Žebříček roku 2021: Poslední souboj nadějné ženy v zemi nomádů

13.1.2022 at 14:02  •  Posted in Svět filmu by

Filmová degustace za loňský rok odhaluje redakční favority, ať už z kin, nebo streamovacích platforem.

 

   Uplynulý rok byl pro kina opět složitý, ostatně jako pro celou společnost. Covidový stín se udržel. V Česku několik prvních měsíců odkazoval lidi ke sledování filmů jen do jejich domovů. Naštěstí se to v květnu zlomilo a vydrželo to až do konce roku. V závěru jara jsme si tak i v kinech mohli dopřát první odložené velkofilmy jako Black Widow, Godzilla vs. Kong či Rychle a zběsile 9, ale i komorní pecky jako oscarovou Zemi nomádů, Nadějnou mladou ženu nebo Ještě máme čas. Ve skutečnosti dobu půstu vystřídala přemíra hojnosti a takové množství premiér, že ani nejsvědomitější kinomaniak nemohl stíhat vše, zvlášť když kvůli přetlaku nabídky mnohé tituly rychle vyklízely projekční místnosti.

     Nakonec ale došlo i na už téměř mytické snímky jako bondovka Není čas zemřít či (půlku) epické sci-fi Duna, a i když se celosvětová čísla tržeb tvářila, že návrat lidí do kin nebude až tak jednoduchý, udeřil Spider-Man: Bez domova, který poskytl nostalgické útočiště všem marvelovským post-endgameovým osiřelcům, kteří během roku, spíš než aby seděli v kině, koukali na nové seriály na Disney+. Určitě ale nebyli sami, i jiné streamovací služby srdnatě bojovaly o diváky, ať už HBO (MAX/GO), které nabídlo životní prostor pro „skutečnou“ Ligu spravedlnosti Zacka Snydera, či Netflix, který už si pojistil alespoň Zlatý glóbus se Sílou psa. Nabídka zkrátka byla navzdory okolnostem bohatá a členové Moviescreenu se ohlédli za filmy, které si podle nich zmínku zaslouží nejvíc.

 

Filmový rok podle Adama

TOP 10 premiér

1. Poslední souboj

2. Vykopávky (The Dig)

3. Rodina na baterky (The Mitchells vs. the Machines)

4. Liga spravedlnosti Zacka Snydera

5. Poslední noc v Soho

6. tick, tick… BOOM!

7. Nadějná mladá žena 

8. Matrix Ressurections

9. Ještě máme čas (Falling)

10. Raya a drak

Čestná zmínka: Robin není myš, 8bitové Vánoce, Sebevražedný oddíl, