Čtvrtá mocnost – tvrdý chléb novinářů v Rusku

29.4.2013 at 17:33  •  Posted in Recenze by

Dílo Náš vůdce neboli v originále Die Welle zajistilo věhlas svému autorovi i v české kotlině. Dennis Gansel se nyní pustil do velkého politického tématu, v němž nakukuje do Ruska.

Pět let nazpátek si získal německý filmař Dennis Gansel solidní pozornost se snímkem Náš vůdce. Politickému tématu se zde věnoval na mikroprostoru středoškolské třídy. Zápletka, v níž se politický experiment mezi studenty zvrtne v podporu násilí a extremismu představoval vzrušující a podnětnou sondu do psychologie davu. Pokračoval tak ve zkoumání vlivu ideologie na jedince a skupinu, jako to předvedl ve snímku Napola. Zatímco si v roce 2010 stihl ještě natočit u nás neuvedenou, vlastní upírskou podívanou, přivedl aktuálně do světových kin snímek, v němž se vrátil k politickým tématům a tentokrát se nenechal limitovat zdmi školského systému.

Z bulváru k vážné novinařině

Do Moskvy přilétá Paul Jensen, německý novinář, aby pomohl v časopise Moscow Match zlepšit práci místních žurnalistů a zatraktivnět pro čtenáře podobu časopisu. Pomáhá mu vydavatel listu Oněgin, který je mu zároveň připomínkou otce, který zde pracoval a při nehodě zemřel. Paul se podvoluje bulvárnímu tisku a s redakčním fotografem DImou poznává svět moskevské smetánky a společenského života.

Geny investigativního novináře, které podědil po svém otci, se v něm probudí, když začne na vlastní kůži zakusovat realitu Ruska. Vraždy šefredaktorů kritických listů, perzekuce tajnými službami, autocenzura či kontroly a rozpouštění demonstrací. Vrcholem jsou teroristické útoky, které mají páchat Čečenci, a snadná cesta k tomu být obviněn ze spolčení s nimi a napomáhání těmto útokům.

The year of the dog

Vládne v Rusku bezpráví?

Gansel se pustil do velkého tématu, v němž nevychází ruská země vůbec pozitivně, ať už jde o jednotlivé elementy nebo rozuzlení zápletky. Známé „účel světí prostředky“ se naplňuje a nepřekvapilo by, kdyby se film do ruských kin nikdy nepodíval. Ostatně i česká premiéra je jedna z mála. Přestože se režisér a scenárista v jedné osobě nepustil do natáčení z ničeho nic a příběh skládal postupně s pomocí rešerší a zkušeností z Moskvy, neubrání se dílo problému s nejednoznačností ve jménu filmové fikce.

Skutečné Rusko 21. století zahaluje mlha podezření a nedůvěry. Útržky zpráv v médiích, obvinění z nedemokratičnosti, příliš silná vláda a jiné tvoří náznaky, ale fungování společnosti v Rusku nevyplodí. Zakládá se děj snímku Čtvrtá mocnost alespoň v něčem na reálné podobě politických manipulací v Rusku? Film uvozuje sdělení, že události jsou smyšlené. Navíc je natáčen v žánru thrilleru, od nějž se očekává nadsázka. Veškerá politická závažnost se tím smazává a zanechává spíš dojem zábavnosti, která jen potvrzují zakořeněné představy o Rusku jako nástupci Sovětského svazu. Mámení filmové fikce skryje vše, co by mohlo být bráno jako hodnotící vyjádření autora. Zvlášť když si hraje se spekulativní spikleneckou teorií.

The year of the dog

Civilní hrdina v pasti

V rámci možností thrilleru však Gansel spletl poutavý příběh, v němž protagonista dlouho nezůstává na jednom místě. Ve dvouhodinovém snímku vystřídá dílo několik poloh, včetně vězeňského dramatu a příběhu o uprchlíkovi před bezprávím. Dynamicky se mění vyznění zápletky a solidně se pracuje s odhalováním pravdy. Byť i to mé své limity, včetně podivně složité hádanky zesnulého otce synovi a nemotivovaným vložením teroristického útoku hned v úvodu. Trikově i náladou hezká scéna, ale s Paulem Jensenem má jen okrajový vztah.

Z herců zůstal režisérovi věrný Max Riemelt, který se objevil ve většině (ne-li všech Ganselových filmech). Ve Čtvrté mocnosti se objevuje jen ve vedlejší roli Paulova jediného moskevského kamaráda, fotografa a kolegy z práce. Postava je to skutečně okrajová, pomrknutí na znalce režisérovy tvorby, kde ztvárnil mnohem důležitější protagonisty.

Gansel každopádně získal ve Čtvrté mocnosti příležitost spolupracovat s Moritzem Bleibtreuem, který účinkoval ve snímcích jako Lola běží o život nebo Baader Meinhof Komplex. Pozorný divák ho mohl zaznamenat ale i v audiovizuální poctě anime seriálu Speed Racer. Svého Paula pojal ve stylu obyčejného člověka taženého okolnostmi, žádné velké hrdinství, prostupuje ho nepochopení šílených změn v životě. Jeho výkon je tak uměřený do té míry, že je snadno zaměnitelný s nehercem. Oproti thrillerům amerického střihu, v nichž se hrdina částečně podvoluje jisté star-power a hrdinství, je tedy příjemně civilní. Zvlášť když přihlédneme k tomu, že vedle ruštiny a němčiny je film hlavně v angličtině.

The Year of the dog

Nic to však nemění na tom, že pro Gansele je to slabší kus, který svátečního diváka neurazí a nabídne mu zážitek srovnatelný se zapůjčením napínavé a čtivě napsané literatury z knihovny. Ovšem v porovnání s Naším vůdcem není tak zdařilý ve vyjádření hodnocení společnosti. Snad ho střet s upíry nepoznamenal.

(6/10)