Šílený Max na Zběsilé cestě nekonečnou pouští

15.5.2015 at 21:54  •  Posted in Recenze by

Jaké je nové pojetí legendární postavy Maxe Rockatanského? Akční peklo roku s Tomem Hardym a Charlize Theron se valí do kin.

Teď čekáte klasický úvod, kde film zasadíme do kontextu, řekneme něco o tvůrcích, ději a podobně. A co když na vás hodíme postapokalyptický bobek a vrhneme vás přímo in medias res, stejně jak to dělá Šílený Max divákům? Stojí na poušti, pronese dvě věty a vzápětí se dostává do zajetí. Konec prologu, film přilévá benzín do ohně a zrychluje. Ne, nebudeme tak rázní a řekneme více. Šílený Max: Zběsilá cesta je částečně sequelem trilogie, která započala prvním dílem v roce 1979 s Melem Gibsonem v hlavní roli. Na dystopickou sci-fi o dopravním policistovi navázala propracovanější dvojka Bojovník silnic (1981). Třetí díl s podtitulem Dóm hromu (1985) byl oproti předchozímu značným kvalitativním poklesem. Jednička si však vydobyla status kultovní klasiky, stála pouhých cca 400 tisíc dolarů a utržila po světě desítky milionů, pokračování si vedlo ještě lépe.

Australskou sérii nyní oživil její režisér a scenárista George Miller. Markantně se zvýšil rozpočet, Gibsona nahradil Tom Hardy a přibyla Charlize Theron, další hollywoodská hvězda. Hlavní problémy fikčního světa se nemění. Planeta je zpustošená termonukleárními válkami o pohonné hmoty, civilizace, jak ji známe, se zcela rozpadla, země je zamořená, lidé živoří v několika městech, gangy terorizují okolí a okrádají se navzájem. Osamocený jedinec nemá šanci. Max stejně jako v předchozích dílech putuje postapokalyptickou krajinou a jediným parťákem mu je auto V-8, jeden z mála pozůstatků tehdejšího světa.

sileny max_1

Starý známý svět v novém

Zběsilá cesta má několik narážek na předchozí díly (hrací skříňka, vypoulené oči před výbuchem), ale jde o film, který funguje samostatně zcela bez problémů. V rámci hollywoodských blockbusterů navíc z hlediska protagonistů nabízí nečekaně silnou ženskou postavu, což výrazně vybočuje z dlouhé řady svalnatých hrdinů, osamělých mstitelů a dalších archetypů akčního žánru. To vyvolalo řadu nadšených výkřiků i recenzí rozebírajících feministickou stránku filmu, k čemuž také přispělo to, že konzultantkou filmu byla Eve Ensler – feministka a autorka knihy Monology vagíny.

Furiosa (Charlize Theron) s umělou rukou a nakrátko ostříhanými vlasy řídí tahač s cisternou paliva Nadsmrťase Joea (záporák z jedničky Hugh Keays-Byrne), který řídí město Citadela, v němž živoří tisíce lidí. Muž s děsivou maskou je pro obyvatele vládcem i bohem zároveň. Shůry hřmí své proslovy a sem tam upustí nějakou vodu. Vytvoří kolem sebe kult poslušných vlčáků, kteří za něj ochotně položí život. Jejich posvátným místem je jeskyně s totemem z volantů a největší poctou je řídit některý z hřmících automobilů. Miller vytvořil nesmírně odpudivý svět plný ohavných věcí a bizarních výjevů. Kojící matky chované pro mléko jako dobytek, zubožení a špinaví lidé s vypouklými nádory, tvář sešitá obřími svorkami, bílým pudrem obalení bojovníci s děsivými tetováními, extravagantním oblečením s různými doplňky a desítky dalších detailů tvoří unikátní vizi světa, kde je nejcennější komoditou benzin a voda nedostupným luxusem. Záporáci jsou mimořádně ohyzdní, ať už je to otylý lidožrout či Nadsmrťas s nateklými boláky na hrudi a vakem na dýchání.

sileny max_3

Zábavně děsivá nomen omen pojmenování lidí i věcí (města Brokovice a Ropanov, drtikol, Rictus Erectus či Slit) zapadají do tohoto zvráceného prostředí. Všudypřítomný pocit autentického světa dotváří patina různých předmětů a také práce kaskadérů, která podle slov režiséra dostala přednost před vizuálními efekty a již nerozpoznalo ani trénované oko profesionála, kterému Miller pustil jednu ze scén. Několik měsíců trvající natáčení v namibijské poušti dalo vzniknout vskutku dechberoucí akci, byť se kvůli filtrům a různým nereálným prvkům (např. až příliš divoké bouři) může film jevit jako festival CGI.

Rychle a zběsile pouští

Režisér náš přivádí do světa, kterému dominují muži svými stroji a touhou po boji. Jeví se coby kastráti bez sexuálního pudu, kdy se jim fetišem a hlavním zdrojem potěšení stávají vytuněné mašiny a zběsilá jízda. Kulantně řečeno: jediné, co musí mít v tomto filmu muži pevně v rukách, je volant. Nic víc. Ve filmu tak akční scény nezpomalují rozhovory o lásce či erotické scény, protože pro ně není žádný prostor. Ženy jsou zde nejen doslovnými nositelkami života, které si Nadsmrťas drží v zajetí „ve skleníku“, aby mu plodily zdravé potomky, ale také obrazně přebírají mužskou roli rozsévačů semene. Nejcennější tak pro ženy není rychlé auto, ale touha zasadit strom, plodiny a žít harmonický život bez půtek.

Nadějí pro nový start je plán Furiosy, která sjede z trasy směrem k poklidnému místu, kde se narodila. Hnána nadějí spolu s pěti spoře oděnými manželkami Nadsmrťase ujíždí jeho hordám, které se je pokouší zastavit. Tím začíná dlouhá akční sekvence, ve které není ani vteřiny klidu. Rychlý, avšak přehledný střih sleduje výpady vlčáků a jejich divokou jízdu písečnou krajinou. Decentně komický prvek do filmu vnáší Nicolas Hault coby fanatický Nux, který se chce jako první dostat k tahači – a získat tak respekt svého pána. Když ho vyhodíte dveřmi, přileze oknem, a to téměř doslova.

sileny max_2

Na plný plyn

Při akci se přepíná mezi mnoha kamerami umístěnými na vozidlech obou stran tábora, což nám dává nahlédnout tu na kapotu bojovníků, tu volant Furiosy a vzápětí zase na střechu tahače, kde probíhají kontaktní boje. Záběry jsou však spíše z perspektivy významných postav – chybí náhled na aktivity desítek pronásledujících, kteří se tak stávají anonymní kulisou. To podporuje tímto světem krutě nastavenou filozofii, která bere úmrtí mnoha jezdců jen jako nutný prostředek pro dosažení cíle za každou cenu a která neuznává hodnotu každého individua. Dlouhé akční sekvence Miller obohacuje o desítky originálních nápadů, a tak se scény nikdy nestávají nudnými a dokáží udržet v neustálém napětí, k čemuž značně přispívá řízná hudba.

Film zpomaluje až ve druhé třetině, kdy se řeší, kudy, s kým a kam. Mel Gibson kdovíjaké herectví slovem nepředváděl a Hardy toho také příliš nenamluví – během dvouhodinové stopáže probíhá jen nutné minimum konverzace, což má sice za následek pouhé načrtnutí charakterů, zároveň však dialogy nenarušují tempo filmu, které je v první a poslední části velmi rychlé. Jako by snad každé slovo, které se nemusí bezodkladně sdělit, dělalo ústa postav ještě vyschlejšími. Zkratkovitost při interakci však perfektně konvenuje s novou formou civilizace, v níž zcela vymizelo plkání o počasí nebo politice, ba dokonce pocitech a náladách. Motivace nezemřít je zde dána zesíleným pudem přežít, vše ostatní je stranou – běžné radosti života neexistují. Hovory probíhají v „pauze“, kdy nelze nastartovat auto apod. Postavy naštěstí nehledí v širou dál a nostalgicky nevzpomínají na zašlé časy. Jen Max občas mívá psychedelické flashbacky, které připomenou tragickou ztrátu rodiny.

