Piráti z Karibiku: Salazarova pomsta – za pokladem průměrnosti

0
28.5.2017 at 09:24  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Pátí Piráti z Karibiku se v době krize vrací k odkazu prvního dílu. Místo započetí nové kapitoly ale spíše prodlužují trápení celé série.

 

   Prvnímu dílu Pirátů z Karibiku s podtitulem Prokletí Černé perly se v roce 2003 podařil nečekaný kousek. Blockbuster založený na atrakci z Disneylandu byl před premiérou mnohými odepsán jako drahý propadák – stejně jako mnoho tematicky spřízněných snímků před ním. Leč pod rukou zkušeného producenta Jerryho Bruckheimera se mu podařilo oslovit teenagerské obecenstvo a položit základ jedné z nejvíce lukrativních filmových franšíz desetiletí.

   Podíl na úspěchu měl jistě i charismatický protagonista kapitán Jack Sparrow ztvárněný Johnnym Deppem. Právě on se stal ztělesněním celé značky a suverénně ji vedl k dalším pokračováním. Sparrow byl v kontextu jednotlivých filmů přitažlivý a efektní prostředek, kolem něhož vířily dramatické osudy vedlejších hrdinů, spíše než plnohodnotná postava.

   Ve čtvrtém dílu Na vlnách podivna (2011) režírovaném Robem Marshallem byl tento pirát pomyslně povýšen na tradičního hrdinu – dočkal se dokonce i romantické linie. Byl to jeden z mnoha bizarních kroků nejslabšího dílu série, na nějž aktuální pokračování nechává naštěstí zapomenout.

   Kapitán Jack Sparrow se nyní vrací k původní formuli známé z prvního dílu. Je to vskutku nepředvídatelná, kluzká a směšně sobecká postavička. Jestliže v Na vlnách podivna působil Johnny Depp trochu unaveně, s příslibem návratu k prvotnímu pojetí v sobě tentokrát našel podstatně více elánu.

 

Zpátky do Disneylandu

   Zápletka je postavena kolem lodi duchů kapitána Salazara (Javier Bardem), který za své prokletí viní právě Sparrowa. Pro toho se jedinou nadějí na přežití stane získání mytického Poseidonova trojzubce, který držiteli propůjčuje nadpřirozené schopnosti. Na svou pouť za přežitím přibere kromě známé posádky i námořníka Henryho (Brenton Thwaites), syna Willa Turnera (Orlando Bloom) a Elizabeth Swannové (Keira Knightley) z prvních tří částí, a astronomku Carinu (Kaya Scodelario).

   Zažívá někdo déjà vu? Ano, i tento díl opět opakuje známou zápletku s neporazitelným nepřátelským kapitánem a tajemným artefaktem. Piráti z Karibiku jsou svou epizodickou stavbou zřejmě nejdražší seriál na pokračování v historii kinematografie.

   Děj tedy v základu zůstává bez větších změn. Oproti čtvrtému dílu je potěšující rozdíl v tom, že norští režiséři Joachim Rønning a Espen Sandberg lépe rozumí komediálnímu akčně-dobrodružnému tónu, kterým na sebe Prokletí černé perly upozornilo. Zatímco Marshall sérii uvrhl do neustálých dějových zvratů a nudně deklarujících postav, režisérské duo se vrací do zábavního parku.

   Po prologu představujícím ústřední zápornou postavu následuje akční scéna, která sice nápadně připomíná pasáž z Rychle a zběsile 5 (2011), ale prostředí středoamerického ostrova 18. století a charismatické entrée Jacka Sparrowa z ní činí působivou podívanou. Režiséři dokáží být v pojetí akčních scén docela vynalézaví. Dalším příkladem je scéna útoku žraloků, které si režisérská dvojice evidentně oblíbila ve svém předchozím snímku Kon-Tiki (2012).

   Filmařům také nechybí jistý ironický nadhled. Figuru Jacka Sparrowa vnímají jako částečně vyčpělou a mnoho scén se točí kolem toho, jak se pro ostatní stala otravná a bezcílná. Koneckonců je to právě osobní krize osiřelého piráta, jež započne Sparrowovo dobrodružství. Škoda, že zhruba v druhé polovině filmu je tato myšlenka pohřbena pod mnoha dalšími motivy a spektakulárními výjevy, které se naopak pro režiséry zdají být zcela cizí.

 

Umíráček pod hladinou moře

   Film zároveň slouží jako pokus o ustavení nové kapitoly série, čemuž nasvědčuje snaha vytvořit novou romantickou dvojici z postav Henryho a Cariny. Salazarova pomsta se tím znovu vztahuje k Prokletí Černé perly, v níž tento part připadl Henryho rodičům. Jestli je první díl ovšem pověstný tím, jak bylo ztvárnění platonické lásky tohoto páru nevýrazné, jejich následníci z toho vychází ještě hůř. Vztah mezi Henrym a Carinou zde vzniká skoro až mimoděk a čistě z povinnosti. Zdá se, že scenáristům postačilo vysvětlení, že si je tato mladá a atraktivní dvojice zkrátka souzena. Zatímco Kaya Scodelario má jistý půvab, tak Brenton Thwaites je jenom vykulené herecké dřevo.

   Z hlediska vývoje zápletky a střídání akčních scén s těmi poklidnými je Salazarova pomsta dlouhou dobu na standardním „autopilotovi“ bez větších nedostatků. Velkou výzvou na obzoru se stane moment, kdy se mají všechny postavy setkat a střetnout. Ve vřavě monumentálního finále se ukáže, že obavy byly na místě.

   Akční vyvrcholení má dvě fáze – první je bezostyšná akční řež s přemírou počítačových digitálních efektů. Druhou tvoří ubíjející souboj, jehož podstata nedává příliš smysl a postavy se v něm vyznávají z rodinných příslušností jako v laciném melodramatu. Je to umíráček série, která sice představila nemrtvé piráty a prokleté poklady, ale nepotřebovala se ve zpomalených záběrech opájet nejhloupějšími klišé.

   Salazarova pomsta skýtá rozhodně více potěšení než Na vlnách podivna a Piráty z Karibiku tak křísí z nejhoršího úpadku. V konkurenci jiných letošních blockbusterů patří ale k naprostému průměru. Pro studio Disney je přitom návrat k jistotám originálu známá věc (jak ukázali ve Star Wars: Síla se probouzí /2015/), záměr s pátými Piráty ale tvůrci zcela nedotáhli.

Recenze původně vyšla na serveru Aktuálně.cz. Děkujeme za možnost ji publikovat i zde.

(5/10)

Foto: Falcon

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales

Režie: Joachim Rønning, Espen Sandberg; Scénář: Jeff Nathanson

Hrají: Johnny Depp, Javier Bardem, Geoffrey Rush, Brenton Thwaites, Kaya Scodelario, Kevin McNally, Golshifteh Farahani, David Wenham, Stephen Graham

Žánr: akční/dobrodružný/fantasy; Země původu: USA; Stopáž: 129 minut

Premiéra: 25. května 2017

Přečteno: 615x

Marek Koutesh

Neustále snažící se rozšiřovat své obzory filmy a čtením o filmu. Často zlákán klasickým i Novým Hollywoodem. Poslední dobou s velkým zájmem o americkou undergroundovou kinematografii, filmové deníky, spirituální film a slow cinema. Student filmové vědy na FFUK. Na Moviescreen přispívá od roku 2013.
Marek Koutesh

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Starší příspěvky:
Vetřelec: Covenant – Scottovo genetické inženýrství

Legendární režisér se vrací z Marsu do hlubokého vesmíru, aby upokojil diváky rozezlené po Prometheovi.    Prometheus (2012) svého času...

Zavřít