Iron Man 3 – do třetice všeho plechového

5.5.2013 at 21:39  •  Posted in Recenze by

Robert Downey Jr. aka Tony Stark aka Iron Man má za sebou těžký boj v Avengers. Nyní se vrátil domů, ale může být svět stejný, když ten starý pominul? Recenze od Mary ve zkratce.

Superhrdinové mívají spoustu rozličných schopností. Většinou se týkají fyzičky – síla, rychlost, vzdorování fyzikálním zákonům. Tony Stark nemá žádnou zvláštní schopnost – nedokáže se jako Hulk v momentech hněvu proměnit v nezničitelnou zelenou obludku ani neovládá blesky jako mimozemský Thor a nemá takovou výdrž jako Kapitán Amerika.

Vše je dáno technologií, co si sestrojil a dal jí smysluplný účel. Jenomže takové lidi, obyčejné bez nadpřirozených dovedností, často postihne choroba mysli. Tony se nezačal utápět v alkoholu, jenom mu scenáristé pro tento díl naordinovali posttraumatickou stresovou poruchu. Iron Man se zadrhnutými kolečky.

Aby se nemusel bít jenom sám se sebou na lůžku psychiatra, což by byl nejlevnější blockbuster všech dob, do hry vstupuje tajemný Mandarin (Ben Kinglsey), blízkovýchodní terorista, který má obzvláště spadeno na americkou vládu a jejího šéfa – prezidenta. Jenomže jeho útoky se pro Tonyho stanou po jednom incidentu osobní a se vzpomínkou na své detektivní roky v Baker Street se pustí do vyšetřování záhady jménem Mandarin, aby ho našel a zastavil. Aspoň tak má čas odpoutat svou mysl od depresivních myšlenek.

iron_man_3_2

Temný rytíř s humorem

Tony má svou nevymáchanou hubu plnou řečí víc než kdy předtím, ale v železném rukávu má stále několik skvělých a fungujících triků. To už se však nedá říct o scenáristech, protože předzávěrečný zvrat s Mandarinem je spíše směšný než vtipný. Jak dopadne Pepper (Gwyneth Paltrow), je nečekané a zábavné. Dalším pozitivem je určitě celkové potemnění světa v temnorytířském duchu (teroristická hrozba, rozháraný hlavní hrdina).

Nejnabitější chvilkou je scéna s letadlem Air Force One. Jde o vynikající sekvenci a také o novou definici hrdinského činu s originálním provedením, které ve 3D vynikne. Jinak je ovšem třetí dimenze dosti nevyužitá. Kolem vás létají desítky Iron Manů a pořád něco vybuchuje, ale do obličeje ani kolem nic neletí, nezažijete snad ani jeden subjektivní záběr (!) a u četných dialogů v interiérech je plastičnost na nic. 3D sníh neohromí ani ty nejromantičtější typy.

iron_man_3_3

Komedie Shanea Blacka

Co se akce týká, tak ničení Starkova sídla je dlouhou masivní destrukcí ve velkém stylu, vedle níž ovšem finále na lodi působí docela chudě a střihově poněkud nepřehledně. Navíc hlavní záporák v podání Guye Pearce nemá dostatečné charisma. Všimněte si také, že nevyrovnané Starkovy výkony jako kdyby určovaly temporytmus celého filmu. Ten je během snímku velmi střídavý, a to podle vzorce, v němž se střídají dlouhé dialogy a výbušná akce, což může subjektivně působit, že sedíte v kině tři hodiny. Celkově je však trojka zábavnější a konzistentnější než Iron Man 2, ale Starkovy narcistické hlášky vyvolají spíš pár úsměvů než salvy smíchu. Iron Man sice vždy byl úzce provázaný s komedií, třetímu dílu však tento žánr krapet křečovitě dominuje. Dětinské vtípky mohou otrávit, ale koneckonců Stark je prostě pan Hračička tělem i duší.

Celkově se režisér a scenárista Shane Black snaží o provázanost s marvelovským univerzem, takže se dočkáte četných narážek na Avengery a potitulkové scény s jedním z nich. Ovšem správným krokem je, že Iron Man již končí, protože zábavná aura kolem Starka byla tímto dílem vyčerpána do posledního šroubku.

