Krycí jméno U.N.C.L.E. – Guy Ritchie ve velkém

20.8.2015 at 18:36  •  Posted in Recenze by

Zběsilá jízda s nostalgickým závojem Ritchieho starších žánrovek přichází do kin a zaplňuje ono hluché místo, které nám v programu posledních týdnů tolik chybělo. Držte se.

Pokud něčí filmy začínají po vzoru božích mlýnů pomalu ale jistě získávat přídomek kultovní, jsou to snímky tohoto ztřeštěného dyslektického Anglána. Legendární žánrovky Podfu(c)k (2000) a Sbal prachy a vypadni (1998) doplnil před sedmi lety o RocknRollu a po odbočce k Sherlockovi Holmesovi (2009 a 2011) se vrací ke kormidlu člunu, s nímž brázdí své nezaměnitelné šílené vody. Nabízelo by se říci návrat ke kořenům, jenže ono je to spíše ke koruně. Zatímco výše zmíněné tři krimikomedie nepřesahují lokální rámec, tentokrát je špionážní děj zasazen do mezinárodního období studené války. Jak byste předpověděli konec střetu amerických a sovětských rozvědek na italském území, kde chtějí od zločinecké organizace získat jadernou hlavici? Zajděte ve svých představách za hranice šílenosti a připravte se, že Ritchie je se smíchem přeskočí o pár metrů dál.

uncle1

Bez charismatických pardálů

Otazník visí nad volbou dvou znesvářených špiónů ze supermocností. Spíše než Armie Hammer, který si střihl psychopatického agenta KGB, zarazí americký agent Henry Cavill. Ano správně, Snyderův superman, hezounek s certifikátem od Glamouru jako nejvíc sexy chlápek roku 2013. Nevěřícné vrásky se svraštily nejednomu divákovi, protože díky němu mnoho z nás zahalilo film nedůvěrou přirovnatelnou k Batmanovi díky Affleckovi. Cavill dostal roli také kvůli odstoupení George Clooneyho a Toma Cruise od natáčení z různých důvodů, známe herecké manýry. Podobný otazník bychom mohli dát nad většinu hereckého obsazení, zapomeňme tedy na charismatické pardály à la Jason Statham, kteří jsou pro ritchieovky jako stvoření. Jenže světe drž se, oni se s tím poprali srovnatelně – tedy na deset z deseti.

Všichni se ve špionážním ztřeštěném labyrintu pohybují s ladností disneyovské laňky i drsností schwarzeneggerovské tváře; a to včetně dvou protagonistek s chromozomem XX. V roli dcery zmizelého německého vědce sledujeme juvenilní Švédku Alicii Vikander z letošní sci-fi Ex Machina a do uhrančivé italské paničky se vžila okouzlující Elizabeth Debicki. Za zmínění tato dvojice nestojí jen kvůli bezchybnému pojetí jejich komplikovaných postav, ale i jako důkaz, že drby o Ritchiem začínají být pravdivé. Ano, seřadíme-li chronologicky jeho žánrovky, počet důležitých ženských postav roste a můžeme jen hádat, zda tak činí sám či z vůle studia. Co mu ale zřejmě nikdo nevezme, je jeho nezaměnitelný režijní rukopis, jehož fanoušci si zde opět přijdou na své. Scenáristicky vypiplaná zápletka se pod jeho dohledem mění ve zběsilou jízdu prokládanou režijními úlety od rozkladu obrazu, přes pastelové filtry po bleskové scénové prostřihy. A je to bašta.

uncle2

Ritchieho pomatené flétny

Ruku v ruce se svižným krimi příběhem jde soundtrack složený na míru. Šedesátky dominují nad retro rockovým soundtrackem, který vznikl na papíře Daniela Pembertona. Nebyl by to film Ritchieho, aby tu opět nezazněly ztřeštěné flétny, oldschoolová cembala i dunivé timbály. Podfu(c)ková nostalgie bdí nad oddechovými skladbami, které s dějově vygradovanými akčními scénami vytváří známý kontrast, při kterém jen hltáme každou vteřinu jejich paradoxního souznění a blaženě se culíme, jak vás ten parchant Ritchie zas dostal. Absenci jakékoli instrumentální hudby plnohodnotně nahrazují doplňkové tracky, mezi kterými se blýská i legendární Morricone.

V kinech již dlouho chyběla taková žánrová retro lahůdka a můžeme to říci bez vytáček: Ritchie je zpět v sedle. Možná mu nejde nic jiného, ale pokud bude rozběhávat svůj výdejní pás takovýchto perel, jeho fanoušci mohou být jen a jen spokojeni. Ostatně pokud někdo nebude, přijde Armie Hammer a po poklepání pár prsty s ním omlátí strop.

(8/10)

Originální název: The Man from U.N.C.L.E

Režie: Guy Ritchie, Scénář: Scott Z. Burns, David Campbell Wilson