Další Mumie do sbírky? Tentokrát od Lena Wisemana!

0
26.9.2012 at 17:58  •  Posted in Svět filmu by  •  0 Comments

Zafačovaní faraóni a egyptská smetánka dřív budili hrůzu svými kletbami upečenými na míru zlodějům, hollywoodské produkce posledního století z nich vytvořily pop kulturní ikony, kterým se dá pomalu jen smát.

 

 Série Mumie se datuje do třicátých let minulého století a od mysteriózního hororu s Borisem Karloffem ušla přes komediálně laděnou verzi s Brendanem Fraserem velmi dlouhou a zajímavou cestu. Ta však nekončí ani nyní, jelikož duchovní otec Underworldu Len Wiseman jí opět pomůže povstat z hrobu a v roce 2014 by ji měl dovést do kin. Vrátí se stará klasika? A jaká vlastně byla?

1. Mumie (1932)

  Třicátá léta byla velice přínosná pro hororový žánr. V té době vzniklo několik opravdu nezapomenutelných klasik, které se v budoucnu staly poměrně častým zdrojem nejrůznějších remaků a pokračování. Nejen fanoušci hororů jistě znají filmy jako Frankenstein (1931), Dracula (1931) či Fantoma opery (1925). Největšími legendami v oblasti navozování strachu byli herci Bela Lugosi (Dracula) a Boris Karloff (Frankenstein), kteří byli obsazovaní frekventovaně a několikrát se spolu setkali i v jednom filmu.

   Ačkoliv se Karloffovi (rozenému Williamu Henry Prattovi) stala osudnou role Frankensteinova monstra, zazářil však také ve snímku Karla Freunda s názvem Mumie, kde mu bylo svěřeno ztvárnění titulního charakteru, mumie Imhotepa. I přes poněkud rozpačitou režii vystoupil film okamžitě na pomyslný hororový Parnas a lví podíl na tom měl právě Boris Karloff. Jeho hypnotizující pohled vyděsil tehdy nejednoho diváka a na mnohé funguje dodnes. Když mluvil, nehýbal prakticky ústy a svaly na tváři se také jevily strnule. Tomuto efektu dopomohla také práce excelentního maskéra Jacka Pierceho, jehož um by se neztratil ani v dnešních filmech. Jednalo se skutečně o zlatou éru a Mumie byla jedním z nejzářivějších klenotů.

  mummy_mumie_2 mummy_mumie_3

-Příběh-

  Tým archeologické expedice (sir Joseph Whemple, asistent Norton a okultista Muller) v roce 1922 nešťastně oživí starověkého egyptského kněze Imhotepa, když nezodpovědný Norton při nalezení jeho mumie i přes varování přečte nahlas oživovací formuli. Imhotep od archeologů utíká a bere si s sebou i Thothův svitek, který navrací život mrtvým. Hodlá totiž prohledat Káhiru, aby našel reinkarnaci své dávné lásky, princezny Anchesenamon.

  O deset let později vyhledá syna vedoucího tehdejší výpravy (Franka), aby ho jménem „moderního Egypťana“ Ardatha Beye zavedl k 3700 let starému hrobu jeho lásky. Frank převeze nálezy do muzea v Káhiře. Imhotep provede rituál, kterým chce oživit Anchesenamon, nicméně ten se nezdaří. Přivolá tedy potomka princezny Helen Grosvenorovou. Helen je však shodou okolností schovankou okultisty Mullera. Spolu s Whemplem a jeho synem se pokusí Helen chránit, avšak i přes Whemplovu smrt se to nepodaří, a tak musí pronásledovaná kráska uniknout do Beyova domu. Na tomto místě pak dochází ke klasickému souboji dobra a zla.

2. The Mummy’s Hand (1940)

  Název The Mummy’s Hand nebyl do češtiny přeložen, za což může především fakt, že ve srovnání s původní Mumií s Borisem Karloffem se jedná o daleko slabší, a tím i méně známé dílo. Na obranu tvůrců je však nutné podotknout, že se nikdy nezmínili o tom, že by hodlali navazovat na tuto legendu. Děj snímku však prohlášení do značné míry odporuje a najde se zde mnoho podobností. Postavy jsou však rozdílné, takže například Imhotepa nahradila mumie Kharise, kterého ztvárnil Tom Tyler, jenž si získal fanoušky spíše jako westernový herec. Producenti si ho však vybrali zejména proto, že se jeho ostře řezané rysy podobaly Karloffovým. Jednalo se především o ekonomický tah, protože mohl být Tyler občas prostřihnut Karloffem, což by byl divácky vděčný postup a navíc by se něco ušetřilo.

   Asi nejsilněji své jméno Tyler zpropagoval seriálem The Adventures of Captain Marvel. Tom Tyler si zde zahrál Kapitána Marvela a jednalo se o první zfilmování komiksového hrdiny. Role Kharise v The Mummy’s Hand však také byla nezanedbatelná, a i když snímek nedosahoval kvalit fenomenální Mumie s Karloffem, své diváky si také našel. Režie se tentokráte zhostil zkušený Christy Cabanne, jenž byl se Samem Newfieldem a Williamem Beaudinem nejplodnějším režisérem historie amerického filmu. Stejně jako původní Mumie byla i tato distribuována pod Universal Studios. Masky opět tvořil Jack Pierce a pozoruhodné je, že až teď měla mumie své charakteristické fáče.

  mummy_mumie_4 mummy_mumie_5

-Příběh-

  Příběh se příliš neliší od verze z roku 1932. Egypťan Andoheb putuje za nejvyšším kněžím Karnaku. Umírající kněz mu převypráví příběh o Kharisovi, jenž byl pohřben zaživa za to, že ukradl posvátné svitky, kterými chtěl oživit mrtvou princeznu Ananku. Kharisovi byl vyříznut jazyk a oživovací formule byly pohřbeny spolu s ním. Po vyslechnutí legendy se Andoheb stává jeho následovníkem.

  Dva vysloužilí archeologové v Egyptě později objeví stopu, kde by se mohla nalézat hrobka egyptské princezny Ananky. Poté, co je zafinancuje charizmatický kouzelník a jeho půvabná dcera Marta, vydávají se na místo. V poušti však řádí Andoheb a především oživlá mumie Kharis, který se nechává knězem ovládat. Oba jsou ochránci hrobky princezny Ananky a narušitelům nic nedarují. Byť se to na první pohled nezdá, je do filmu začleněno mnoho humoru a více než horor se The Mummy’s Hand jeví jako komediální dobrodružství.

3. The Mummy’s Tomb (1942)

  The Mummy’s Tomb je ve své podstatě pokračování The Mummy’s Hand, čemuž nasvědčuje výskyt některých postav z předchozího dílu. Opět se zde například objeví Kharis, v jehož kůži se však protentokrát ocitl Lon Chaney (junior). Chaney stihl za svůj život odehrát opravdu masivní množství filmů, jen ve čtyřicátých letech jich bylo 41! Jednalo se tedy o velice vytíženého herce, který byl mezi diváky nesmírně populární a bohužel pro Toma Tylera tak získal roli v The Mummy’s Tomb velice snadno. Tehdy Chaney pravděpodobně však ještě netušil, že si zadělal na celou trilogii strávenou v masce, kterou mu kvůli natáčení scén z blízka musel Jack Pierce tvořit úctyhodných osm hodin. Nebylo tedy překvapením, když se herec jednou vyslovil, že tuto roli ve své podstatě nenávidí.

   Roli Andoheba si zopakoval opět George Zucco, jenž si zahrál i v následujícím snímku The Mummy’s Ghost. Možnost zarežírovat si jednu z Mumií dostal tehdy pětačtyřicetiletý Harold Young, který se proslavil především filmem Červený bedrník (1934) s Lesliem Howardem a Merle Oberon. Ani zkušená režisérská ruka Harolda Younga a obsazení Lona Chaneyho však neobměkčilo kritiku, která snímek úplně rozcupovala s tvrzením, že se zcela vymyká jinak kvalitní hororové tvorbě Universalu.

  mummy_mumie_6 mummy_mumie_7

-Příběh-

  Velice prostě působí zápletka The Mummy’s Tomb. Kněz Andoheb a mumie Kharis přežili události předchozího dílu, a tak mají možnost se pomstít těm, kdo znesvětili před třiceti lety hrobku princezny Ananky. Za tímto cílem se vydávají za hranice Egypta, a to rovnou do Ameriky. Na scénu však přichází také Andohebův následovník, Mehemet Bey. Bey využívá Kharise pro své podlé plány, které mj. zahrnují i únos půvabné dívky Isobel. Z příběhového hlediska se nejedná o nijak zvlášť povedené dílko a převedení místa událostí do USA nic nevylepšilo, spíše naopak. Scenárista Neil P. Varnick tak neodvedl příliš dobrou práci, nicméně kvalitu snímku by ani lepší scénář patrně nezachránil.

4. The Mummy’s Ghost (1944)

  Lon Chaney se zhostil role ve druhém dílu „své vlastní trilogie“ a opět se nejednalo o nic přelomového. Nelze však vinit pouze představitele Kharise, že se snímek nesetkal s příliš velkým pochopením. Koneckonců ani herecké hvězdy jako John Carradin a Barton MacLane nevyšroubovali Mumii do výšin. Problém ovšem netkvěl v nekvalitních hercích, nýbrž v celém námětu. Tvůrci se totiž příliš neobtěžovali něco příliš měnit a raději se pustili do prachsprosté recyklace. Ve výsledky tak divákům naservírovali sice stravitelné dílko, které ovšem v ničem nevynikalo.

   Jedním z mála pozitivních faktorů bylo angažování úchvatné Ramsay Ames do role Aminy Mansori/Ananky. K roli se dostala však pouze se štěstím, protože původně ji získala exotická kráska z Venezuely Acquanetta. Ta si však způsobila poranění o kámen (považovala ho za rekvizitu) a studio nehodlalo čekat na její uzdravení. Minimální rozpočet dostal na natočení filmu režisér Reginald Le Borg, který však byl na podobně nuzné finanční podmínky dávno zvyklý, protože právě jemu svěřovalo Universal Studios nízkorozpočťáky. Vzhledem k propadáku The Mummy’s Tomb se neočekávalo žádné galapředstavení, a tak pochybnost snímku zcela odpovídala očekáváním.

  mummy_mumie_8 mummy_mumie_9

-Příběh-

  V Universal Studios už patrně vzdali snahu vytvořit Mumii s originálním příběhem, a tak ani druhý snímek s Lonem Chaneyem nedostal do vínku zajímavější zápletku. Popel na hlavu si tak mohou sypat scenáristé Griffin Jay a Henry Sucher, kteří pomohli zatlouct další pomyslný hřeb do sarkofágu série. Víceméně jen převzali šablonu The Mummy’s Tomb a udělali na ni variaci. Ve výsledku tak putuje egyptský kněz Andoheb opět do Ameriky, v tomto případě proto, aby si odvezl těla starověké princezny Ananky a jejího ochránce Kharise. Dovídá se však, že duše Ananky se reinkarnovala do mladé dívky Aminy, která je princezně velmi podobná. Rozhodne se ji tedy unést. Brzy však musí čelit zlobě mumie Kharise, který se mu vymkne z kontroly…

5. The Mummy’s Curse (1944)

  Někomu by se možná ulevilo, že The Mummy’s Curse je posledním dílem trilogie s Lonem Chaneyem v roli Kharise, nicméně v tomto případě se nejednalo o tak velký průšvih, jakým byla díla The Mummy’s Tomb a The Mummy’s Ghost. Film samozřejmě trpí klasickými syndromy pokračování, nicméně režisér Leslie Goodwins se scenáristy Leonem Abramsem a Dwightem V. Babcockem v některých místech zametají odkazy na nepovedené předchozí díly. Především odstranili postavu kněze Andoheba, která byla jedním z poznávacích znamení série. Tento trochu riskantní krok však rozhodně prospěl a trochu vyčpěle vyznívající film osvěžil.

   Mužské publikum možná trochu zamrzí změna herečky na postu princezny Ananky, nicméně i Virginia Christine působí neodolatelně. Potěšit většinu určitě mohl herec s uhrančivým pohledem Martin Kosleck, jenž si zahrál následovníka sekty Ragheba. V jádru se The Mummy’s Curse stalo důstojným uzavřením trilogie a dost možná, že bylo i nejlepším. Některé nedostatky jsou však příliš okaté a mnohdy i zbytečné. Například neustále posouvání času, kdy se každý díl odehrává po x letech, způsobilo prazvláštní efekt, kdy je řečeno, že děj probíhá v roce 1995, ačkoliv atmosféra 40. let dýchá ze všech stran. Ani jeden díl série s Kharisem sice nenadchl, minimálně z nostalgie může diváky potěšit. Existují určitě daleko smutnější případy v hororové kinematografii.

  mummy_mumie_10 mummy_mumie_11

-Příběh-

  The Mummy’s Curse sice zase vychází ze svých předchůdců, nicméně pár originálních věcí by se přeci jen našlo. Dělníci z Louisiany přestanou s prací, když je jeden z jejich kolegů záhadně zavražděn. Jsou vyděšeni a vypráví si příběhy o tom, že zde byly před lety pohřbeny mumie. Jejich šéf Pat Walsh má na ně zlost, protože absolutně nechápe jejich strach. Nevěří ani slůvku z pověry o mumiích a poslední ránou pro jeho trpělivost je, když na místo, kde dělník zemřel, dorazí doktoři James Halsey a Ilzor Zandaab ze Scrippského muzea. Doktoři zde totiž hodlají po mumiích pátrat, neboť se domnívají, že právě zde byl pochován Kharis a princezna Ananka.

  Walshovu neteř a sekretářku Betty příběh Kharise a Ananky zaujme, zalíbení však najde i v doktoru Halseyovi. Dělníci v buldozerech skutečně nevědomky odkryli mumie, a tak se ještě večer tajně vydává Zandaab navštívit jednoho z dělníků (Ragheba), aby se nechal odvést na místo skryté svatyně. Zde leží Kharis ve svém sarkofágu, zatímco se diváci dovídají, že je Zandaab ve skutečnosti egyptský kněz a Ragheb je jeho služebník. Zandaab Kharise oživí a ten se vydává hledat svou milovanou, kterou slunce proměnilo v nádhernou mladou ženu. Ananka však není jediným jeho předmětem zájmu…

6. Abbott and Costello Meet the Mummy (1955)

  Film Abbott and Costello Meet the Mummy se k předchozím snímkům řadí hlavně proto, že jej vytvořilo stejné studio. Jinak víceméně působí jako parodie, což dokazuje zkomolení jména mumie na Klarise, což má být údajně Kharisův bratranec. Klarise ztvárnil Eddie Parker, který nikdy nebyl velkým hercem, a když už se objevil v něčem známějším, tak třeba jako kaskadér (např. 1943 dělal v Batmanovi kaskadéra Lewisi Wilsonovi).

