REDAKČNÍ STŘIŽNA: V labyrintu rapu, sexu a fotografií

19.9.2015 at 13:15  •  Posted in Preview, Svět filmu by

Redakční střižna je vaším průvodcem po premiérách tohoto týdne. Ve stručném glosáři si prosvištíme nabídku kin a napovíme, která z uváděných novinek má potenciál oslovit kritického diváka a proč. Vyberete si z aktuálních premiér?

 

Labyrint: Zkouška ohněm

Hlavní taháky: zjistit, proč byli v bludišti

Labyrint byl jen začátek. Pokud si skupina mladíků a jedna dívka mysleli, že zvládnutí smrtelné pasti znamená věčný happy end, tak určitě netušili, že jsou hrdiny fantasy série pro mládež. Tyhle věci se vyznačují tím, že čím jsou populárnější, tím více pokračování a více dalších nebezpečných situací se musí jejich protagonisté obávat. Po bloudění teď na omladinu čeká slunění.

Úspěch filmu bude záviset na tom, nakolik diváky zaujal koncept Labyrintu a nakolik si jejich srdce získala parta puberťáků. Minimálně herecká dráha některých se rozjíždí. Kaya Scodelario bude třeba dobrodružnit s Piráty z Karibiku, zato Dylan O’Brian na velkou hollywoodskou příležitost ještě čeká. První Labyrint: Útěk (2014) měl jen mírně nadprůměrná hodnocení, v případě Zkoušky ohněm jsou zatím ohlasy ještě o něco horší. Tenhle týden tak hrdiny čeká možná těžší test, než jsou životu nebezpečná spáleniště, a to boj o zájem diváků.

Resumé: Jestli se nedozvíme, proč byli v bludišti, je film bez ohledu na cokoliv jiného jen ztráta času.

Originální název: Maze Runner: Scorch Trials; Země původu: USA

Žánr: akční/sci-fi/thriller; Délka: 129 min; Distributor: CinemArt

 

Straight Outta Compton

Hlavní taháky: dějiny rapu, bouření se proti establishmentu, oblíbené rapové písně

Nečekaný a poměrně zavalitý hit amerických kin. Ukazuje se, že není radno podceňovať ať už ženské publikum (zasycené letos 50 odstíny šedi), tak černošské, které pravidelně pomáhá tlačit na vrcholky žebříčků „své“ filmy. Straight Outta Compton je přitom zajímavý i pro veřejnost vně černošské komunity, protože by měl nabízet částečně historický exkurz do začátků gangsta rapu, který udělal díru do světa a nejedné peněženky. Zahrnuje tak i známá jména jako Ice Cube, ústřední postavu zápletky, kterého ve filmu ztvárnil jeho skutečný syn. Takže pro jednou se nemuselo při obsazování brát tolik ohled na fyzickou podobnost, tady byla geneticky zaručena.

Na suché žvanění tyhle drsné rapery nikdy neužilo, nejspíš to bude platit i pro životopisné nezbytnosti, které půjdou stranou. Své nezastupitelné místo má nicméně hudba, naneštěstí nedoplněná v českých kinech o titulky tak, aby vzkaz, který je interpretem při rapování vysílán, zapadl přesně do kontextu dění, které má rozměr až třídního boje. O režii snímku se postaral rovněž černošský tvůrce F. Gary Gray, pro kterého to bude asi dosud nejzásadnější úspěch. Už proto, že i z kritického hlediska zazněly hlasy značící nějaké to ocenění v nadcházející sezóně cen.

Resumé: Rasové nepokoje měly v amerických dějinách různé podoby. Tahle je jedna a poměrně nedávná. Osmdesátá léta a rap propojeny v poutavém životopise.

Originální název: Straight Outta Compton; Země původu: USA

Žánr: životopisný/hudební/drama; Délka: 147 min; Distributor: CinemArt

 

Love

Hlavní taháky: Sex

love 5

Tento týdne by mohl být v kině nebývale vysoký počet zaskočených dvojic, které vyrazili večer do kina. Co by mohlo být lepší než nějaká romanťárna? Jak on, tak ona ale budou záhy překvapeni, když se z filmu, který nese v názvu Lásku a zdánlivě nedává o sobě tušit pravou podstatu, vyklube snímek se spoustou otevřených sexuálních scén. Více konsternován nejspíš bude ten z páru, kdo čekal víc romantiky a méně porna, v každém případě Gaspar Noé výběrem jména pro svůj film klame tělem víc než Lars von Trier, který svůj pokus o sex v umění aspoň pojmenoval s náznakem jako Nymfomanka.

Ostatně poslední film, který se jmenoval Láska (2012), rozhodně nebyl o nic vstřícnější pro ty, kteří mysleli, že budou koukat na romantický film. Tehdy nás nechal Michael Haneke se statickou kamerou zkoumat vztahy za prahem důchodu, se všemi plusy a minusy. Tehdy se ale nikdo nemusel bát, že se na něj ve 3D bude vystrkovat něco, co nechce. Ovšem, pokud zahlédne alespoň trochu znalý návštěvník kina jméno Gaspar Noé, měly by mu rychle vyskočit neméně provokativní filmy Zvrácený (2002) a Vejdi do prázdna (2009) a je hned jasné, co od Love očekávat. Pokud stále tápete, zamiřte na Markovu recenzi Love.

Resumé: Sex.

Originální název: Love; Země původu: Francie/Belgie

Žánr: drama/erotický; Délka: 130 min; Distributor: Aerofilms

 

Očima fotografky

Hlavní taháky: podzimní připomínka karlovarského festivalu, obdivovatel Wintona o vlastní matce

strizna_ocima_fotorgrafky

Matěj Mináč dosud točil hlavně filmy, které byly o slovutné a nedávno zesnulé osobnosti Nicholase Wintona. Ať už to byly hrané filmy, dokumenty, nebo nejméně šťastné varianty – dokument s hranými pasážemi. Někdy je zkrátka lepší věci oddělovat. Naneštěstí ve snímku Očima fotografky tento nešvar opakuje. Téma je pro něj přitom ještě o poznání osobnější. Protagonistkou filmu je totiž jeho vlastní matka.

Zuzana Mináčová si získala renomé především svými kreacemi na karlovarském filmovém festivalu. Její fotografie zahraničních osobností jsou známé a Mináčův dokument ukazuje její vztahy se samotnými portrétovanými. Ovšem tím se vyjevuje jenom jedna část matčina života, který je poznamenán událostmi z druhé světové války, s nimiž má zase Mináč zkušenosti skrze Wintona. Odhaluje příběh matčina dětství a lze jen doufat, že rekonstrukce nebudou tak tristně rozpačité a toporné jako v Nickyho rodině (2011).

Resumé: Mináč zase spojuje dva filmy v jednom, což může ošklivě skončit, ale snad své mamince ostudu neudělá.

Originální název: Očima fotografky; Země původu: Česko/Slovensko

Žánr: drama/dokumentární; Délka: 81 min; Distributor: Mirius FD

 

Adam Fiala