89. ročník Cen Americké filmové akademie si našel čas pro šok.
Devadesáté výročí je za rohem a oscarový večer se potýká s nejednou chorobou. Od šňůry Billyho Crystala střídá moderátory se snahou pozvednout sledovanost, což se i dle prvních letošních čísel stále nedaří. Mění tváře, ale ani s profesionálními baviči ze showbyznysu se předávání cen nedaří zbavit se jakési křečovitosti, která vrcholí ve chvílích odlehčení. Letošní průvodce večerem Jimmy Kimmel si svou suchou ironií zvolil poněkud jinou cestu než jeho poslední předchůdci. To ovšem nic nemění na tom, že často šlo o deriváty jeho starších nápadů (Mean Tweets, humorné pošťuchování s Mattem Damonem) a občas zdlouhavé a nepříliš vtipné záležitosti (návštěva obyčejných lidí za celebritami měla obě strany stmelovat, ale naopak ukázala na upjatost Hollywoodu, z jehož řad jediný Ryan Gosling vyrazil hosty spontánně pozdravit). Pokračuje problém, že moderátor nemá příliš prostoru a v průběhu udílení se ztratí. Nakažlivou a nepříjemnou nemocí se pro Hollywood letos stal také boj s Donaldem Trumpem. Prezident si za svou politiku za večer vysloužil mnoho pohlavků, které se dají dělit na ty přesně mířené (ve formě konstruktivní kritiky v proslovech) a na ty primitivní (ve formě opakovaných vtipů). Ale zatím „All is well in Hollywood„, obzvlášť pokud opravdu táhne za jeden provaz. Vzhledem k vysokému procentuálnímu zastoupení Trumpových voličů mezi nejmovitějšími občany USA, to ale nemusí být tak jasné.
Po nakopnutí písní Justina Timberlakea z filmu Trollové se přešlo k předávání prvních cen. Vedlejší herecké kategorie očekávaně opanovali Mahershala Ali (Moonlight) a Viola Davis (Fences), v těch technických ale často docházelo k rozchodu s předpověďmi. Oscarovými filmy se tak letos staly blockbustery jako Sebevražedný oddíl (masky) a Fantastická zvířata a kde je najít (kostýmy). Cenami za nejlepší mix zvuku a střih pro Hacksaw Ridge potvrdil Mel Gibson svůj návrat mezi vysoké hráče. Sošku za Nejlepší neanglicky mluvený film získal iránský Klient. O filmu se v posledním měsíci začalo hovořit jako o možnosti, jak by se Hollywood vzepřel Trumpově imigračnímu dekretu. Režisér Asghar Farhadi totiž prohlásil, že se na protest ceremoniálu nezúčastní. Není nejmenších pochyb o tom, že zde zvítězila politika a emoce a kvality zůstaly v druhé řadě – což je ovšem případ všech oscarových ročníků a všech monstrózně velkých medializovaných předávání cen. Favorizovaný La La Land se dlouho musel spokojit jen s cenou za Nejlepší výpravu, poté ovšem spustil očekávanou lavinu soškami za kameru, hudbu, píseň, herečku Emmu Stone a režii pro Damiena Chazella. Nejlepším hercem se stal Casey Affleck za minimalistický výkon v Místu u moře. Porazil tak mnohem vřelejší oscar-bait Denzela Washingtona z Fences.
Před udílením poslední ceny za Nejlepší film se vše zdálo nalinkované. La La Land měl sice daleko do možné kořisti deseti nebo snad jedenácti ocenění, ale večer byl jednoznačně jeho. Hlavní cenu přišli předat Bonnie a Clyde – Faye Dunawayová a Warren Beatty. Při otevírání obálky se prodlužovalo napětí – Beatty s vyhlášením vyčkával, díval se zpět do obálky a nakonec ji předal k přečtení Dunawayové. Verdikt zněl La La Land. Na pódium přispěchal celý tým filmu a u mikrofonu se jali děkovat tři producenti. Mnohé pohledy po sále ovšem nasvědčovaly tomu, že se právě stalo něco fatálního. Pod dohledem Kimmela a organizátorů dorazila správná obálka oznamující vítězství pro snímek Moonlight. Beatty dostal do rukou obálku pro nejlepší herečku se jménem Emmy Stone z La La Landu. Usměvavý Gosling, rozhořčený Chazelle a chápaví producenti tedy vyklidili místo týmu Moonlight. Oscary podobný přešlap nepamatují a my jsme byli svědky chvíle, která se bude v Hollywoodu parodovat ještě dlouhé roky.
KOMPLETNÍ SEZNAM OCENĚNÍ:
Nejlepší film
Moonlight
Nejlepší režie
Damien Chazelle – La La Land
Nejlepší herec v hlavní roli
Casey Affleck – Místo u moře
Nejlepší herečka v hlavní roli
Emma Stone – La La Land
Nejlepší herec ve vedlejší roli
Mahershala Ali – Moonlight
Nejlepší herečka ve vedlejší roli
Viola Davis – Fences
Nejlepší adaptovaný scénář
Barry Jenkins, Tarell Alvin McCraney – Moonlight
Nejlepší původní scénář
Kenneth Lonegran – Místo u moře
Nejlepší kamera
Linus Sandgren – La La Land
Nejlepší hudba
Justin Hurwitz – La La Land
Nejlepší píseň
Justin Hurwitz – „City of Stars“ (La La Land)
Nejlepší střih
Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny
Nejlepší mix zvuku
John Gilbert – Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny
Nejlepší střih zvuku
Sylvain Bellemare – Příchozí
Nejlepší výprava
David Wasco, Sandy-Reynolds Wasco – La La Land
Nejlepší kostýmy
Colleen Atwoodová – Fantastická zvířata a kde je najít
Nejlepší masky
Alessandro Bertolazzi, Giorgio Gregorini a Christopher Nelson – Sebevražedný oddíl
Nejlepší vizuální efekty
Robert Legato, Adama Valdez, Andrew R. Jones a Dan Lemmon – Kniha džunglí
Nejlepší neanglicky mluvený film
Asghar Farhadi – Klient (Salesman)
Nejlepší animovaný film
Byron Howard, Rich Moore a Clark Spencer – Zootropolis: Město zvířat
Nejlepší dokumentární film
Ezra Edelman a Caroline Waterlowová – O. J.: Made in America
Nejlepší krátký hraný film
Kristof Deák – Školní sbor (Sing)
Nejlepší krátký animovaný film
Alan Barillaro a Marc Sondheimer – Ptáčátko (Piper)
Nejlepší krátký dokumentární film
Orlando von Einsiedel a Joanna Natasegara – The White Helmets
- Oppenheimer – mistrovští režiséři nehrají v kostky - 23.7.2023
- Fabelmanovi – nekonvenční Spielbergovo vyznání - 28.11.2022
- Jan Žižka – dějiny českých zemí očima zatracených - 7.9.2022