   Dvojice Bud Abbott a Lou Costello však byla o poznání populárnější a tvořila komediální duo, které by se snad dalo připodobnit k našemu Voskovcovi s Werichem. Drtivá většina jejich nejslavnějších filmů obsahovala v názvu jejich jména a k nim bylo připojeno, koho zrovna potkávají – Abbott a Costello potkávají dr. Jekylla a pana Hydea apod. Tentokrát si vzali na paškál právě příběh o egyptské mumii a v podstatě odvedli dobrou práci. Jednalo se o klasický humor té doby, který někdy až hraničil s groteskou. Pro oba herce se však jednalo o jejich poslední film v duchu Abbott a Costtelo potkávají…!

  mummy_mumie_12 mummy_mumie_13

-Příběh-

  Hlavní postavy se jmenují Pete (Abbott) a Freddie (Costello), nicméně herci se ve filmu stejně oslovují svými skutečnými jmény. V egyptské kavárně tito dva „pitomci“ zaslechnou vyprávění o tom, že slavný archeolog objevil mumii, a tak se rozhodnou zajít k němu domů, aby nabídli pomocnou ruku při převozu do USA. Tam je však čeká nemilé překvapení, když naleznou archeologa zavražděného stoupenci kultu mumie Klarise. Policie se však domnívá, že právě oni dva jsou těmi vrahy. Když v jedné chvíli Freddie spolkne prokletý medailon, začne pro oba nešťastníky nechtěné dobrodružství. Ačkoliv sepsal scénář John Grant, velkou část dialogů vymysleli sami Abbott s Costellem. Více než vtipné hlášky však fungují ztřeštěné situace, tudíž nebylo třeba vymýšlet nijak velké věci.

7. Mumie (1959)

  V roce 1958 se rozhodlo britské studio Hammer Film Productions (HFP) vytvořit vlastní sérii příběhů o mumii. Ještě v témže roce odkoupili od Universal Studios práva na jejich kultovní monstrum a o rok později už producenti Michael Carreras a Anthony Nelson Keys mohli sypat peníze do vznikajícího filmu (moc jich však nebylo). Studio přikládalo snímku velkou váhu, o čemž svědčí angažování jejich největších talentů – Christophera Lee jako Kharise (Saruman z Pána prstenů) a Petera Cushinga jako Johna Banninga (Baron Frankenstein v sérii od HFP). Režii dostal na starost Terence Fisher, který dostal důvěru především díky povedené Frankensteinově pomstě (1958).

   Fisher měl neuvěřitelný talent točit velice působivé snímky za minimum financí, což bylo pro studio HFP stěžejní. V případě Mumie se však rozhodl trochu nešťastně nevyužít předlohy prvního dílu, ale zaměřil se spíše na The Mummy’s Hand a The Mummy’s Tomb, zatímco hlavní část se opírá o The Mummy’s Ghost. Ve výsledku je tak jméno postavy Josepha Whempla jediným pojítkem s Mumií z roku 1932. Dobrým krokem bylo zasazení nové Mumie do prostředí bažin, které fungovalo už v The Mummy’s Curse, naopak postava mumie byla příliš nenápadná a necharakteristická (Christopher Lee tak neměl příliš prostoru k projevu). Tato Mumie je ovšem pro diváky o něco stravitelnější než její předchůdci a má nemálo fanoušků, kteří tvrdí, že minimálně po vizuální stránce se jednalo o velice zdařilé dílo.

  mummy_mumie_14 mummy_mumie_15

-Příběh-

  V roce 1890 objevuje tým britských archeologů nedotčenou hrobku princezny Ananky. Nešťastnou náhodou však oživí mumifikované tělo jejího nejvyššího kněžího a zároveň milence Kharise. Ve chvíli, kdy je v hrobce sám, stane se něco strašlivého vůdci archeologů, Stephenu Banningovi. O tři roky později nechá Mehemet Bey převést mumii Kharise do Anglie, čímž mu pomůže v honbě za pomstou těm, kdo znesvětili hrobku jako milované. Poté je na Johnu Banningovi, synu archeologa, aby ochránil svou ženu Isobel, která je zvláštním způsobem spojena s Anankou. Scenárista Jimmy Sangster opravdu namíchal zajímavý koktejl ze série studia Universal a znalci „předchozích“ dílů budou poznávat některé charaktery a zápletky. Příběh opravdu nepůsobí (a snad ani nemá), že by se o předlohu jen otřel, inspirace je naprosto zřejmá.

8. The Curse of the Mummy’s Tomb (1964)

  Když v roce 1964 přicházelo studio Hammer Film Productions do kin s druhým dílem své předpokládané série, čekalo se od něj docela dost. Diváci se poměrně nadchli pro hammerovskou verzi Mumie a možná i doufali, že se ve dvojce dočkají něčeho originálního. V tomto smyslu však mohli zažít trochu zklamání, neboť hlavní myšlenka zůstala stejná. Jinak se toho ovšem změnilo dost. Jednou z největších změn je především výměna už trochu ohraného Kharise za samotného faraona Ra-Antefa. Tuto postavu si zahrál Dickie Owen, pro něhož to byla asi největší role života, neměl totiž příliš bohatou kariéru.

