Elysium – shnilý nový svět na nebesích

30.8.2013 at 19:02  •  Posted in Recenze by

Sociálně kritický sci-fi blockbuster o zdravotní péči pro všechny.

Od režiséra Districtu 9 se nic jiného čekat nedalo. Jihoafrický samorost Neill Blomkamp se s pomocí mecenáše Petera Jacksona proslavil sociálně laděnou sci-fi o mimozemské lodi nad svým domovským krajem. Její cestující nebyli mezigalaktickou invazní hrozbou, ale imigrační zhoubou se zuboženými tvory, kteří se stali obyvateli sociálně vyloučeného ghetta. Levicové soucítění s utrpením a odsouzení segregace do slumů se stalo základním kamenem i fikčního světa Elysia. Na místo metafory v podobě mimozemšťanů se ale v jednom velkém špinavém a chátrajícím ghettu ocitá rovnou dolních 99 % lidí.

Elysium - shnilý nový svět na nebesích

Na snímek se stihla snést ideologická kritika, přitom jenom zastává nejlepší tradici vědeckofantastických příběhů, v nichž jde přinejlepším o separaci společenského problému a vystavení v co nejtemnějším světle. Elysium staví na rozevírajících ekonomických aspektech, které na jedné straně staví malou skupinu boháčů a velkou skupinu chuďasů. Jak praví Vyměřený čas, aby pár jedinců mohlo být nesmrtelných, mnoho jiných musí zemřít.

Bohatší vrstvě obyvatel Země se v Blomkampově snímku povedlo vybudovat vlastní utopický svět, který v podobě orbitální stanice krouží nad domovskou planetou. Jednu utopii bezstarostného života bez války, nemocí a zločinu však příběh snímku mění v jinou, v níž by se všichni mohli stát občany Elysia a získat přístup k pokročilým lékařských technologiím, avšak způsobí si tím jenom nekonečný zdravý život uprostřed rozvrácené planety.

Bolestivá cesta za spravedlností

Základním protagonistou snímku Elysium se nestal boháč, jenž prozřel, ani dobrosrdečný Robin Hood. Blomkamp si za průvodce svého světa vybral antihrdinu, přesněji řečeno napraveného darebáka Maxe, který kradení aut vyměnil za mizernou, ale aspoň poctivou práci na montážní lince. Stejně jako ostatní žije ve srabu, kvůli jeho trestnímu rejstříku ho buzerují bezpečnostní roboti a vidina šťastného života se mu spojuje jenom s dětstvím v klášterním sirotčinci, kde se zamiloval do Frey.

Elysium - shnilý nový svět na nebesích

Nejspíš by si na nuzný život zvykl a ve stáří zemřel, jenomže nehoda na montážní lince mu nedává na vybranou – zbývá mu pět dní života. Není se smrtí smířen, a tak je ochotný podstoupit cokoli, aby se dostal do Elysia a uzdravil se. Vynutí si na šéfovi losangelského gangu protislužbu za dávnou službu. Naplánují akci, při níž je Maxovo oslabené tělo posíleno kybernetickou kostrou. Naneštěstí se jim podaří ukrást nečekaně žhavé zboží, a tak se trable stupňují.

Prach, špína, smrad a eroze lidstva

Věren svému poctivému realistickému stylu, který v Districtu 9 posílil kvazidokumentární formát, se Neill Blomkamp pustil do tvorby hollywoodského blockbusteru v porovnání s jinými za pakatel se špičkovými triky i funkčním fikčním světem. Zásluhu na tom má jihoafrický původ. Ani tam při své práci nemohl moc rozhazovat a návdavkem mu domovské prostředí dalo zažít polarizovaný společenský svět v jasných konturách. Zkušenost mohl převést do fikce filmu. Ti nahoře žijí v klícce z bílého zlata a nekonečné nudné životy zahazují, zatímco dole na zemi se svět zbavený sociálních služeb stává jedním velkým smetištěm.

Elysium - shnilý nový svět na nebesích

Blomkamp sice ve své vizi zůstává na omezené ploše amerického západu, takže podoba jiných oblastí zůstává zastřena neznámem, lze ale podobné podmínky očekávat všude. Kosmická stanice jako vystřižená z Kubrickovy Vesmírné odysey se stala místem viditelným ze Země, snovým objektem na obloze, k němuž se lidé obrací nejspíš častěji než k Bohu.

Ráj v hmotné podobě nabízí lepší ochranu před nechtěnou škodnou, než by zajistily vysoké zdi na planetě. Ale už kruhový tvar stanice jako by napovídal, že kromě hladké dokonalosti hrozí zdejšímu obyvatelstvu i vývojová stagnace, cyklické opakování a ztráta impulsů pro vylepšování. Dole na Zemi by se možná lidé měli víc důvodů inovovat, ale těžko pro to seženou prostředky, když všechno ovládá kapitál z vrchu.

