Noční hra – hod kostkou, který se vyplatí

3.3.2018 at 16:00  •  Posted in Recenze by

Milovníci deskovek a šarád se stali protagonisty v nebezpečné hře, která je zároveň skvělou komedií.

Někteří si udrží hravou povahu až do dospělosti. Platí to i pro Maxe a Annie, kteří se seznámili během jednoho z hospodských kvízů a už spolu zůstali. Spolu s dalšími přáteli pořádají pravidelné společenské herní večery, kde hrají šarády nebo deskovky jako Monopoly. Hra se ale vyostří ve chvíli, kdy Maxův charizmatický bratr Brooks zorganizuje párty s únosem. Únosci jsou ale tak přesvědčiví, že není jasné, jestli je to pořád jenom jako, nebo jestli se Brooks nezapletl do něčeho ošklivého.

Kvality Noční hry překvapí, když se podíváme na tvůrčí tým, který nemá tolik zkušeností a jehož dosavadní tvorba nepřesvědčila o talentu. Na režii měl film k dispozici hned dva lidi – Johna F. Daleyho a Jonathana M. Goldsteina. Dohromady tahle dvojice předtím natočila jenom Bláznivou dovolenou (2015), která byla soudobým sequelem populární komediální série o rodině Griswoldů. Nová Bláznivá dovolená ale neměla velký úspěch kritický ani komerční. Scenárista Noční hry Mark Perez měl zase film v kině naposledy před dvanácti lety a nikdo si ho už nepamatuje.

Přesto z této nepravděpodobné kombinace vzešla dobrá komedie, která se nespoléhá jenom na sprosté fóry a dvojznačné dialogy o sexu. Rozehrávají nápaditější hru a pozornost věnují všem figurkám na šachovnici.

Člověče, nezlob se

Primárním motivem Noční hry je záměna s hraným a skutečným únosem, ale nespoléhá se jenom na jeden dějový oblouk, který by zápolení hráčů a jejich následný společný boj o život utáhl. Místo vymýšlení hloupých vtipů se tvůrci zamysleli nad postavami a každému z párů dopřáli vlastní krizi, kterou v průběhu filmu reflektují.

Jason Bateman a Rachel McAdamsová, kteří ztvárnili hlavní pár Maxe a Annie, se potýkají s neschopností otěhotnět a řeší i to, jestli vůbec děti chtějí. Lamorne Morris (seriál Nová holka /2011–2018/) a Kylie Bunburyová (Maturiťák /2011/) zase představují dvojici Kevina a Michelle, která je spolu už dlouho a jejichž vztah narušuje podezření na nevěru, ještě ke všemu s celebritou.

Billy Magnussen (Sázka na nejistotu /2015/) pak jako Ryan vyplňuje roli nezralé osobnosti, která je až patologicky neschopná dlouhodobého vztahu, takže na herní večery vždy přivádí novou dívku – pokaždé to jsou modelkovské krasavice, ale ve hře moc nepomohou. Na hlavní hru tak přivádí starší kolegyni Sarah v podání Sharon Horganové, a přestože vztah odmítají, postupně dojdou k tomu, že se k sobě svým způsobem hodí. Svůj problém ale musí vyřešit i další postavy.

I když padají vtipy, pod vrstvou lehké zábavy se tak nachází i rozmanitý dramatický základ, který ohromně posiluje divácký prožitek z filmu. Noční hra tak má potenciál nezůstat u jednorázové zábavy, ale stát se dílem, ke kterému se budeme rádi vracet.

Activity, u kterých se člověk nezastaví

Hlavní zápletce zároveň prospívá, že se nedrží jen prvotní premisy o únosu, nýbrž se vyvíjí a graduje. Tvůrci postupně tasí esa a překvapují, kdo hraje jakou hru, protože celá zápletka je nakonec mnohem komplikovanější. Vzrušujícím je tak odhalování, co je skutečné a co ne.

Na poměry komedie potěší i nápaditá vizuální stránka. Celou jednu akčnější scénu, v níž si postavy předávají v obrovském domě hledaný objekt, zvládne kamera zabrat na jeden záběr (byť možná jen zdánlivý). Stejně tak jsou uvozující lokace nasnímané s takovou technikou, že připomínají pohled na zmenšeninu, jako by se postavy skutečně pohybovaly na nějakém hracím plánu. Ocenění tak patří i kameramanovi Barrymu Patersonovi, který v minulosti spolupracoval s jiným komediálním duem režisérů – Philem Lordem a Christopherem Millerem (21 Jump Street /2012/ a LEGO příběh /2014/).

Skvělý herní plán, vypiplané figurky a nečekané zvraty. V případě Noční hry se vyplatí hodit si kostkou a užít si zábavu.

(7.5/10)

Originální název: Game Night