Ben-Hur – film, který neutáhnou ani čtyři koně

0
27.8.2016 at 13:26  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Nové zpracování jedenáctioscarového Ben-Hura se řítí do kin. Hyjé!

 

   Sandálové velkofilmy („sword and sandal films“) zažily zlatou éru v 50. a 60. letech, kdy studia bojovala nejen kvůli televizi s klesající návštěvností a kina se snažila lákat na výpravná dobrodružství, která na obrazovkách chyběla. Filmy jako Kleopatra (1963) nebo Spartacus (1960) měly vysoké rozpočty, davové scény, propracované kostýmy a pompézní kulisy za miliony dolarů, ale také příběh a herce, kteří dokázali do kin přitáhnout davy. Začaly se také používat širokoúhlé formáty (např. Panavison), které umožňovaly zachytit scény ve větší šíři, což brilantně využil William Wyler při legendární scéně čtyřspřeží v Ben-Hurovi (1959).

   Tento filmový podžánr dobrodružně-historických filmů námětově čerpá z antických bájí a pověstí (Jáson a Argonauti /1963/), Bible (Desatero přikázání /1956/) či historie (Julius Ceasar /1953/) či kombinace uvedených, což je případ Bena Hura. Fiktivní postava židovského prince Judy Ben-Hura z Jeruzaléma se setkává s Ježíšem, a to v době, kdy se blíží jeho ukřižování. Hur je zrazen svým přítelem Messalou a dostane se na galeje.

 

Budoucí klasika? Tak to prr!

   Příběh o zradě se stal natolik přitažlivým a univerzálním, že slavil velký úspěch hned na několika platformách. Děj totiž vychází ze stejnojmenného knižního bestselleru (1880), podle kterého vznikla mimořádně úspěšná divadelní hra a poté i černobílý krátkometrážní snímek (1907). V roce 1925 následoval velkofilm, který se stal nejdražším snímkem tehdejší doby. Barevná verze z roku 1959 s Charltonem Hestonem si odvezla rekordních 11 Oscarů. Mimo to vznikl ještě animák  (2003), televizní film (2010) a letos ještě verze od produkční společnosti Asylum. Předělávky klasiky se nyní chopil Timur Bekmambetov, který za sebou sice má originální ruské fantasy Noční (2004) a Denní hlídky (2006), do kterých vnesl americkou trikovost a dravost, naposledy ale natočil slátaninu Abraham Lincoln: Lovec upírů /2012/).

BEN-HUR 3

Ben-Hur (Tobby Kebbell) a šejk (Morgan Freeman)

 

   Oprášit žánr „sandálovek“ není úplně ojedinělý krok. Sem tam se totiž v posledních dvou desetiletích v kinech eposy objeví – ať už kritiky i diváky opěvovaný Gladiátor (2000), rozpačitá Troja (2003), nebo remake klasiky jako Souboj Titánů (2010), který byl mizerný, ale tržby vysoké, což nelze říci o dvou nových verzích Hercula (2014) nebo Pompejích (2014), které finančně propadly, o kvalitě ani nemluvě.

 

Závod s velkou konkurencí

   Natočit další verzi Ben-Hura v době, kdy nás každoročně studia zásobují novými adaptacemi komiksů vydavatelství Marvelu či DC nebo pokračováními kultovních ság (Hvězdné války), se jeví od studia MGM jako dosti nepromyšlené rozhodnutí. Investovalo totiž 100 milionů do příběhu, který velmi neinvenčně variuje film, jenž je klasikou pro rodiče mileniálů, ale mladé nemá čím zaujmout, jak ostatně dokazují ubohé tržby v USA. Chybí také jakákoli aktualizace příběhu, která by mu dodala více či méně skrytou paralelu se současným světem, po řemeslné stránce postrádá film originální akční scénu.

   Nejde jen o absenci superhrdinů a trikových sekvencí, ale také jakéhokoli známého herce, který by diváky nalákal. Toby Kebbell coby reálný předobraz digitálního opa z Úsvitu planety opic (2014) nebo náčelníka Durotana z Warcraftu (2016) je pro roli římského vojevůdce Messaly vskutku zoufalou volbou. Hura ztvárnil Jack Huston, který se osvědčil coby znetvořený válečný veterán ze seriálu Impérium – Mafie v Atlantic City (2010), avšak na plakátu, na němž drží otěže čtyřspřeží, ho coby vymydleného modela jak z reklamy na whiskey poznáte jen stěží. Dredatý Morgan Freeman jako vypravěč a africký šejk zvýší návštěvnost jen těžko, stejně jako nepřesvědčivý trailer, ze kterého příliš trčí CGI.

Ben Hur 2

   Na křesťanské publikum, na které v kampani Ben-Hur mířil také, se obracelo například i Gibsonovo Umučení Krista (2004), které rovněž nemělo žádné větší herecké jméno. Kontroverzní snímek s relativně nízkým rozpočtem (30 milionů dolarů) se však stal obrovským hitem, který tehdy trhnul rekord coby R-kový film s největšími tržbami o premiérovém víkendu (83 milionů dolarů). Věřící jsou v USA více než 200milionovým publikem, které dalo vydělat menším filmům s náboženskou tématikou jako Risen (2016) nebo Miracles from Heaven (2016). Hur však potřeboval masivní start, kterému často pomůže šeptanda podobně jako u Gibsonových jatek, snímek ale zájem nevzbudil a po ostrých recenzích se tak už ani nestane.

