The Circle – rozlučka se soukromím

1.5.2017 at 13:35  •  Posted in Recenze by

Tajnosti jsou lži a soukromí je krádež. Nebo ne?

Dopad zběsilého rozvoje technologií na společenský řád a mezilidské vztahy je a vždy bude velkým tématem pro diskusi, ve kterém se sráží nadšení optimisté a kritičtí pesimisté. Teď svůj díl myšlenek nabízí i film The Circle v režii Jamese Ponsoldta, který vychází z knihy Davea Eggerse. Ve výsledku ale vypadá jako méně domyšlený, ale delší díl populárního seriálu Černé zrcadlo, které se snaží reflektovat nejrozmanitější a nečekané důsledky nových prostředků.

The Circle je názvem společnosti, kde díky kamarádce Annie získává práci Mae Hollandová. Firma se snaží posouvat hranice technologií, jedním z posledních projektů jsou malé a lehké kamery, které lze umístit všude a sledovat cokoli. Jeden z šéfů firmy tvrdí, že vědět je dobré, ale vědět vše, je ještě lepší. Poté, co se Mae dostane do průšvihu, chce si zlepšit svou pověst tím, že se zapojí do projektu naprosté transparentnosti, takže kdokoliv může díky kameře sledovat, co dělá a s kým se vídá. Mladík jménem Ty se ji ale snaží varovat před možnými následky plánů společnosti.

Vedle všech možných nápadů, kterými snímek oplývá, je nejpozoruhodnější, že i když na scénáři pracoval autor knižní předlohy Dave Eggers (loni byla k vidění i jeho další zfilmovaná kniha Hologram pro krále /2016/), rozuzlení filmu nedává na rozdíl od vyústění knihy absolutně žádný smysl.

Stín Hermiony

Možná za tím můžeme vidět i nevhodný casting, který sice vypadá atraktivně a kasovně slibně, ale jde proti záměru svých postav. Tom Hanks zde ztvárňuje jednoho z šéfů technologické společnosti. Jeho vrozená vřelost zakládá na charismatu, který by mohla ovládat davy. Nikdy se však neprojevuje temnější stránka, která by souzněla se závěrem.

Podobně to je s Emmou Watsonovou, která je díky sérii o Harry Potterovi miláčkem publika, což dokázaly i miliardové tržby letošního hraného remaku pohádky Kráska a zvíře. Skrze svou pozitivní image (vždyť je i vyslankyní dobré vůle při OSN) však nedokáže prodat dvojznačnost Mae. Pořád v ní vidíme hodnou Hermionu, která je váhavá a dokáže kriticky zhodnotit, co se děje. Mae má být v jejím podání možná lidštější, ale je pak těžké rozklíčovat, proč se z ní stává skoro fanatik. Vypadá to skoro jako lest, ale závěr filmu je skutečně tak hrozně nezvládnutý, že vůbec není jasné, o co jí šlo.

Zakončení je velkou slabinou snímku, který se zřejmě bojí být oproti knížce radikální a nechce, aby jeho hlavní postava byla absolutně nesympatická. A tak není ani kočka ani pes. Co může být na stránkách, jako by na plátně muselo být mírněno.

Filmu se tak příznačně stává překážkou vlastní neschopnost komunikace, jíž si divák všimne i v případě kamarádky Annie, kterou hraje Karen Gillianová (Strážci Galaxie /2014/), jež se z ničeho nic začne chovat divně, vypadá jako by týden nespala a až následně se to odůvodní, ale tak, že se to nijak neváže k hlavní zápletce a čtenáři opět rozeznají nezvyklý odklon od předlohy. Téměř zbytečný se stává i tajuplný Ty v podání Johna Boyegy (Star Wars: Síla se probouzí /2015/)

Silný tým vítězství neznamená

Neschopnost vyjádření pak obnažuje i slabý potenciál zbytku, na který by se dalo dívat se shovívavostí a oceňovat, že načrtává hrozby spojené se ztrátou soukromí a že se ptá, jestli je nějaký způsob, jakým by to šlo omluvit. Většinou jsou to ale jednorozměrné teze, kterým chybí zamyšlení nad praktickými aspekty.

Opatrnost zamrzí i při pohledu na další členy tvůrčího týmu. Hudbu skládal burtonovec Danny Elfman, který si hezky vyhrál s tóny technologií, a pokud nezní zrovna nějaká písnička, dodávají melodie scénám z moderního kampusu náladu futuristické podívané.

Ještě zajímavější jméno najdeme u kameramanského postu – Matthew Libatique, což je tradiční spolupracovník Darrena Aronofského, v jehož filmech jako Requiem za sen (2000) nebo Černá labuť (2010) dokázal zachytit nepříjemně extrémní blízkost k postavám. I když The Circle pracuje i s pohledy přes zmíněné malé kamery, ve stylu filmu se to však výrazně nepromítá. Neznamená to však, že by tu byl Libatique úplně zbytečný, minimálně dal snímku dynamičtější vzezření, takže to není jen další tuctově nasnímané dílo.

Ani hudba ani kamera však nezachrání před rozpadem film, který selhává při přenosu myšlenky. Takhle si moc lajků nevyslouží. 👎

(4/10)

Originální název: The Circle