zkultovnět.

Že ale nejde pouze o zábavnou jízdu plnou drog, bizarních individuí a dekadentních večírků dokazují především finální scény, které příběh sebejistě završí jako tragédii s nepřehlédnutelným morálním apelem.

Česká obdoba Pushera

Sedlákův počin lze jen těžko přirovnat k čemukoliv v rámci české kinematografie. Filmů o drogové problematice u nás nikdy mnoho nevznikalo, natož v podobném černohumorném duchu, jakým právě BANGER. disponuje. Částečná žánrová a tematická blízkost by se dala vypozorovat u Perníkové věže (2002) Milana Šteindlera či nedávné krimi komedie Ubal a zmiz (2021). Ani jeden z těchto titulů však po stránce uměleckých kvalit, progresivnosti a celkové působivosti na Sedlákovo dílo nedosahuje.

Ze zahraničních filmů se nabízí srovnání (včetně kvalitativního) s prvním dílem krimi trilogie Pusher (1996) z dílny kultovního dánského svéráze Nicolase Windinga Refna. Rozhodně ale nejde o snahu Refnův snímek napodobit. Sedlák si jde naplno svou cestou a případné paralely s jinými snímky jsou vždy pouze rámcové.

BANGER. v každém případě patří mezi nejvýraznější a nejzdařilejší české filmy, které byly letos zatím k vidění. Adam Sedlák jím potvrdil pověst výjimečného domácího talentu, který by si bezpochyby zasloužil prorazit i v zahraničí. Snad se mu to časem povede.

(8/10)

Originální název: BANGER.

Režie: Adam Sedlák; Scénář: Adam Sedlák