Myslíte, že nejde uspokojivě skloubit monumentální výpravu, významnou historickou událost a komorní drama? Tak se pozorně dívejte.
Nacházíme se v roce 391 našeho letopočtu v Egyptě v bájné Alexandrii, v místě, kde stála knihovna ukrývající veškeré vědění antického světa, knihovna, která byla zničena, a její svitky nenávratně ztraceny. Alexandrie je pod nadvládou římského impéria, které se nachází na sklonku své existence, a do tohoto provinčního města začínají pronikat nová náboženství v čele s křesťanstvím. Ve středu událostí této nelehké doby se nachází filozofka a učitelka Hypatia, mladá žena, která se svou vzdělaností vyrovnala nejednomu muži. K Hypatii chovají city hned dva muži – privilegovaný prefekt Orestes a otrok Davus, který čelí dilematu mezi láskou ke své vyvolené a svým křesťanským přesvědčením. Ačkoli se „pohané“ cítí silní v kramflecích, křesťanství je stále silnějším náboženstvím, až začne převažovat a Alexandrie podléhá plenění, pálení vzácných svitků a strhávání cenných soch. Hypatia se snaží zasahovat skrze Oresta i do politiky a pomoci učinit Alexandrii obyvatelnou pro stoupence všech náboženství, křesťanská větev má ovšem jiný názor. Spolu s příběhem Hypatie tak sledujeme i zánik víry v pohanské bohy a osudy celé Alexandrie jako takové.
Alejandro Amenábar je bez řečí výborný režisér, jeho filmy sice nepatří mezi blockbustery, ale do kina jste na ně zajít mohli (Hlas moře, Ti druzí a další). Tentokrát se rozhodl udělat historický film trochu „jinak“, a to se mu náramně povedlo. Ač využívá částečně dokumentární styl, dokázal Alexandrii vetknout ducha a zobrazit tak její někdejší slávu. Jako titulní herečku si nevybral nikoho jiného než Rachel Weisz. Té role Hypatie neuvěřitelně sedí, snad proto, že jako jedna z mála hereček opravdu vypadá oduševněle, a proto může hrát filozofku s přesvědčivostí sobě vlastní. Rachel Weisz sice umí být i protivná, protože v některých svých filmech jen tak blbě kouká, to naštěstí ale tentokrát minimalizovala, a proto se můžete uvolnit a sledovat osudy její postavy bez toho, aby na vás Rachel vrhala tupé pohledy. Hypatia byla skutečně výjimečnou postavou a tuto výjimečnost bylo potřeba podpořit i výlučností hlavní herečky. Povedlo se.
Zajímavostí a velkým plusem filmu je, že působí jako celek a zároveň jen jako kousek historické „skládačky“. Nevyzdvihuje dobu, kterou zobrazuje, nad ostatní události v dějinách, což je častým problémem historických filmů. Ač je alexandrijská knihovna fenoménem, Amenábar ji zobrazuje jen jako součást mnoha dalších věcí, které se v minulosti přihodily. Tím dodává svému filmu v jeho megalomanské výpravě i jistou komornost, která příjemně překvapí. Zároveň zahrnul do snímku velké množství náznaků a symbolů a učinil tak i dlouhé záběry z ptačí perspektivy zajímavými a zábavnými. I další herci, představitelé Oresta a Davuse, byli vybráni pro své role pečlivě a spolu s Rachel Weisz tak nezastiňují celý film, ale naopak mu dávají vyniknout. Je evidentní, že Amenábar netočil Agoru proto, aby si Orlando Bloom mohl zabrečet a Brad Pitt ukázal odhalené stehno. Kromě příběhu samotného si režisér pohrává také s otázkou víry – nechává křesťany bez obav plenit Alexandrii a vraždit pohany. Tím nabízí srovnání křesťanství s islámem, což je záležitost více či méně zajímavá. Sice asi moc neosloví českou populaci, protože jsme národ ateistů, nicméně nabízí jiný pohled na náboženství, které je dnes brané jako to civilizované, například právě oproti islámu. Amenábar ale dokazuje, že nic není černobílé, a dává tak svému snímku další, a to filozofický rozměr.
Agora je ve výsledku historickým filmem, který ve svém konceptu obsahuje také prvky dramatu, psychologického snímku i filozofie a metafyziky. Není tak divu, že k nám byl poslán přímo z Cannes a nejen proto rozhodně stojí za zhlédnutí.
Závěr: Historické události se nemusí podávat jen na zlatém podnose se svaly Gerarda Butlera. Alejandro Amenábar ukazuje historii pro pokročilé a pro ty, co si rádi vychutnají poctivě a kvalitně natočený film.
- Total Recall - 16.8.2012
- Nebezpečná metoda - 26.1.2012
- Twilight sága: Rozbřesk – 1. část - 17.11.2011