Šílený Max je filmem, který se nachází v permanentním stavu krize, kdy se i motor opravuje za jízdy. Vše se dozvídáme až při cestě, za běhu, střílení a uhýbání kulkám, ohnivým kopím a ostrým harpunám nebo štípačkám. Příběh je však velice přímočarý bez jakýchkoli odboček stejně jako trasa jízdy obřího tahače, není tak vlastně co řešit. Akční inferno v závěru překonává sekvenci ze začátku filmu a je něčím zcela nevídaným, vybočujícím a uhrančivým.

Stoletý stařík, který vylezl z okna a natočil bombu

70letý režisér, který naposled točil animáky Happy Feet (2006) a Happy Feet 2 (2011), kameraman John Seale (Rain Man, Anglický pacient, Návrat do Cold Mountain) v akčním žánru téměř nezkušený a točící poprvé na digitál spolu se střihačkou Margaret Sixel, manželkou Millera, která střihala dosud hlavně dokumenty, a nizozemským multiinstrumentalistou Junkiem XL, jenž hodně skládá pro videohry, vytvořili výsledek nečekaně atraktivní a zábavně ujetý. Max je dravý, drsný, nápaditý a zcela moderní film o 2700 střizích, který má i přesah a není jen hloupou honičkou. V Hollywoodu naprosté zjevení a pro fanoušky i kritiky skvělý film, na čemž panuje vzácná shoda.

sileny max_4

Šílený Max je motorizované akční peklíčko, kterému dodává krev Tom Hardy (a to doslova coby trasfuzák na kapotě) a jednoruká Furiosa s drsným přístupem a zároveň sentimentem v oku. Diegetickou hudbu přidá auto s bubeníky a nepříčetný heavymetalový kytarista, který z nástroje vrhá oheň. Občas zrychlená akce evokuje všudypřítomné šílenství, nabité honičky na začátku a konci nemají konkurenci, nekonečná postapokalyptická pustina je skoro hmatatelná, do toho Miller přidává témata jako rozpad civilizace, matriarchát nebo válka o ropu… a je z toho písečná road-movie desetiletí, kde nic jako bezpečnostní pásy, zdraví nebo vychlazené pivko neexistuje, neboť Pustině vládne zuřivost, vaši nádorovití parťáci a Aqua Cola. Těžko však popisovat, proč je Max tak opojný, neboť jde o film, který je velmi výrazný svým vizuálem, proto neváhejte s návštěvou kina. Trailer je jen ukázkou pár zrnek akce, kterými vám Max zasype oči, uši a kůži. Škoda, že Miller ještě více nerozvinul mytologii svého světa a nevytvořil snímek ještě nechutnější, odpornější a atmosférou zoufalejší. Zajímavé nápady se mnohdy jen míhají před očima a není čas si je vychutnat.

Film je na cestě k tomu, aby se stal milníkem nastavujícím trendy, jako se to např. podařilo prvnímu dílu Matrixu (1999), nebo snímkem, který si kolem sebe vytvoří rozsáhlý fandom nejen geeků v propracovaných kostýmech, což se v posledních letech daří spíše jen známým komiksovým postavám s rozsáhlým univerzem, ale i filmem, který se bude rozebírat na katedrách filmových studií.

(8.5/10)

Originální název: Mad Max: Fury Road

Režie: George Miller, Scénář: George Miller, Nick Lathouris, Brendan McCarthy