   Nebyla však nahrazena jen Kharisova postava, nýbrž všechny. Povědomé snad tedy může být jen příjmení Hashmiho Beye. Producent Michael Carreras se patrně domníval, že dokáže natočit lepší film než kdokoliv jiný, a tak usedl na režisérskou židli sám. Ani psaní scénáře nesvěřil nikomu jinému, tudíž se stal i scenáristou. Své umění však do určité míry přecenil. Alespoň tak se vyjadřovala tehdejší kritika, která nejčastěji označovala film za hloupý. Dnes jsou však reakce opačné a zastánci britských verzí příběhu o mumii si The Curse of the Mummy’s Tomb vychvalují jako daleko stravitelnější než americké béčka.

  mummy_mumie_16 mummy_mumie_17

-Příběh-

  Egyptský faraon Ra-Antef (dále jen Ra) je zavražděn během své vlády ve starověkém Egyptě. Vrahem se mu stal jeho vlastní bratr. Faraon je samozřejmě mumifikován a zanedlouho i pohřben. O staletí později (i přes varování Hashima Beyeho) dojde k násilnému vniknutí do Raovi hrobky, což logicky vyústí ve vražednou vlnu, kterou v Londýně faraon po převozu rozpoutá. Do Velké Británie ho dopraví Alexander King, který hodlá mumii za peníze vystavovat. Sarkofág však brzy nalezne prázdný a později ho Ra zavraždí na schodech mlhou zahaleného Londýna.

  Zanedlouho si najde mumie další oběť, když zabije vedoucího expedice, která objevila jeho hrobku. Policie se brzy dostane na kloub tomu, že vraždy způsobuje Ra, a tak na něj nachystají past, která však nesklapne. Služebník faraona Hashim Bey brzy najde také smrt, protože se nechá dobrovolně od mumie zabít, jelikož byl zrádcem. Brzy Ra najde také svého bratra, který díky medailonu nesmrtelnosti stále žije. Může být zabit pouze svým bratrem a toho hodlá mumie Ra-Antef samozřejmě využít…

9. The Mummy’s Shroud (1967)

  Zatímco snímky Mumie i The Curse of the Mummy’s Tomb docela mile překvapily, The Mummy’s Shroud se zkrátka nepovedlo. Po předchozí zkušenosti se předpokládalo, že naděje na originalitu jsou naprosto neopodstatněné, ovšem vždy se našel nějaký aspekt, díky kterému se film alespoň trochu chytil. U prvních dvou dílů zabírala především temná „gotická“ atmosféra, která dodávala Mumii drajv, u The Mummy’s Shroud je však úplně pryč. Obsazení mumie je docela dobrým ukazatelem, do jakých hlubin série směřuje, když roli získal Eddie Powell, který byl dvorním kaskadérem právě představiteli stejné role v prvním dílu, Christopheru Lee.

   Nejde o žádnou pomluvu, Powell byl skvělý kaskadér, nicméně herec už tak úchvatný nebyl. Jedním dechem je však potřeba dodat, že zrovna v masce mumie to asi takový problém nebyl, protože toho příliš předvést ani nemohl. Michael Carreras se tentokrát rozhodl pro jistotu přenechat režii jednomu z dvorních tvůrců Hammer Film Productions, Johnu Gillingovi. Tento režisér se pro film jevil jako ideální, protože už pro studio natočil několik snímků s monstrem v hlavní roli. Obsazení filmu nebylo nijak hvězdné, nicméně pár zajímavých jmen by se našlo – André Morell (Most přes řeku Kwai, Ben Hur), shakespearovský herec John Phillips či David Buck, který v roce 1978 namluvil Gimliho pro animovaný film Pán prstenů. Na zvučnější jména nebyly finance, ale ani celková politika studia Hammer Films to příliš nedovolovala. Za neúspěch však nízký rozpočet v tomto případě určitě nemohl.

  mummy_mumie_18 mummy_mumie_19

-Příběh-

  Prem je poručíkem mladého krále Kah-to-beye, a tak ho musí chránit před veškerým nebezpečím. Jednou však selže a oba jsou zavražděni. Po této události jsou mumifikováni a Prem je umístěn na místo, aby stále na chlapce dohlížel. O čtyřicet století později, v roce 1920, je vedena archeologická výprava, kterou financoval businessman Stanley Preston. Jejím úkolem je nalézt dvě mumie. Expedice je vedena sirem Basilem Waldenem, který neuposlechne varování před prokletím, které na něj při vstupu do hrobky padne.

  Je to právě Walden, který ucítí následky prokletí, když je uštknut hadem. Neschopen pokračovat vyšle Basil Walden svého syna Johna, aby hrobku prohledal. Ten najde tělo Kah-to-beye a dobře zachovalou mumii jeho ochránce Prema. Mumie je převezena do muzea, kde ji Egypťan Hasmid přivede k životu. Prem se tak může pomstít všem, kdo se podíleli na vniknutí do posvátné hrobky. Prvním na řadě je sir Basil Walden, kterému mumie roztříští hlavu, další mají být na řadě vzápětí…

10. Blood from the Mummy’s Tomb (1971)

  Jubilejní desátý kousek se do skládačky série Mumie skvěle hodí. Blood from the Mummy’s Tomb je konečně tím druhem filmu, který se vymyká i v základních rysech mnoha dávnověkým klišé o svalnaté mumii, která se musí za každou cenu pomstít, ale před tím musí být oživena někým neopatrným. Ačkoliv byl snímek točen především jako podpůrný materiál pro Dr. Jekyll and Sister Hyde, jedná se o pravděpodobně nejlepší díl série od „Hammerů“.

