Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny – Mlok na suchu

18.11.2018 at 15:27  •  Posted in Recenze by

Druhý díl série odehrávající se v kouzelnickém světě Harryho Pottera dělá stejnou chybu jako Star Wars.

Stává se ošklivým zvykem ve velkých filmových sériích, že se rozbíjí, co funguje, ale nenabízí se akurátní náhražka. Esenciální věcí v příbězích jsou postavy a jejich vztahy a první Fantastická zvířata (2016) velmi obratně nabídla zábavnou a sympatickou čtveřici protagonistů, díky níž film bavil i dojímal – Mloka (Eddie Redmayne), Tinu (Katherine Waterstonová), Jacoba (Dan Fogler) a Queenie (Alison Sudolová).

Mlok a Tina si tehdy prošli animozitou, než závěr naznačil, že zažité dobrodružství mezi nimi ukovalo pouto silnější než jen přátelství. Láskou k sobě zahořela i Queenie s Jacobem, jejichž vztahu nezabránila ani nutnost vymazat Jacobovi paměť, jelikož není kouzelník a americká pravidla jsou ve vztazích s nečary (rozuměj mudly) hodně přísná.

První Fantastická zvířata sice vztahy těchto dvou párů nezpečetila úplně, ale jejich budoucnost byla jednoznačně nasměrovaná a v tomhle ohledu tak úvodní díl nové série ze světa Harryho Pottera působí jako samostatně funkční jednotka. Jenomže před námi jsou ještě čtyři díly, a přestože ve vyprávění získává navrch boj mezi kouzelníky vedenými Albusem Brumbálem a šiky následujícími černokněžníka Grindelwalda, dotyčná čtveřice hrdinů uhájila své místo na jevišti. J. K. Rowlingová, stvořitelka tohoto kouzelnického světa, se k nim nicméně chová skoro macešsky.

Korespondenční přátelé

Fungující kouzlo vztahových peripetií ničí rozhodnutí páry roztrhnout a vystavět mezi nimi smyšlené (i dokonce vadné) bariéry, které musejí překonat. Jenomže to znamená, že Grindelwaldovy zločiny obsahují minimum jejich vzájemné interakce. Abychom se vrátili ke srovnání s další filmovou sérií – podobně i Star Wars s epizodou Síla se probouzí (2015) nabídly mimo jiné živoucí postavy Rey a Finna, jejichž společný scény dynamizovaly celou zápletku, ale v pokračování zůstaly od sebe odtrženi až do samého konce.

A stejně jako Poslední z Jediů (2017) i Grindelwaldovy zločiny představují nové figury, s nimiž pojí další osudy oblíbených postav, ale tito nováčci jsou žalostně ploší a herecky nezajímaví.

V případě Mloka to zamrzí o to víc, že Rowlingová ve dvojce zdánlivě chytře představuje jeho vazby na bratra Theseuse a Mlokovu bývalou lásku Letu Lestrange, která je s bratrem navíc zasnoubená. Těžko říct, zda je jakákoli absence napětí mezi nimi dána tím, že Zoë Kravitzová jako Leta jen mrzutě bloumá kolem a zpytuje se ze svého dávného hříchu a Callum Turner jako Theseus nedokáže v ničem působit jako lepší verze Mloka, i když by měl (vždyť je válečný hrdina!). Nebo může být na vině už scénář Rowlingové, který ani jim nedopřeje dohromady moc společného času.

Další postavy bez smyslu

Nejspíš půjde o kombinaci obojího, protože ani casting nových postav (snad s výjimkou Johnnyho Deppa jako Gellerta Grindelwalda, ale to je přece jen už dědictví prvního filmu) a ani scénář nejsou silnou stránkou. Ten totiž zalidňuje Grindelwaldovy zločiny nesmyslně velkým množstvím postav, kterým pak nenabízí uspokojivé naplnění jejich poslání.

Naštěstí u režie zůstává David Yates, který má cit pro spojení reality a kouzel, a spolu s kameramanem Philippem Rousselotem a skladatelem Jamesem Newtonem Howardem dodávají této nedomyšlené motanici švih, vizuální působivost a příjemnou melodičnost, což zaceluje některé rány. Ale ne všechny a ne úplně.

Každopádně vyvstává otázka, jestli je možné, aby to série dotáhla do konce s původními hrdiny. Zatímco jednička byla jednoznačně příběhem o fantastických zvířatech, dvojka sice magickou faunou neopovrhuje, ale přestávají být středobodem. Navrch vyústění dvojky vyvolává podezření, že už nadále nebude nutné, aby místo Brumbála proti Grindelwaldovi jednal Mlok. Na jednu stranu, Jude Law jako známý bradavický ředitel a Johnny Depp jako zlovolný kouzelnický fašista jsou silné postavy s velkým potenciálem, ale z Mloka filmaři učinili natolik poutavou figurku, že by byla škoda o jeho pohled přijít. Jak říká zase jiná známá fantasy sága, přece i ten nejmenší človíček může změnit chod budoucnosti.

(5.5/10)

Originální název: Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

Režie: David Yates; Scénář: J. K. Rowlingová