Dumbo – o slonovi, který mohl doletět ještě dál

8.4.2019 at 14:48  •  Posted in Recenze by

Gigant Disney doufal, že mu Tim Burton zajistí další miliardový hit. Jenže okolnosti se změnily.

 

   Excentrický autor, který proslul svou temnou představivostí, kdysi u slavného animačního studia pohořel. Nejspíš to bylo dobře, protože tak mohl bez nějakých tvůrčích omezení stvořit hned několik svých legendárních kousků od Beetlejuice (1988) přes Střihorukého Edwarda (1990) po Eda Wooda (1994). Nakonec ho ale společnost Disney vzala na milost, když studiu před zhruba deseti lety natočil hranou verzi Alenky v říši divů (2010).

  Co byl pro Disneyho překvapivý triumf, byl pro fanoušky Burtona utrpením. Šlo o jeden z jeho nejhorších a nejméně osobních snímků, který však díky 3D mánii, kterou několik měsíců nazpět odstartoval Avatar (2009), utržil miliardu. A teď Burton pro studio natočil další moderní verzi jeho slavného animovaného snímku – konkrétně Dumba z roku 1941. A zatímco účetní spíš pláčou nad podprůměrnými výdělky, divácky je to mnohem poutavější záležitost než Alenka.

 

Nadějná série pokračuje

   Burton po sérii příšerných snímků (po Alence to byl Frankenweenie /2012/ a Temné stíny /2012/) chytil nový dech, když obměnil herecký tým a jak Big Eyes (2014), tak Sirotčinec slečny Peregrinové (2016) daly naději, že neztratil cit pro filmařinu. Letošní Dumbo vpravdě není žádný zázrak, je na něm patrné Disneyho producentské zahlazování i jednodušší scénář (co chcete od Ehrena Krugera, který minulé roky zahodil prací na transformeřích pokračováních).

   Ovšem Burton s kameramanem Benem Davisem (dříve oblíbený u Matthewa Vaughna, pak přesedlal na marvelovky včetně Captain Marvel /2019/) vedou výsledný film sebejistou vizuální cestou s fungujícími emocemi, což však nelze říci třeba o loňském disneyovském muzikálu Mary Poppins se vrací (2018). Burton si sice nemůže dovolit tolik svých oblíbených temných bizarností, ale vztah k cirkusovému prostředí projevil už nesčetněkrát a v Dumbovi to potvrzuje.

  Devizou snímku je i titulní slůně, v jehož případě zase náleží obrovský kredit animátorům u počítačů, kteří oživili věrohodnou digitální postavu se stydlivou osobností. Právě mizerné triky srážely dojem u Alenky, ale v Dumbovi je vidět, že se Burton v práci s počítačovou technologií poučil. Byť to neplatí úplně. Dumbo není jediným digitálním plodem na scéně – i další zvířata vznikla v počítačích, ovšem ne vždy úspěšně. Odpudivě amatérsky vypadá opice, která je přitom středobodem několika scén. Docela dobře by ji mohl zastoupit skutečný tvor. Takhle přichází trochu vniveč i péče věnována slonům.

 

Štouchanec Disneymu?

   Ovšem celkově se naštěstí neutápíme v digitálním světě. Oproti původnímu animovanému filmu, jehož zápletku nový snímek rozvíjí, je mnohem více pozornosti věnováno lidem, žádná myš ani vrány. Nejvíc pozornosti poutají Danny DeVito a Michael Keaton, kteří s Burtonem spolupracovali v začátcích jeho kariéry mimo jiné na sérii o Batmanovi. Jsou zpestřením příběhu o Dumbovi, jelikož Burton dokáže jejich herecký talent využít i u nepříliš prosklených postav.

   Sympatického protagonistu dokázal Burton dostat i z Colina Farrella jako jednorukého navrátilce z války, který místo dřívějších kovbojských představení musí vzít zavděk starost o slony. Nejasnosti panují kolem postavy Evy Greenové, jejíž cirkusová artistka trpí chabým scénářem nejvíc a v řadě scén postává bez toho, aby bylo jasné (možná ani jí to nebylo jasné), co má hrát.

   Takže dokonalé to není, divák se ale může utěšovat třeba podvratným čtením zápletky, v níž je malý cirkus, který se proslaví díky Dumbovi, pohlcen velkým zábavním molochem, jenž na nějaké osobní zájmy jednotlivců nehledí. Tím v příběhu figuruje de facto jako padouch, který brání shledání Dumba a jeho sloní matky. Je velmi jednoduché v tom vidět společnost Disney, která poslední patnáct let nedělá nic jiného, než skupuje další studia a stává se zábavním gigantem, ovšem za cenu ztráty osobitosti a rozmanitosti. A je tak paradoxní, že právě studio Disney dovolí vznik takového filmu.

   Jistě, nijak mu to neublíží, na to je příliš silné, ale pro Burtona to může být milé zadostiučinění za to, jak nad ním v jeho začátcích ohrnuli nos. K tomu si připočtěte, že cirkusové scény nepostrádají švih, úžas a emocionální katarzi a vypadá to, že Burton ještě není úplně za zenitem.

(7/10)

 

Foto: Falcon

  • Info
  • Trailer
  • Plakát
Originální název: Dumbo

Režie: Tim Burton; Scénář: Ehren Kruger

Hrají: Colin Farrell, Michael Keaton, Danny DeVito, Eva Green, Alan Arkin, Finley Hobbins, Nico Parker

Žánr: rodinný, fantasy; Země původu: USA; Stopáž: 112 minut

Premiéra: 28. března 2019

Adam Fiala