Shazam! – humorem a elektřinou nabitý hrdina

4.4.2019 at 16:34  •  Posted in Recenze by

Další komiksový příběh ožívá na plátnech kin!

Zrežírování druhého dílu průměrného hororu Annabelle (2017) se dá sotva počítat mezi zkušenosti, které by vás kvalifikovaly k natočení nejnovějšího blockbusteru za desítky milionů dolarů. Přesto však 39letý Švéd David F. Sandberg dostal na starost další snímek dle komiksů DC, ačkoli jde tentokrát o poněkud méně známého hrdinu, což však není apriori nevýhodou. Samostatný film tak nyní získala postava mladého Billyho Batsona (Asher Angel). Jak tomu však u takovýchto snímků bývá, nevypráví jen o obyčejném chlapci, který prožil mizerné dětství jako miliony dalších.

Když se nad tím pozastavíme, tak zjistíme, že hodně superhrdinů má špatné rodinné zázemí – a je jedno, zda pocházejí z univerza Marvel nebo DC. Vzpomeňte na traumatizovaného Batmana, kterému zabili rodiče před jeho očima. Iron Man to měl podobné, Aquaman vyrůstal bez matky a Billy to má snad ještě horší.

Zase další komiksový šašek?!

Možná si však říkáte, že „komiksáren“ je v kině až příliš – však je jen pár měsíců po premiéře Aquamana, Captain Marvel ještě hrají v kinech a za pár týdnů tu máme poslední Avengers. Shazam! má však oproti úspěšné týmovce výhodu, protože nežádá znalost dalších x filmů, aby divák porozuměl všem narážkám, motivacím a vztahům. Shazam může dokonce fungovat jako rodinný film, z jehož estetiky režisér čerpá. Naleznete v něm ozvuky snímků jako Velký z roku 1988 (chlapec získá tělo muže), série Harryho Pottera (scény s čarodějem Shazamem) a trochu Deadpoola (hravost), avšak v umírněném pojetí.

Billy se dostane do rodiny pohodových pěstounů Victora v podání Coopera Andrewse (seriál Živí mrtví) a Rosy ztvárněné sympatickou Martou Milansovou, kteří se starají o pestrou skvadru dětí. Billy však neplánuje být hodným synkem a stále chce zjistit, kde je vlastně jeho matka a proč před lety zmizela. Trochu se skamarádí s Freddym, chlapcem s berlemi a vášní pro všechny superhrdiny. Dokážete si pak představit to nadšení, když se před ním zjeví Billy, ale tentokrát jako extrémně vysvalený dospělý muž (Zachary Levi ze seriálu Chuck), v upnutém červeném kostýmu s trochu komickým bílým pláštíkem. To mimochodem film vtipně reflektuje stejně jako další superhrdinské elementy a očekávání, které se pojí s tímto žánrem.

Vyzkoušet: Lítání!

Po zhruba půlhodince, kdy už jasné, kdo bude záporákem, začíná trailery propagovaná montáž, kdy Freddy testuje, jaké schopnosti Billy coby Shazam s bleskem na hrudi má. Velmi zábavná sekvence přesně ukazuje dětskou hravost, naivitu a nefalšované nadšení, když se do jejich nudných a ne zrovna radostných životů dostane superhrdina. To by však nefungovalo bez skvěle pasujícího výkonu Zacharyho Leviho, který svou mluvou, mimikou a postojem nedá ani na chvíli zapomenout, že v onom silném těle je pořád jenom duše 14letého chlapce, kterého svírá plno nejistot.

Shazam není žádný spořádaný hrdina typu Supermana, byť se mu silami rovná a v komiksech už se poprali. Svoje zvláštní schopnosti využívá k různým poťouchlostem, mezi které patří například získání limonád z automatu či focení selfíček s fanoušky za peníze, a nikterak neplánuje bojovat proti zločinu v ulicích Filadelfie. Ta je ve filmu zobrazena jako poměrně ošklivé město, navíc se děj odehrává v předvánočním zasněženém období, což působí v dubnu poněkud bizarně. Po Lize spravedlnosti (2017), Aquamanovi či Sebevražedném oddílu (2016) se však jedná o první film universa DC, ve kterém konečně není taková tma.

Ne, teď vážně. Shazam je zasazený do současných reálií, jejichž součástí jsou i outsideři ve školní jídelně, záškoláctví, šikanujícími spolužáci a další problémy našeho nemagického světa, což způsobuje, že je mnohem snazší se na postavy napojit. Scény, kdy se postavy setkávají s nadpřirozenem, jsou pak ve srovnání s těmi ostatními až přepáleně fantazijní, ba pohádkové a je zábava to sledovat – vykulené pohledy, nedůvěřivost nebo posmívání se jakémusi veleváženému vlasatému starci se svítící holí, který hledá člověka čistého srdce. Kdo by se tomu nevysmál? Výraznou slabinou filmu je záporák doktor Shivana (Mark Strong), který nenabízí nic, co bychom už mnohokrát neviděli. Ani se svým modrým terminátořím okem se nevzmůže na jedinou památnou hlášku a jeho vývoj nepřekvapí ani v nejmenším. Naštěstí ale není jen obyčejným ublíženým zlounem, ale má nějaké ty parťáky, které naštěstí trailer neodhalil.

Přes dvě kilowatt hodiny!

Byť má snímek 132minutovou stopáž, je téměř prost zcela nezáživných sekvencí. Scenárista se přiznaně ani nesnažil napsat spletitý příběh s mnoha podzápletkami, které většinou jen tříští pozornost a bývají galakticky překombinované. Shazam! je tak ve výsledku lineárně vyprávěný příběh s jednou hlavní linkou a pár flashbacky, ve kterém však ale nejde o nic méně než o konec lidstva. Svou neustále pozitivní energií může snímek někoho odradit, ale oproti poněkud připitomělému Aquamanovi jde o jednoznačně lepší film. Nemá sice ani tak desetinu akce, co jeho ostatní sourozenci z DC rodiny, některé triky zejména v létajících scénách jsou poněkud slabší, ale nabízí skutečně fungující humor, nemá přehrávající či kamenné herce (zdravíme Henryho Cavilla) a postavy, které se berou tak smrtelně vážně, až je chcete proplesknout (posíláme pozdravy Batmanovi). Pár scén je v rámci ratingu PG-13 nečekaně drsných a je tady také i jemný sociální podtón, který celkem nenásilně komentuje rodinné vztahy či institut pěstounské péče.

Shazam byl původně vydáván v komiksových sešitech pod jménem Captain Marvel (pak se musel po právních tahanicích přejmenovat). A pokud se rozhodujete, zda jít na původního nositele tohoto jména nebo na marvelovský snímek Captain Marvel s Brie Larsonovou, doporučujeme to první, neboť tenhle energií nabitý hrdina poráží svou konkurentku i přes výrazně nižší rozpočet a absenci známých herců. Zato je zábavný, má odlehčenou atmosféru bez křeče a sympatického (plus těžce sexy) hrdinu, který zcela válcuje bezkrevnou Carol Danversovou.

P.S. Doporučujeme verzi s titulky a také počkat si na úplný konec. Vodníkům zdar!

(7.5/10)

Originální název: Shazam!