Elysium - shnilý nový svět na nebesích

Elysium kromě všeho toho není imunní proti lidské nátuře. Blomkamp naznačuje rozmanitou podobu politického jednání Elysia vůči modré domovině. Politikaření a mocichtivost tak přechází ze světsky pozemské sféry i na zdánlivě čistou, nevinnou a dokonalou rajskou zahradu ve vesmíru. Obyvatelé Elysia mají smůlu, že je v zásadě reprezentuje hlavně ministryně obrany v podobě Jodie Fosterové, která si krutě přísnou dámu s ambicemi a nelítostnými rozkazy vystřihla znamenitě bez karikatury. Jiní reprezentanti včetně prezidenta se zdají být smířlivější, ale pro zápletku nejsou důležití, a tak se ztrácejí ze zřetele. Snadno tak vznikne dojem černobílé vize budoucnosti.

Na stanici žije kolem osmi tisíc obyvatel, což je v porovnání s několika miliardami osob na planetě titěrné množství. Útočiště miliardářů jsou už dnes nedobytnými pevnostmi, Elysium je jenom nadstavbou. Film naštěstí vůbec nehledá řešení situace ekonomické nerovnováhy, je spíš příspěvkem k diskusi ohledně jednoho tématu, jakým je dostupnost základní zdravotní péče pro všechny, což je pro Američany s jejich komplikovaným zdravotním pojištěním teprve zvláštní otázka. Z díla se rovněž nestává esej, která by přinesla spásné řešení situace, která se zaváděním poplatků v nemocnicích a stárnutím populace dýchá i na české zátylky. Vyprávění ctí příběh několika postav a v tom hraje ústřední roli konkrétní právo pomoci pro bezbranné – děti.

Drahé technologie prostřednictvím nenákladných triků

Blomkamp si vypomáhá proměnlivým příběhem Maxe, který se nejeví jako ideový revolucionář, ale jeden z mnoha, který v nešťastně nastaveném společenském systému čelí smrti a na své cestě za její porážkou mimoděk začne usilovat o změnu společnosti. Nechce zachraňovat nikoho jiného, chce jenom zachránit vlastní kůži, a tak může Blomkamp okořenit futuristický svět o mnoho akčních pasážích. Ty sice pojímá s ruční kamerou, a tak jsou záběry roztřesené a zásluhou střihu i dynamické, na přehlednosti to neubírá tak, aby se staly překážkou prožitku. Jenom se ocitá na hranici vstřebání, které může na menší obrazovce při pozdějším vydání na DVD a Blu-ray dopadnout lépe.

Elysium - shnilý nový svět na nebesích

Nápaditostí nešetří v mnoha detailech zbraní budoucnosti, využívá rozličné prvky od mnoha typů nábojů, které mají doplňkový účinek, přes využití robotů a vznášedel až ke kybernetickým kostrám. První jakost zaručuje pokročilá práce s digitálními triky, kdy futuristické projevy bez problému splývají s nejchudšími výtvory lidské civilizace.

Každý chce být ředitelem vesmíru

Aby se souboj nezjednodušil na Maxe proti vesmírné stanici, setkává se navíc s nekompromisní hrozbou v podobě Krugera, pozemského agenta, který je ministryní obrany využíván k plnění špinavé práce. Na jedné straně tak stojí Matt Damon, který se na chvíli zbavil nabývajícího fotrovského vzhledu z poslední doby (Koupili jsme zoo) a přinesl akční výkon (Bourneovo ultimátum), na druhé straně se tyčí Sharlto Copley, který si vystřihl magora par excellence se zábavně komolivou angličtinou jihoafrického přízvuku. Síla hereckých schopností se nikde neskrývá, a tak jejich cesty za dosažením vlastního cíle zdařile poutají pozornost, krom toho si navzájem pomáhají pozměnit osobní zájem.

Elysium - shnilý nový svět na nebesích

Elysium patří mezi odvážnější mainstreamové blockbustery, byť s přísným ratingem přístupnosti. V zobrazení násilí je autenticky nemilosrdný a krvavý, odhaluje pohledy na zdeformované obličeje, na kusy rozstřílené tělo a další krvavé momenty, které zapadají do rámce jakéhosi velkorozpočtového sociálního dramatu. Klasická nesmrtelnost a nezranitelnost postav by byla kontraproduktivní i s ohledem na dokumentaristicky roztěkaný styl akce.

Operace, při níž Max dostává kybernetickou kostru, představuje zosobnění filmu – zákrok, který se vzhledem k podmínkám neohlíží na čistotu a při němž se šrouby zařezávají do těla bez ohledu na bolest a krev, spojuje nejobyčejnějšího člověka z minulosti s extenzivním nástrojem budoucnosti.

(8/10)