Jake Gyllenhall a Michael Peňa hlídkují po nocích v ulicích, občas střílí a taky se hodně nudí. To poslední by mohlo hrozit i v kině.
Drsné předměstí Los Angeles, které působí jaké nehostinné ghetto. Dva policisté (drsný a ještě drsnější) nahání zloděje. Dění sledujeme skrze kameru v autě, v horní části obrazu vidíme datum, čas, identifikaci jednotky. Bum, prásk, zločinci jsou bez milosti postřeleni a leží na zemi.
Statická kamera objektivně zachycuje události a režisér David Ayer (scenárista Training Day) ohlašuje, že Patrola je něco mezi reality-show a stylizovaným dokumentem. Filmař již potřetí tematizuje práci losangelské policie. Po Drsných časech (2005) a vynikajících Street Kings (2008) napsal a natočil Patrolu, která svou formou vybočuje nejvíc nejen z žánru krimi, ale i současné kinematografie obecně. Do ústředního dua dlouholetých přátel a kolegů obsadil Jakea Gyllenhaala (Zdrojový kód) jako nabuzeného Briana Taylora a Michaelu Peňu (World Trade Center) jako podpatofláckého Mikea Zavala, mezi kterými kamarádská chemie funguje velmi dobře. Jejich rozhovory nepůsobí křečovitě, vtipy a narážky přirozeně vyplynou. Peňa si navíc už příslušníka ozbrojených sil několikrát zahrál, Gyllenhaalovu vyholenou hlavu si pak určitě pamatujete z Mariňáka (2005). Vizuální stránka filmu působí nebývale hrubě a agresivně. Stačí to však?
Kameramanské hrátky
Dokonce i mexické a černošské gangy se natáčí na kamery, protože mezi balením heroinu, zabíjením a plánováním dalších zločinů mají spoustu času. Někdy by se totiž chtěli stát druhým Ayerem, Spielbergem nebo kdo ví kým. Mike a Brian se zase při práci klidně poperou nebo pátrají po kriminálnících na vlastní pěst. Chtějí bojovat s velkým zločinem, ale když ho de facto náhodou objeví, jsou nuceni se stáhnout. V okolí totiž podle varování agentů operují nebezpečné gangy, které jdou duu policistů po krku. Ti totiž v podstatě náhodou zatknou někoho, kdo byl důležitým gangsterem, což je dovede do domu s vězněnými emigranty.
Nudný den policistův
Problém je, že i když je sledování protagonistů poměrně zábavné a někdy i napínavé, hrozí i přes to nuda, a to kvůli řídkému příběhu na 108minutovou stopáž. Ze struktur hollywoodských příběhů se Patrola zřetelně vymaňuje. Ve filmu není téměř žádná nosná hlavní zápletka a jedná se spíše o pseudo-dokument ze života hlídkařů, které tvoří různé uzavřené epizodky. Drama se jaksi vytrácí a z plátna zní nekonečné dialogy, které jsou spíš jen výměnou vulgarit, keců, laciných životních mouder – někdy však vtipných. Za zmínku stojí, že konverzace postav v Patrole obsahují snad všechny odvození od slova fu*k – a titulky je rozhodně nestíhají zachytit všechny.
Ať žijí ochránci pořádku
Film je určitou heroizací prosťáčkovství a lidí, kteří se angažují nad rámec svých povinností. Brian se stává hrdinou, což má však ironický podtón, neboť do hořícího domu vběhl jen kvůli svému kolegovi. Druhého stupně ironie film dosáhne ve chvíli, kdy si uvědomíme, že ve výsledku jsou tito dva poměrně stupidní a po násilí bažící policisté příkladem pro své kolegy. Film také oslavuje pevná přátelská pouta a tradiční rodinné hodnoty.
V zobrazení věrohodných vztahů však scénář selhává. Např. Brianova přítelkyně, kterou hraje Anna Kendrick, je nesmírně plochou postavou, a zobrazení mexické rodiny je ukázkovým kulturním stereotypem. Souznění mezi oběma policisty znovu oživuje scéna mezi závěrečnými titulky, kdy duo vtipkuje o sexu. Patrola nabízí však více vrstev k přemýšlení, k nimž patří např. nihilistický gang, kterému je jedno, zda ho odsoudí, duo policistů coby ztělesnění touhy po spravedlnosti a dobru či rasismus – Afroameričané se cítí utlačování Mexičany.