Film o Martinu Lutheru Kingovi má zelenou. Konečně!

21.11.2012 at 16:11  •  Posted in Novinky by

Martin Luther King Jr. se i přes své brzké úmrtí stačil stát legendou, která inspirovala miliony lidí po celém světě. Pro režiséry a scenáristy je tedy jeho odkaz velice výživnou látkou, která stojí za zfilmování.

 

Potomci slavného černošského reverenda jsou však na dědictví svého otce dost citliví a nenechají nikoho prznit život jejich otce. Proto také snímek Paula Greengrasse Memfis upadl v nemilost a byl mu znemožněn vznik. Nyní však můžeme říct, že se jednalo o prozatímní jev, neboť film konečně dostal zelenou…a peníze!

RECENZE filmu Let č. 93 RECENZE filmu Zelená zóna RECENZE filmu Bourneovo ultimátum

Uzamčené Kingovo dědictví

Málokdy se vidí, že by někdo odolával tak dlouho tučným částkám, které hollywoodští filmaři nabízí za uvolnění práv na odkaz zesnulého příbuzného. Potomci Martina Luthera Kinga Jr. však nejsou obyčejnými dědici a na minulosti spojené se jejich otcem jim hodně záleží, takže když za nimi dorazil režisér Lee Daniels (Stín zabijáka, Precious), neshledal se s úspěchem a byť se ještě vloni věřilo, že by nakonec Selma, jak se měl snímek jmenovat, mohla dopadnout, vše se rozdrobilo na prach.

Nebyli to však jen potomci Dexter Scott King, Bernice Albertine King a Martin Luther King III, kdo kladli překážky. Do Kingova odkazu má totiž co mluvit i jeho přítel a blízký spolupracovník Andrew Young. Před pár měsíci však přesto Lee Daniels uvedl do chodu svůj plán natočit film s názvem Orders to Kill, ve kterém by měl hrát Hugh Jackman vyšetřovatele vraždy Martina Luthera Kinga!

Klíč k dědictví i peníze nalezl Paul Greengrass

Skutečně není jednoduché oslovit všechny zainteresované do Kingova dědictví. Při dostatečné vytrvalosti a kvalitním námětu to nicméně možné je. Byť si musel režisér Paul Greengrass (Bournův mýtus, Bourneovo ultimátum) projít se svým projektem Memfis jakýmsi očistcem, nakonec se k cíli dostal. Neměl to však snadné ani poté.

Ve chvíli, kdy si získal souhlas od dědiců Kingova odkazu, ztratil podporu společnosti Universal, tudíž i přes propůjčená práva nemohlo nic vznikat, protože zkrátka nebyly peníze. Sponzor se však konečně našel, a byť nemají společnosti Wild Bunch a Veritas takový zvuk jako Universal, finance poskytnou dostatečné. Vzhledem k tomu, že se jedná z poloviny o dokument, nebude navíc potřeba tak velká částka.

Jak by měl snímek vypadat

Tím, kdo sháněl pro Greengrasse peníze byl oscarový Scott Rudin (Tahle země není pro starý, The Social Network), který se ujme role producenta. Paul Greengrass bude film nejen režírovat, ale postaral se zároveň o scénář, který zní velice zajímavě. Příběh má sledovat poslední Kingovy dny, kdy se rozhodl podpořit stávku provozovatelů městských technických služeb, kteří byli většinou černé pleti.

Tito pracovníci dělali za minimální mzdu, a tak se King rozhodl přerušit svůj program a odcestovat za nimi do Memfisu. Aby ukázal sounáležitost s chudšími vrstvami, ubytoval se v levnějším motelu. Číslo jeho pokoje pak snadno proniklo do médií. I díky tomu mohl James Earl Ray 4. dubna 1968 úspěšně uskutečnit svůj atentát. Další část snímku se má věnovat intenzivnímu pátrání po tomto vrahovi a postupnému rozplétání nitek odposlechů a sledování Martina Luthera Kinga Jr. ze strany federálních orgánů.

Greengrass se tedy hodlá držet co nejpevněji reality, což byl možná i faktor, který Kingovy dědice přesvědčil. Navíc Greengrass už podal dost důkazů o svém umu zobrazovat věrně a citlivě tragické události už v Krvavé neděli (2002 – film popisuje zabití 13 neozbrojených civilistů vojáky Irské armády v roce 1972) a Letu č. 93 (2006 – tragické události spojené s 11. zářím 2001). Snad se tedy slibně vyhlížejícímu projektu Memfis nebude stavět do cesty už žádná překážka a Greengrass dostane možnost opět dokázat, že je skvělý režisér.