REDAKČNÍ STŘIŽNA: Do Prahy, do Wilsonova, nebo až na Mars?

3.10.2015 at 10:00  •  Posted in Preview, Svět filmu by

Redakční střižna je vaším průvodcem po premiérách tohoto týdne. Ve stručném glosáři si prosvištíme nabídku kin a napovíme, která z uváděných novinek má potenciál oslovit kritického diváka a proč. Vyberete si z aktuálních premiér?

 

Marťan

Hlavní taháky: comeback Ridleyho Scotta, Matt Damon, rudá pustina

Předloni Cuarónova Gravitace, loni Nolanův Interstellar. Obešel by se vůbec letošní podzim bez vesmírného filmu od hvězdného režiséra? Jméno Ridleyho Scotta v režisérské kolonce možná v posledních letech po filmech, jako jsou Robin Hood (2010) či Konzultant (2013), ztratilo něco ze svítivosti, autorství několika nesmrtelných klasik už mu ale nikdo neodpáře. Proto bude každý další (a další, a další) snímek dnes už téměř osmasedmdesátiletého kumštýře očekáván s takřka posvátnou úctou.

Marťanem se Ridley na první pohled vrací k žánru sci-fi, který z něj udělal legendu. Po několika minutách snímku je však zřejmé, že v tomto případě jde pouze o jakousi berličku k zatraktivnění děje. Stejnojmenná kniha od Andyho Weira, jíž je film adaptací, je totiž spíš survival dramatem v neobvyklém prostředí. Ukazuje boj o život jednoho na Marsu zapomenutého astronauta, který díky kutilské povaze se střídavými úspěchy vzdoruje nehostinnosti cizího světa. Dokáže se udržet při životě dost dlouho na to, aby se dočkal pomoci?

Resumé: Za odpovědí se rozhodně vyplatí vyrazit do kina. Pan režisér je ve formě a ačkoliv se ani nepokoušel konkurovat cuaronovskému perfekcionismu či nolanovým vizím, jeho vesmírné dobrodružství za největšími peckami posledních let kvalitativně příliš nezaostává. Více v recenzi Marťana od Mary.

Originální názav: The Martian; Země původu: USA

Žánr: sci-fi/dobrodružný; Délka: 134 min; Distributor: CinemArt

 

Wilsonov

Hlavní taháky: Macháček, Dyk, Pauhofová, výprava, stylizace, humory

Wilsonov

Remake Limonádového Joa (1964)? Reboot Mazaného Filipa (2003)? Nebo snad pocta a aktualizace poetiky filmů Adéla ještě nevečeřela (1977) a Tajemství hradu v Karpatech (1981), jak tvrdí distributor? Nakonec možná ani jedno. Na Wilsonově se nešetřilo, plakáty oblepily republiku a výpravná parodie s padesátimilionovým rozpočtem tak musí mít ambice vysoko. V hlavní roli se uvelebila česká komediální stálice, na režisérské sesli pak schopný Tomáš Mašín, autor oceňovaných 3 sezón v pekle (2009).

Pustili se do komponování vyprávěnky z dvacátých let o agentovi FBI, který vyráží do jednoho středoevropského zapadákova řešit sérii prapodivných vražd. A jak to tak z prozatímních ohlasů vypadá, se svou drahou absurditkou poměrně tvrdě narazili. Drahé kulisy nežijí, herci jsou v krásných kostýmech až příliš strojení, vtipy balancují na hraně pitomosti i urážlivosti. A diváci se nesmějí. Alespoň zatím. Éterem už proběhla i srovnání s troškovinami, cílovka by tedy existovat mohla a relativní úspěch se ještě může dostavit.

Resumé: Jak bývá u tuzemských premiér zvykem, návštěva kina je i v případě Wilsonova pouze na vlastní nebezpečí. Žánr parodie bude zřejmě strádat i dál a ani Jirka Macháček tentokrát další kultovní postavu do své sbírky nepřidá.

Originální název: Wilsonov; Země původu: Česko / Slovensko

Žánr: komedie/krimi; Délka: 115 min; Distributor: Falcon

 

David

Hlavní taháky: atmosféra, herci, zkoumání lidské mysli

David

Celovečerní debut režiséra a scenáristy Jana Těšitele premiéroval v červenci v Karlových Varech a od té doby si získal více než slušnou reputaci. Osmdesátiminutovou cestu mentálně handicapovaného mladíka Davida (vychvalovaný Patrik Holubář) z domova do neznámého a drsného prostředí české metropole je teď opět možné při několika příležitostech vidět v kinech. Kéž by se dočkala ještě více než aktuálně plánovaných čtyř projekcí.

Jedná se totiž o technicky vynikající počin, který navíc ve své přímočarosti odhaluje, ukazuje či spíše nabízí a otevírá mnohem více rozměrů a sfér lidského přemýšlení než leckterá rádoby vrstevnatá psychologická dramata. Skrze pohledy svého (anti)hrdiny vlastně útočí přímo na diváka, působivě jej tlačí k aktivitě, místo aby servíroval pravdy či soudy. Střízlivost i odvaha zpracování vychází z omezených produkčních možností a částečně i z původního autorova záměru – natočit pouze další krátkometrážní film. David místo toho obdivuhodně vykročil k takřka celovečerní stopáži a (opět) ukázal, že hledat talent mezi mladými českými tvůrci nemusí být vždycky marnou snahou.

Resumé: Těžko dnes autorsky promlouvat aktuálněji než skrze vykořeněnost, osamění, nejistotu a hledání. Jan Těšitel si troufl touto cestou vykročit. Nesnaží se na ní přechytračit diváka, filmařskou konkurenci ani samotného Davida. V tom je jeho největší síla.

Originální název: David; Země původu: Česká republika

Žánr: drama; Délka: 80 min; Distributor: Sugar Division

Vašek Voslář