Pride – homosexuálové mají práva, třeba podporovat horníky

27.8.2015 at 23:16  •  Posted in Recenze by

Do historie bojů homosexuálů za svá práva se komediální formou noří britský film, který vedle mladé herecké generace spoléhá i na charisma Billa Nighyho nebo Imeldy Staunton.

Matthew Warchus se kvůli režírování filmu Pride vrátil k celovečerní tvorbě po patnácti letech. Poprvé a naposledy tehdy natočil krimi komedii Milionář (1999). V případě Pride nebyla jeho výchozí pozice nijak růžová. Natáčel podle debutantského scénáře Stephena Beresforda, mohl se ale opřít o historický materiál a téma, které je potenciálně stejně kontroverzní jako i atraktivní pro liberální publikum, jež slyší na motivy, které komunitu LGBT dostává do širšího povědomí.

Do historie průvodů, když měly smysl

Aspoň tak vyznívá pravidelný srpnový Prague Pride, který začátkem měsíce během několika dnů podpořil sexuální menšiny v boji za jejich rovnoprávnost. Naneštěstí vedle jinak až sociologicky pojatých diskusí stále drží nejvíc pozornosti takzvaný průvod hrdosti, který se ale mění v dekadentní show. Její samotná existence je důkazem liberálnosti společnosti, jež by v opačném případě nikdy nedopustila, aby se městem v zdánlivě karnevalovém reji pohybovaly poloobnažené a zmalované homosexuální karikatury, s nimiž se jen těžkopádně navazuje na ducha hrdosti.

Zkrátka, forma v této přehlídce válcuje obsah a proměna tohoto fenoménu je ještě citelnější, když ho porovnáme s filmem Pride. Vrací nás totiž do thatcherovských osmdesátých let, kdy být homosexuálem znamenalo skutečně se bát o krk, takže průvody na podporu sexuálních menšin vyžadovaly odvahu. Odvahu účastnit se, ne přestrojit se za šmoulu a excentricky demonstrovat svou odlišnost lascivními pohyby.

pride_2

Utlačovaní, spojte se!

Scénář si navíc volí zajímavou iniciativu, která umožnila najít cestu legitimizace těchto hnutí skrze společenskou podporu dalších utiskovaných skupin. V tomto případě si vyberou velšské horníky. Na komickou situaci a velký sociální smír je zaděláno. Z pozice stereotypu totiž představují havíři z venkovských oblastí ideální sociodemografický segment, který nebude ke gayům a lesbám chovat apriori pozitivní pocity.

Režisér a scenárista naštěstí zůstávají střízliví, pokud jde o komedii, která ze střetu různých mentalit zákonitě musí vzejít. Spousta úžasných a vtipných detailů obnažuje strach z jiného a upozorňuje na jeho směšnost. Nezachází se za hranu buranství, nicméně film nasazuje tón, kterého se nedá zbavit a který tak z filmu Pride dělá nadměrně lehkou záležitost, jež nechce své téma brát až příliš vážně. Temnější tóny homosexuálních životů prosvítají jen místy, vlastně nevyřčeně, obzvlášť pokud jde o otázku pohlavně přenosných a smrtelných chorob. Přitom až v samém závěru zjistíme prostřednictvím titulkového dovětku, že většina postav, které jsme sledovali, skutečně žili, ale také se dozvíme, že životy některých byly velmi krátké. Finální scéna, která má až oslavného ducha, tak záhy zhořkne.

pride_3

Vesnice, která se musela vypořádat se svou homofobií

Mnohem pozoruhodnější tak jsou obyvatelé vesnice, která zažívá částečné rozkmotření nad tématem odlišné sexuální orientace. Mísí se tu nosné charaktery, ať už ve vedení města, respektive stávkového výboru, nebo mezi obyvateli. V místě vzniká energie, která nechtěné homosexuální návštěvníky sbližuje s usedlíky, odhaluje jejich síly a slabiny a nese poměrně dramatickou linku s pomocí zapřisáhlé odpůrkyně gayů a leseb. Hodně se přitom čerpá z hereckého talentu Billa Nighyho (Lásky čas), Imeldy Staunton (Harry Potter a Fénixův řád), Paddyho Considinea (U Konce světa) ale i méně známé Jessicy Gunning, která pozvedá i pomyslný prapor utiskovaných žen od plotny a nakonec kráčí v čele obhájců menšin.

pride_4

Film Pride může být pro mnohé tečkou za letošní pražskou gay pride. Hlavně by měl být ale upomínkou na to, že není důležité se vymezovat vůči většině, ale nacházet styčné body a dialog napříč jednotlivými skupinami, které tvoří společnost jako celek. Současné průvody „hrdosti“ na to aspoň na povrchu zapomínají. Bohužel film nemá takovou sílu a uměleckou vizi, aby přežil svou sezónu a mohl o gayích a lesbách vyprávět i dál. Horší je ale zjištění, že na britských nezávislých cenách dokázal Pride porazit i filmy Mr. Turner, Kalvárie i Kód Enigmy.

(6/10)

Originální název: Pride

Režie: Matthew Warchus, Scénář: Stephen Beresford

Hrají: Bill Nighy, Andrew Scott, Dominic West, Imelda Staunton, Joseph Gilgun, George MacKay, Russell Tovey, Paddy Considine, Freddie Fox, Ben Schnetzer, Jessie Cave, Monica Dolan, Jessica Gunning, Sophie Evans a další

Žánr: komedie/drama, Země původu: Velká Británie, Stopáž: 120 minut

Premiéra: 27. srpen 2015

plakat_pride