P. S. Brian Tyler složil dostatečně pompézní hudbu a songy od různých zpěváků mají zase říz, i když chybí AC/DC, ale úvodní scénu startuje stále dobrý a dnes už i nostalgický Blue od Eiffel 65.

iron_man_3_4

Slovo šéfredaktora

Iron Man, zatím asi nejoblíbenější postava filmového studia Marvel (nikoli komiksového), se potřetí vrátil na plátna kin, aby odstartoval druhou fázi univerza Marvelu. První díl košilatých dobrodružství nenapravitelného génia, příležitostného playboye a věčného komedianta totiž započal fázi jedna, která vyústila v Avengers. Právě na ně se v Iron Manovi 3 soustředí značná pozornost, byť jednookého šéfa Shieldu byste hledali marně i s oběma očima dokořán. Přestože komediální nota hraje vážnou roli, vážnost situace ji s úsměvem potlačuje.

iron_man_3_6

Iron Man 3 se překvapivě odklání od bezelstného, ryze zábavního a nekonfliktního filmu Avengers a zůstává věrný syrovější realitě světa. Marvelu by se snímek podobný spíš loňského kasaštychu určitě hodil, aby vytáhl peníze ze všech kapes v okolí multikin, ale Iron Man zůstává věrný svému stylu i se Shanem Blackem na palubě. Zatímco v jedničce to byl pobyt v jeskynním táboře teroristů, ve dvojce se barvotiskovost potlačovala skrz ruského pomstychtivého záporáka a nyní se hraje na skoro-autentického teroristu binládinovského střihu, který komunikuje skrz nahrávky, které bychom mohli s klidem vidět i na TV Al-Jazeera. Žádní ufouni z mezidimenzionální brány, ale klasický teror z řad lidí. Ve stejných stopách postupuje taktéž vývoj Starkova vztahu k technologickým hračkám, které opět upgraduje.

Nicméně film si přichystal zásadní zvrat, který je solidním rozhozením divákovy důvěry a svou hravou nápaditostí budí rozpaky, jak jej přijmout. Jednak ve vztahu ke komiksovému universu Iron Mana, ale i vnímání díla jako takového. Člověk se málem vrátí do minulého léta, kdy sledoval film Temný rytíř povstal. Herecky je zvrat zvládnut krásně a požitkářsky, ale zároveň se tak film připravuje o osudovost, která by se z toho dala dostat. Ale takový je Marvel, raději se baví, pitvoří se svými postavami, než by je jako Foxové u X-Menů rozvedli do zajímavějších, tragičtějších a zapeklitějších příběhů. Vážně člověka začne trochu nudit, když Iron Man musí opět zachraňovat svou Pepper. Už to dělal Spider-Man s Mary Jane a jak skončil!

Akce je strašlivá. Destrukce domu se ještě povedla, ale stejně jako v minulých Iron Manech se hlavní kolo souboje o vládu nad světem koná ve tmě. Jak zjistila Mary, 3D tomu nesvědčí a velkou dobrotu to nedělá ani na prachobyčejném plochém plátně. Akce se totiž účastní desítky nejrozmanitějších obleků, každý s různými specifikacemi, ale film nás ve své dynamice nedovolí ani jedno prohlédnout, spíš metaforicky posiluje roli člověka jako hrdiny, tj. Starka, který obleky mění a musí být sám iniciativní bez zbraňové výbavy a železného štítu místo křehké kůže.

iron_man_3_7

Koneckonců se vracíme zpět k Avengers, v nichž Iron Man bez problému zvládal celé tlupy létajících mimozemšťanů, kteří chtěli násilím provést invazi, ale zde se vrací nohama na zem, dostává ho úzkost (která nabízí řadu zajímavých momentů, ale jako téma je jednoduše utnuto, neboť sledujeme blockbuster) a má problém zvládnout byť ojedinělého člověka. Je to zvláštní nepoměr a nesoulad, který se tvoří v zdánlivě uceleném světě rozpohybovaných komiksových okének na domku Marvel. Sečteno ode mě za 60 %.

(7.5/10)