Pračlověk – gól evolučních outsiderů

25.2.2018 at 18:34  •  Posted in Recenze by

Studio Aardman dává jeskynním lidem šanci, aby skrze fotbal dokázali, že ještě nejsou za zenitem.

Vždycky, když jde do kin loutkový stop-motion animovaný film, je to takový malý svátek. V éře dominujících filmů, které komplet vyplynou počítače, osvěží alternativní forma. Pro plastelínové hrdiny od Aardmanů to platilo téměř bezvýhradně. Oscarové ocenění pro celovečerní dobrodružství Wallace a Gromit s podtitulem Prokletí králíkodlaka (2005) bylo zkrátka zasloužené.

Ale podobně jako dříve všeobecně adorované studio Pixar, které čím dál častěji čelí kritice, že mu docházejí nápady, je únava patrná i u Aardmanů. Což v případě aktuálního Pračlověka zamrzí o to víc, že se po více než deseti letech k režii vrátil otec Wallace s Gromitem Nick Park.

Pračlověk trpí několika problémy, které se podepisují na jeho „zaostalosti“ – scénář by zkrátka snesl další vývoj. Předchozí Parkovy filmy se dokázaly až parodickým způsobem vztahovat k žánrům a určitým narativům. Konkrétně u Prokletí králíkodlaka to byl horor, útěky z vězení zase svébytně parafrázoval Slepičí úlet (2000). Tento přístup ale platil i pro Piráty! (2012) a mýtu loupeživých bukanýrů. Teď už ale ne.

Pračlověk se realizuje fotbalem

Pračlověk se primárně nedrží pravěkého života, jak by se dalo čekat, ale místo toho představuje sportovní film, ve kterém se outsideři snaží prosadit proti šampionům. Mohlo by to být příjemné překvapení a nečekaný úhybný manévr, který je sám o sobě vtipem (fotbal v pravěku), ale strukturu sportovního snímku Parkův nepodvrací, zato se standardně drží styčných bodů a až do očekávaného finále z nich neuhne. Hlavní zápletku tato konformita oslabuje. Byla by vhodná pro tuctový televizní snímek, ale u Aardmanů jsme si zvykli na jinou úroveň. Pokračuje se tak ve stylu, který už navodila Ovečka Shaun ve filmu (2015) – jakési primitivizaci ústředního děje.

Slabé vyprávění však nezachraňují ani postavy. Pračlověk Dug a kanec Čenich by nejspíš měli vytvořit podobnou dvojici jako legendární Wallace a Gromit, ale jejich vztahu chybí podobně nosná dynamika. Dug navíc ani nijak výrazně nevyčnívá v rámci svého kmene, byť tam je několik vyloženě primitivních členů za účelem několika vtipů. Je paradoxní, když skoro nejzábavnější postavou je pan Šutrák, což je, jak napovídá jméno, opravdu jenom kus kamene. Scenáristé zkrátka odvedli lajdáckou práci s postavami, obzvlášť proto, že slabou hlavní zápletku doplňuje absence dílčích dějových oblouků pro hlavní postavy, jejichž naplnění by přinášelo diváckou slast. Nepomáhají ani slavné hlasy herců, například Eddie Redmayne nebo Tom Hiddleston.

Radost z malých věcí

Potěchu tak nakonec skýtají pouze detaily, které obohacují vymodelovaný svět, ať už jde o fotbalové narážky, technologická řešení pravěkého světa jako mrtvá zebra použitá jako zebra pro přechod, nebo čiré obskurnosti jako divný zelený pokrm, kterému narostou oči a pak se odvalí. Podružné vtípky, které by měly být pouze kořením, se staly nosným prvkem, což ovšem nestačí.

Jedinou zvláštností je nostalgický podtext zasazený do historického rámce. Film Pračlověk volí jako místo střetu lidí doby kamenné a následující doby bronzové fotbalové utkání, které je vzhledem k podstatě sportu náhražkou násilného konflikty. Zatímco z hlediska evoluce ale byla pochopitelně úspěšnější rozvinutější společnost, Parkův film nechává dominovat evolučního outsidera. Tato nostalgie, že starší je lepší, je ovšem přítomná v DNA samotné formy plastelínové pookénkové animace. Přece modernější, rozšířenější a úspěšnější jsou digitálně animované snímky. Nelze se tak divit, že se tvůrci zastávají jeskynních lidí.

Jako komedie má film spoustu skvělých momentů. Pračlověka si také nejspíš více užijí fotbaloví fanoušci, na které film myslí určitě víc než na paleontology. Nicméně příběh zůstal ve vývojové křivce trčet v době kamenné.

(5.5/10)

Originální název: Early Man

Režie: Nick Park; Scénář: Mark Burton,James Higginson, John O’Farrell, Nick Park