Avatar: The Way of Water –⁠ překvapivě komorní návrat na Pandoru

17.12.2022 at 12:16  •  Posted in Recenze by

Po 13 letech přichází James Cameron s pokračováním svého nejúspěšnějšího filmu. Zda se tak dlouhé čekání na nové dílo vyplatilo, je však otázkou.

Několik let poté, co rasa Navi porazila lidské kolonizátory, se hrozba vrací silnější než kdy dřív. Jake Sully (Sam Worthington), Neytiri (Zoe Saldana) a jejich děti se stanou terčem speciální jednotky vedené vzkříšeným plukovníkem Quaritchem (Stephen Lang). Jakeova rodina je tak nucena opustit domov a vyhledat bezpečný úkryt.

V roce 2009 věhlasný scenárista, producent a režisér James Cameron dobyl svou vesmírnou sci-fi Avatar filmový svět. Z pozice nejvýdělečnějšího filmu všech dob sesadil svůj předchozí Titanic (1997) a divákům nabídl monumentální podívanou. Archetypálně laděný příběh o fatálním střetu lidstva s přírodně založenou mimozemskou rasou dokonale vyvažovalo revoluční technické provedení, jehož podstatnou součástí bylo také dosud nejlepší a nejefektivnější využití 3D formátu. Vzhledem k fenomenálnímu úspěchu (kromě rekordních tržeb Avatar uspěl i na Oscarech a Zlatých glóbech) začal Cameron prakticky ihned chystat pokračování –⁠ a rovnou několik najednou. Druhý díl měl původně do kin přijít už v roce 2014. Kvůli nejrůznějším průtahům se však režisérovi podařilo dostat první z plánovaných sequelů na plátna až letos.

(Pod)vodní kinozážitek

Stejně jako v případě prvního snímku se i o The Way of Water bude mluvit primárně ve smyslu, jak úžasně a nádherně vypadá. Roky náročné trikové postprodukce jsou skutečně vidět – film je obrazově od začátku do konce ohromující a prakticky bezkonkurenční. Zejména vodní (a podvodní) scény a záběry, které zabírají téměř celou druhou polovinu více než tříhodinového snímku, jsou naprostým triumfem současných digitálních technologií. Cameron je navíc již od dob Propasti (1989) dobře známý svou láskou a fascinací podmořskými hlubinami a životem v nich, což zde dává zcela nepokrytě najevo. Film tak kromě jiného obsahuje mnohaminutové pasáže, v nichž hrdinové (a s nimi i diváci) poznávají krásy a majestátnost života pod hladinou, jenž nabízí řadu překrásných pandorských tvorů různých podob i velikostí. Ostatně okolo jednoho z nich je dokonce vybudována jedna z hlavních podzápletek.

Pravděpodobně největším úspěchem druhého Avatara ovšem je, že se v žádném případě nejedná o zbytečné pokračování, které by pouze kopírovalo zápletku a příběhové schéma svého předchůdce. Cameron, jenž během své filmové kariéry už dvakrát předvedl, že je skutečný mistr sequelů (Vetřelci /1986/, Terminátor 2 /1991/), na předchozí díl dějově navazuje smysluplně. Souvztažně s tím poutavě rozvíjí jím vytvořený fikční svět.

“Cameronovka” každým coulem

Jake a Neytiri mají nyní děti, jejichž bezpečí je pro ně tím nejdůležitějším. Právě tito potomci dostávají mnoho prostoru, zatímco rodiče částečně ustupují do pozadí. Z Avatara se tak do jisté míry stává epická rodinná sága (téma rodiny a její soudržnosti je jedním z klíčových témat). Některé příbuzenské vazby jsou navíc překvapivé (a přitom nikterak lacině vykonstruované) a zdánlivě jednoduchá ústřední premisa (Quaritchův hon na Jakea) se jimi vítaně komplikuje. Rovněž dochází k nečekanému prohloubení a – navzdory nové tělesné schránce – polidštění charakteru znovuzrozeného hlavního zloducha.