   Byl výjimečný v mnoha ohledech, hlavně pak ztvárněním mumie. Muže totiž nahradila žena, konkrétně Valerie Leon v roli Margaret Fuchs/královny Tery. Odvážný krok se určitě vyplatil a přinesl skvělé osvěžení. Valerie Leon navíc hrála velmi obstojně a je až s podivem, že hlavní role v Blood from the Mummy’s Tomb byla pro ni raritou. Film se ovšem proslavil především nepříjemnými produkčními peripetiemi. V roli Juliana Fuchse se měl objevit osvědčený Peter Cushing, který by udělal snímku slušnou reklamu. Nakonec však natáčel pouze jeden den, neboť chtěl být se svou manželkou, které byla diagnostikována rozedma plic.

  Nakonec byl nahrazen dalším kmenovým hercem studia, Andrewem Keirem. Nepříjemnosti však neskončily, a když šokovanému štábu bylo oznámeno, že režisér Seth Holt zemřel na infarkt, pochybovalo se, jak vše dopadne. Zbýval však jen jeden týden natáčení, a tak se opět režie zhostil Michael Carreras (v titulcích však uveden nebyl). Přes tyto nesnáze však vznikl opravdu kvalitní film a podobně jako poslední díl řady od Universalu asi i předčil své předchůdce. Pro fanoušky hammerovského pojetí Mumie tak skončila jejich oblíbená série se ctí. V roce 1997 se rozhodl přiživit na tomto snímku tým kolem režiséra Jeffreyho Obrowa, vzešel z toho však jen otřesný a nudný paskvil.

  mummy_mumie_20 mummy_mumie_21

-Příběh-

  Archeolog a profesor Julian Fuchs se vydává do Egypta, aby objevil hrobku zlé královny Tery, která panovala starověkým Egypťanům. Ve flashbacku se dovídáme o tom, že jí byla před smrtí useknuta v zápěstí ruka, na jejímž prstu nosila velký rubínový prsten. Potom byla uvězněna v hrobě, dokud ho Fuchs neotevřel. Aby byl Teřin prsten v bezpečí, dá ho profesor své dceři Margaret. Duchovní forma Tery posléze posedne Margaret, kterou královna tímto způsobem donutí zabít všechny, kdo se do její hrobky vloupali, a navíc požaduje nazpět své klenoty. Posedlá Margaret se navíc pokusí skrze kouzelný svitek oživit Teřiny ostatky, což vyústí v rozpad těla na prach. Je poté na divácích, jestli se budou domnívat, že to bylo výsledkem nepovedeného rituálu. Nabízí se totiž varianta, že se Tery podařilo vstoupit do Margaretina těla natrvalo a žít skrze ni… Příběh je skutečně daleko originálnější než ty předchozí. Jistě na tom má nemalý podíl fakt, že byl film natočen podle knihy Brama Stokera The Jewel of Seven Stars.

11. Mumie (1999)

  Moderní verzi Mumie plánoval natočit původně sám oblíbenec Stephena Kinga Clive Barker, jenž má na svědomí například Hellraisera (1987). Film hodlal pojmout co nejděsivěji a nejbrutálněji, ale nebránil se ani zmínkám o sexualitě. Nejdříve se jeho návrhy scénáře setkaly s pozitivními reakcemi, nicméně další už tak kladné nebyly, tak to nebohý Barker vzdal. Před premiérou v roce 1999 ovšem bez velkých řečí přišel Stephen Sommers a natočil dobrodružný snímek Mumie, kterému se více než pětinásobně vrátil rozpočet. Osmdesát milionů dolarů byla slušná suma na natočení filmu tohoto druhu a Sommers s poskytnutými penězi naložil nejefektivněji, jak mohl. Jednalo se skoro o malý zázrak, neboť režisér sice točil už od roku 1989, nicméně žádný opravdový hit za sebou neměl.

   Do hlavní role dobrodruha Ricka O’Connella obsadil Brendana Frasera (Král džungle), který se proslavil hlavně jako komediální herec. Nicméně rok před Mumií se blýskl rolí v životopisném dramatu Bohové a monstra, kde se neztratil ani vedle takového velikána, jakým je Ian McKellen. Dokázal tak svou šíři schopností, které Sommer hodlal využít. Po jeho bok postavil do role Evelyn Carnahan půvabnou Rachel Weisz. Té zase k angažování jistě pomohlo drama Temná hra (1998), které bylo docela průměrné, ale hlavně jejím přičiněním bylo nakonec nominováno na Zlatého medvěda. Do role Imhotepa povolal Sommers Arnolda Voslooa a v tomto případě padl zřetel na tohoto muže především díky jeho fyzickému zevnějšku, protože až do Mumie byl neznámý. I když je nová Mumie na hony vzdálená té původní z roku 1932, má také své kouzlo a je pojata inovativně. Může se tak bez problémů bránit přílišnému srovnávání s „klasikou“.

  mummy_mumie_22 mummy_mumie_23

-Příběh-

  Tvůrci se inspirovali především tímto filmem z roku 1932. Mumií je i v tomto případě Imhotep, jenž byl faraonovým veleknězem. Jednoho dne však svedl jeho manželku a porušil tím tak ten nejsvětější zákon. Vše se jednoho dne provalilo, a tak se rozhodl zoufalý Imhotep svého pána usmrtit. Ničemu to však nepomohlo, neboť jeho milovaná spáchala sebevraždu a on sám byl pohřben zaživa. Celou hrobku pak zahalilo prokletí, které by stihlo každého, kdo by do ní vstoupil. Několik generací tak místo střežilo, aby se nerozpoutalo hotové peklo v podobě Imhotepova hněvu.

  V roce 1925 však britský voják a dobrodruh Rick O‘ Connell spolu s nadšenou egyptoložkou bájné místo vyhledá a hodlá ho do detailu probádat. Pověsti o pomstě velekněze Imhotepa ovšem nelhaly… Ačkoliv je zřejmá ona inspirace v Mumii ze třicátých let, Sommersova verze má i své humorné momenty, které uvolňují atmosféru. Děsu naopak přidávají záporné postavy, které jsou digitálně nádherně vyšperkované. Místo obvyklého béčka se tak jedná o mainstreamovou záležitost a je dlužno dodat, že jí to v této pozici sluší.

12. Mumie se vrací (2001)

  Potěšeno komerčním úspěchem, navrhlo v roce 2001 studio Universal Pictures Stephenu Sommersovi, aby natočil druhý díl Mumie. Film s klasickým názvem pro pokračování dostal ještě o 18 milionů dolarů do rozpočtu více a předpokládalo se, že se peníze pohrnou stejně jako v případě prvního dílu. Tomu měl také dopomoci fakt, že už diváci věděli, do čeho jdou. Milým zjištění bylo pro fanoušky jistě to, že se vrátily ty nejdůležitější postavy, takže se na scéně objevili vedle Rachel Weisz, Brendana Frasera a Arnolda Voslooa i John Hannah (Srdcová sedma) či Oded Fehr (Resident Evil: Apokalypsa).

   Ke známým tvářím přibyl i Dwayne Johnson, který je znám také pod jménem The Rock. Herci s polynéskými kořeny přinesla role v Mumii vlastní spin-off, který vstoupil do kin pod názvem Král Škorpion. Vše bylo tak dobře nastaveno, aby se Mumie mohl vrátit s velkou slávou. Tržby jistě naplnily očekávání, ale jinak byly reakce rozpačité. Především se dost namluvilo a napsalo o tom, že byl zcela potlačen příběh, aby se mohly pořádně demonstrovat vynikající speciální efekty. Mumie se vrací tak sklouzla trochu k repetetivnosti, ale ani zdaleka to nebyla tak okatá recyklace jako například v The Mummy’s Ghost. Navíc je pravda, že s negativními názory přicházeli častěji kritici než samotní diváci.

  mummy_mumie_24 mummy_mumie_25

-Příběh-

  Příběh se odehrává v roce 1932, kdy se Rick a Evelyn (nyní už manželé) vrací zpátky do Egypta. Výpravu podnikají na popud Evelynina podivného snu, který se jí zdál právě v noci, kdy začínal rok škorpiona. S sebou vzali svého osmiletého synka. Egyptoložka se v prostorách starobylého chrámu pohybuje až s mrazivou jistotou, což ovšem nebudí velkou pozornost. V jedné z místností výprava dokonce nalezne zlatý náramek boha Anubise, jemuž zaprodal před třemi tisíci lety svou duši král Škorpion výměnou za záchranu života.

  Krásný a vzácný náramek převeze archeoložka do svého domu v Londýně, ale záhy jsou přepadeni lidmi, kteří vědí, jak velkou moc tento zlatý šperk má. Před zloději náramek nejdříve zachrání syn Alex, brzy se ale stane jejich rukojmím. Jedná se o nebezpečnou a zaslepenou sektu, která by neváhala znovu oživit obávaného Imhotepa a riskovat tak smrt celého lidstva. Na záchranu Alexe tak spěchají nejen Rick a Evelyn, ale také Evelynin bratr Jonathan a strážce města mrtvých Ardeth Bay. Jde o klasický hollywoodský námět, kdy se zachraňuje nejen jeden lidský život, ale rovnou celý svět.

13. Mumie: Hrob Dračího císaře (2008)

  Zatím poslední díl moderní série se značně vzdálil od obou předchozích. Vlastně se odklonil od Mumie vůbec, neboť se vydal úplně mimo Egypt a zaměřil se na Čínu. Za touto změnou stojí pravděpodobně pokus o oživení série přemístěním místa děje. Nezměnila se však jen lokace. Spolupracovat odmítla Rachel Weisz, které kolidovalo natáčení s rodinnými záležitostmi. Na její místo nastoupila Maria Bello, kterou mohli diváci vidět například v Dějinách násilí (2005) od Davida Cronenberga. Tato kráska zapadla docela dobře, a byť měli diváci Rachel Weisz v oblibě, Maria Bello byla velice přijatelná náhrada.

   Vzhledem k tomu, že se děj odehrává třináct let po dvojce, musel být na svém postu vystřídán i představitel Alexe, neboť Freddie Boath byl pro tuto roli příliš mladý. Náhradníkem byl Luke Ford, který měl skutečně úspěšný rok, když v roce 2008 zazářil v romantickém dramatu The Black Balloon (do češtiny nepochopitelně přeloženo jako Bílá vrána), které na festivalu v Berlíně vyhrálo Křišťálového lva. Při obsazování role mumie se vsadilo na jistotu, když znovuoživeného císaře Hana zahrál populární Jet Li (Obávaný bojovník, Utržený ze řetězu).