 

Jeden hot a druhý čehý

   Huston odvádí velice solidní výkon, Kebbell je jako namyšlený Messala také dobrý, problémem je, že ani jedna z hlavních či vedlejších postav není dostatečně vykreslena, a to je ve filmu se čtyřmi lidmi, osmi koňmi a jedním synem Božím poněkud problematické. Hurovo letité utrpení na galejích je odbyto titulkem „Po pěti letech“, upřena nám je i bitva lodí, která mohla být při dnešních možnostech skutečně velkolepá. Dějové změny oproti předloze filmu nic nepřinášejí, byť scéna z podpalubí z pohledu veslujících je napínavá a dravá. *Menší spoilery: Hurova záchrana je postavena na tolik neoblíbené náhodě místo vědomého rozhodnutí zachránit římského vojevůdce, absentují i intimnější scény jako shledání s jeho ztrestanou a těžce nemocnou rodinou, přitom má film 123 minut.* Vyprávění zpomaluje linie se zélóty, v níž se scenáristé snaží film zasadit do širšího historického rámce a ukázat, jak byli římští okupanti nenávidění. Chybí intenzivní pocit bezpráví na nevinném člověku, neboť Hur se určitým způsobem proti režimu proviní. V předchozích verzích šlo o skutečně zaslouženou pomstu, zde tak konflikt dvou blízkých lidí, postrádá intenzitu.

Ben Hur

Messala (Jack Huston) je oproti předloze Hurovým nevlastním bratrem

 

   Legendární scéna závodu s vozy taženými čtyřmi koňmi v cirku ničím neobohacuje dvě předchozí zpracování a jen kopíruje jejich atributy, kdy např. Messala švihá Hura bičem nebo závodníci přejíždějí zdravotníky. V hrozivých výjevech se sekvence dokonce krotí a postrádá přejetí hlavní postavy vozem, což dodalo filmu v roce 1959 nevypočitatelnost a divokou surovost. Vynechán je i onen zlověstný římský bodec u kola kvadrigy, který rozpárá vše kolem. Místo toho nastupuje rušivá scéna flashbacků, která se narychlo snaží připomenout, jaké má vlastně Ben-Hur motivace pro účast ve smrtelně nebezpečném závodě. Film nasnímal Oliver Wood, kterému z bourneovské trilogie zůstala kamera mírně se pohybující i v klidných scénách, což spolu se zbytečně rychlým střihem statickým scénám kýžený efekt jakési dramatičnosti nedodává. Kde chybí kvalitní scénář, kamera nepomůže.

Pilát Pontský je vykreslen jako krutý člověk

Pilát Pontský je vykreslen jako krutý člověk

 

Bekmambetova kobyla chodí bosa

    Film nedokáže prezentovat své kvality a dozvídáme se spíše až z videí, že herci kvadrigy skutečně řídili (!) nebo že byly postaveny rozsáhlé kulisy. Kamera totiž většinou zabírá lidi (s perfektně bílými zuby), a to z detailu. Téměř chybí ustavující záběry (pro lepší orientaci ve scéně) a velké celky, které by umožnily prohlédnout si město nebo širé moře. Nečekaně jako rána bičem tak přichází scéna, v níž postavy poprvé mluví s Ježíšem, který najednou stojí přímo na jeruzalémském tržišti (!), kde zrovna vyrábí nábytek ve své dílně a okamžitě a bez vyžádání vynáší moudra jako „Miluj svého nepřítele“. Celá scéna tak působí komicky a tvůrci nedokážou Ježíši dodat jakoukoli hloubku, a proto závěrečná scéna nemá jakýkoli emoční dopad.

   Tajemnost, s jakou byl Ježíš (ne)vyobrazen ve Wylerově filmu, je pryč, podobně jako nedořečenost toho, jak na Hurovu duši zapůsobilo ukřižování. Žádná postava už není ambivalentní (šejk) a všichni jsou buď dobří, nebo zlí. Plusem však je, že Krista neztvárnil žádný „bělásek“ jako v Gibsonově filmu nebo minisérii Franca Zeffirelliho (1977), ale typově vhodnější herec Rodrigo Santoro.

   Snímek je špatně okovaný kůň, který jde zcela předvídatelnou cestou, ničím nepřekvapí, nezaujme, ke konci dramaticky zrychlí, aby v cíli vítězoslavně zaržál, ale to už jste ze sedla pryč a smějete se 3D písku v očích, který na vás plivou závodící závěrečné titulky a nevhodná moderní písnička.

 

(4.5/10)

Foto: Forum Film CZ

 
  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Ben-Hur,

Režie: Timur Bekmambetov; Scénář: Keith R. Clarke, John Ridley

Hrají: Jack Huston, Morgan Freeman, Toby Kebbell, Nazanin Boniadi, Rodrigo Santoro, Pilou Asbæk, Sofia Black-D’Elia, Ayelet Zurer, Moises Arias

Žánr: historický/drama/dobrodružný; Země původu: USA; Stopáž: 123 minut

Premiéra: 25. srpna 2016, Verze: 2D s titulky, 3D s titulky, IMAX

Ben Hur plakat

Přečteno: 1417x

Marie Dostálová

Zamilovaná do kinematografie. Sledující zejména současnou americkou, evropskou, ale i asijskou tvorbu. Má nakoukáno mnoho kraťasů pro potěchu všedních dní. Kritická, avšak se slabostí pro fantasy. Nadšená málokdy, zato intenzivně. Poslouchající soundtracky, Čajkovského i rock. Milující různé seriály, drzý humor, modré nehty, větné rozbory a sáhodlouhé debaty. Na Moviescreenu od roku 2009.
Marie Dostálová

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
Týpci a zbraně – nepříliš bláznivá střela

Samopaly jsou na skladě, humor se už ale vyprodal.     Režisér Todd Phillips má za sebou skoro deset komedií a...

Zavřít