Kingsman: Tajná služba – Agent královské zábavy

17.2.2015 at 21:22  •  Posted in Recenze by

Matthew Vaughn zkouší komiks po britsku, v němž se drží kánonu, co je drsné, to je dobré.

Jeden z nejoblíbenějších současných režisérů se vrací ke svým britským kořenům, aby nám předvedl špionážní akční komedii, v níž hrají prim hodnoty, jako jsou elegance, dobře padnoucí oblek a vybrané způsoby. Tajná organizace připravující budoucí Kingsmany na jejich velmi dobře utajenou službu vlasti si vybírá své rekruty zásadně z aristokratických kruhů. Řád staromilných konzervativců naruší Harry Hart (Colin Firth), když do elitního klubu vybere kluka s kšiltovkou a skotským přízvukem, který disponuje vysokým IQ a šikovnými zlodějskými prsty.

Kingsman 1

Kick-Ass přes kopírák?

Zmíněný adolescent Gary „Eggsy“ Price rozhodně nenaplňuje „kickassovskou“ škatulku, jak by se mohlo z běžného popisu zdát. Mladík už od začátku zdatně ovládá pouliční parkour, s autem si ví rady stejně dobře jako Vin Diesel a dokáže ukrást cokoliv, co před něj postavíte na stůl. Stačí ho naučit trochu bojové techniky a základům týmové práce a agenta máme prakticky hotového. Přerod v superhrdinu tak bolí daleko méně než v jiných filmech podle komiksu. Jediné, čím by se dal přirovnat ke svému americkému předchůdci, je výběr hlavního představitele Tarona Egertona, který se stal hereckým objevem se stejně slibným kariérním startem, jaký si díky režiséru Vaughnovi vysloužil Aaron Taylor Johnson.

Slavnější kolegové však nezůstávají ve stínu hlavní role. Mentorský Colin Firth si evidentně užívá nejakčnější roli ve své dosavadní (a s nejvyšší pravděpodobností i budoucí) kariéře a dokazuje, že kromě škrobených životopisů a dialogů ve vypasovaných kostýmech si s ním můžeme užít i spoustu nekorektní zábavy. Zdatně mu sekundují Mark Strong hrající pro změnu jednoho ze svých nejpřívětivějších chlapíků a Michael Caine coby snob každým coulem. V hierarchii nezapomenutelných rolí ovšem všechny jednoznačně přebíjí Samuel L. Jackson v roli záporáka, který svoje pomatení dokáže převést do natolik přesvědčivé propagandy, že pro podlehnutí jeho teorii o přežití elit nemusíme chodit pouze mezi zastydlé fanoušky Hitlera.

Humor na prvním místě

Z výše zmíněného vyplývá, že ve filmu nejde opět o nic menšího než o záchranu světa. Pokud nejste Christopher Nolan a nedokážete tudíž své ambice převést do kompaktního díla, které i přes ohraný motiv nepůsobí směšně, zdá se být lepším řešením na veškerou snahu o serióznost rezignovat. Tímto směrem se vydal i Matthew Vaughn a nutno podotknout, že dokáže ze zaplněného kinosálu vydobýt více než jen občasné uchechtnutí. Kingsman působí ve vší své zvrhlosti místy vyloženě infantilně, jako když se malý chlapeček při hře konečně odváže, protože maminka zrovna odběhla na nákup.

Slovní humor se však bohudík často zakládá i na něčem více než dokola omílaném „fu*k“ v různých situacích a s různým přízvukem, ačkoliv ony vyzdvihované bondovské narážky působí ve své doslovnosti občas neskutečně jalově. Co se týče humoru situačního a motorického, odnáší si Vaughn zlatého bludišťáka za to, že od 80. let konečně jako první přišel na způsob, jak může vybuchování hlav působit opravdu cool a spustit ohňostroj smíchu.

Kingsman 3

Akční tečka na závěr

Zaměříme-li se na samotnou akci, je zajímavé, že ze všeho nejvíc připomíná Wrightovu komedii U konce světa. Velmi svižné sekvence, které působí zdáním, že se v nich nepoužilo jediného střihu, nás vtahují přímo do centra dění, v němž si při všech obratech, kotoulech, úhozech a rozbitých brýlích chvílemi připadáme jako na matějské pouti nebo v tréninkovém centru pro kosmonauty. Jsme strženi do bitevního víru, který si drží vysokou úroveň choreografie, ačkoliv s přihlédnutím k přístupnosti možná trochu nedostatečnou laťku krvavosti. Jedná se asi o podobný extrém jako v seriálu Spartakus, v němž i drobné škrábnutí evokuje pocit, že daný gladiátor vykrvácel, jen převrácený naruby.

Kinsgman 4

Kingsman: Tajná služba reprezentuje přesně ten typ snímku, u kterého se budete natolik dobře bavit, až se zbavíte obsedantního uvažování nad tím, o jak moc ohranou zápletku se jedná. V letech komiksového boomu pochopitelně neoriginalitu jednotlivým zástupcům žánru ani příliš vyčítat nelze. Důležitým faktorem zůstává, že Kingsman klasický scénář podává stylově, s grácií a bez zbytečného zdržování se s romantikou a jinými vatovými vycpávkami. Až se vám do rukou dostane plytký scénář, hoďte ho na stůl Vaughnovi, a ten už to zlaté vejce prostě snese.

(8/10)

Originální název: Kingsman: The Secret Service

Režie: Matthew Vaughn, Scénář: Jane Goldman, Matthew Vaughn, Dave Gibbons, Mark Millar

Hrají: Colin Firth, Taron Egerton, Samuel L. Jackson, Mark Hamill, Mark Strong, Michael Caine, Sofia Boutella, Jack Davenport, Sophie Cookson, Corey Johnson, Lee Nicholas Harris, Christian Brassington, Bjørn Floberg, Edward Holcroft

Žánr: akční, dobrodružný, krimi, komedie, Země původu: Velká Británie Stopáž: 129 minut

Premiéra: 19. února 2015

Kingsman poster