   RECENZE filmu Mumie: Hrob Dračího císaře

   Režie už tentokrát nezávisela na Stephenu Sommersovi, ale na Robertu Cohenovi, jenž má na svém kontě hity jako xXx (2002) či Rychle a zběsile (2001). I když film dostal zatím nejvyšší rozpočet (145 milionů dolarů), jen těsně přesáhl hranici 400 milionů, což z něj činí nejméně výdělečný snímek prozatímní trilogie. Kritici samozřejmě hanili Mumii: Hrob Dračího císaře ještě více než díl Mumie se vrací, ale přidalo se k nim i více diváků. Mnoho z nich se vyjádřilo v tom smyslu, že kdyby byly vynechány vtipné scény, film by byl ukrutně nezáživný. Zde prozatím skončila řada novodobé Mumie, a jak bude pokračovat dál, to se ještě uvidí. Bylo by zlé, kdyby se humor zvrhl v nějakou sebeparodii. Tradiční série by si mohla zachovat alespoň nějakou důstojnost.

  mummy3_4 mummy3_9

-Příběh-

  Hned zkraje se nastartuje film příběhem o velkolepém vládci Hanovi. Císař je velký vojevůdce a obsadil nejedno území. Brzy ho však dostihla jeho pýcha a rozhodl se najít způsob, jak se stát nesmrtelným. Za tuto zpupnost ho potrestala čarodějka C’-ťüan, která ho proklela i s celou jeho armádou. O pár set let později objevuje Alex (syn Ricka a Evelyn) vchod do chrámu, kde je pohřben krutý Han s armádou. Shodou náhod však v tu samou chvíli zavítají do Číny i jeho rodiče, ke kterým se přidá nezvedený Jonathan, který je znám už z obou předchozích dílů.

  V tu chvíli ještě netuší, jak velké nebezpečí světu hrozí. Čínský generál Jang totiž hodlá zlomit kletbu, která byla na Hana a jeho mnohatisícovou terakotovou armádu uvalena. V boji proti zlu jim budou pomáhat bojovnice Lin a její matka C’-ťüan, která před lety Hana zaklela. Režiséru Robertu Cohenovi nebylo svěřeno psaní scénáře, a tak byli na tuto pozici najati Alfred Gough a Miles Millar, kteří spolu pracovali například na Smrtonosné zbrani 4.0 či Spider-Manovi 2.

A jak to bude dál?

  Jak se zdá, Mumii ještě zdaleka nevstala z mrtvých naposledy. Ihned po premiéře Mumie: Hrob dračího císaře přišla nadšená Maria Bello s ujištěním, že se pokračování určitě dočkáme a že nám s radostí oznamuje, že se tam objeví. Luke Ford to „rozsekl“ ještě víc, než stačil prozradit, že se upsal dokonce hned třem dílům Mumie. Čtvrtého dubna tohoto roku oficiálně oznámilo studio Universal Pictures, že se chystá pokračování série. Scénář podle prohlášení vzniká (vznikal) pod perem Jona Spaihtse, který se spolupodílel na Prometheovi, samostatně pak má zářez jen díky sci-fi Černá hodina (2011).

  Spaihts slibuje návrat k temné atmosféře, což by bylo ku prospěchu věci. Navíc se prý inspiroval odkazem Michaela Crichtona, konkrétně tím, jak dokázal ve svých příbězích přivést fantastické motivy do dnešních dob. K produkci se vrací Sean Daniel, který ochotně produkuje sérii už od jejího počátku. K němu se v této pozici připojí také Roberto Orci a Alex Kurtzman (oba Star Trek – 2009). Zatím nejaktuálnější novinkou je zpráva, že se režie zhostí Len Wiseman, který stojí za všemi díly série Underworld a také za remakem Total Recall, který nedávno běžel v kinech. Má tedy zkušenosti v režírování sérií i v tvorbě remaků, takže je to patrně člověk na svém místě.

  Jestli Wiseman a spol. pohřbí celou sérii tak hluboko, že ji už raději nebude chtít nikdo vyhrabávat, se dozvíme až v létě roku 2014, takže do té doby mohou panovat jen dohady, jestli se do temnějšího dílu vrátí vedle Marie Bello a Luka Forda také Brendan Fraser. Nebylo také upřesněno místo děje, ale podle prohlášení Jona Spaihtse se bude příběh pravděpodobně vracet do Egypta. Jedná se ovšem jen o domněnky, které mají tvůrci možnost potvrzovat a vyvracet ještě skoro dva roky. Ať projekt ale dopadne jakkoliv, bohatá historie sérií o mumii jistě uvítá dalšího nemrtvého mezi své řady.

Přečteno: 1326x

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
Pohne už konečně Sylvester Stallone se sci-fi Hunter?

Sylvester Stallone se momentálně hřeje na výsluní, a to především díky Postradatelným. Testosteronová akce se u diváků stala opravdu velice...

Zavřít