The Way of Water obsahuje i další znaky typické pro Cameronovu tvorbu. Například výrazné ženské postavy (tentokrát i na straně záporáků) či zálibu v drsňáckých mariňácích s velkými zbraněmi, vojenské technice a designově lahůdkových futuristických strojích. Třeba obří velrybářské vznášedlo, které je významnou součástí poslední třetiny, by se dozajista skvěle prodávalo jako hračkářský merch. Samozřejmostí je rovněž režisérova dlouhodobá a nepřehlédnutelná náklonnost k ekologii a environmentalismu.

Mistrovský akční velkofilm

Film nepřekvapivě neselhává ani po akční stránce. Jeden z nejlepších akčních režisérů všech dob opět servíruje brilantně natočené sekvence rozmanitých soubojů a honiček, jimž nelze nic zásadního vytknout. Oproti jedničce se navíc akce dostavuje pravidelněji, přičemž každá má jinou podobu a měřítko než ostatní. Finální střet je pak složen z vícero (velkorysých) fází a dohromady trvá několik desítek minut. Monstrózní vyvrcholení se v souladu s předchozím děním tentokrát odehrává především na vodní hladině (potažmo pod vodou), čímž v pozitivním smyslu asociuje Propast a hlavně Titanic. Velkolepá akce se přitom nikdy nezmění na nevzhlednou změť pixelů, obvykle nelichotivě označovanou jako „digibordel“. Tohle si technokraticky založený filmař zkrátka dokáže ohlídat jako možná nikdo jiný.

Navzdory veškeré vizuální a scénické velkoleposti je však druhý Avatar rozsahem následků (pro hrdiny filmu i osud celé planety) pokračováním až nečekaně komorním. V souvislosti s nejopulentnějším filmovým projektem posledních let se užití takového slova může zdát absurdní, ovšem zatímco v prvním Avatarovi šlo o osud celé Pandory, ve druhém jde „pouze“ o Jakea a jeho nejbližší. V ohrožení se sice následně ocitne mnohem větší počet osob (mořský klan Navi, který Jake požádá o pomoc), v globálním měřítku je ale v sázce překvapivě mnohem méně než v původním filmu. Je to částečně proto, že Cameron v podstatě otevírá nový hlavní příběh, jehož je The Way of Water pouhým začátkem. Pocity osudovosti a naléhavosti tudíž nejsou tak markantní, jak bývá u Cameronových děl zvykem, byť se z pozice (spolu)scenáristy a režiséra tradičně snaží poslední dějství gradovat, co mu síly stačí.

Budoucnost plná otazníků

V tuto chvíli není vůbec jasné, zda nový příběh vyvrcholí už třetím dílem nebo až některým z následujících. Cameron donedávna mluvil o čtyřech pokračováních, nyní se však nechal slyšet, že už má nápady dokonce i pro šestý a sedmý díl. Jistý vznik má přitom aktuálně pouze třetí, jenž vytvářeli společně s druhým. Natočení dalších sequelů Cameron podmínil dostatečným komerčním úspěchem předchozích. K tomu navíc dodal, že by jejich režii mohl případně přenechat jinému tvůrci, aby se tak mohl věnovat dalším projektům.

Cameron dávno dospěl do stavu, kdy je mu skutečnou konkurencí už pouze on sám. Počínaje prvním Terminátorem (1984) se všechny jím režírované filmy staly klasikami a vrcholnými díly svých žánrů. Od dob Titanicu už mu proto nezbývá než snaha o to, aby každým novým projektem ty předchozí něčím zásadním předčil. Měřítkem, trikovou vyspělostí, společenským ohlasem či kinematografickou relevancí (ideálně vším najednou). Zda se mu to podařilo i v případě druhého Avatara, ale naplno ukáže teprve čas.

(8.5/10)

Originální název: Avatar: The Way of Water

Režie: James Cameron; Scénář: James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver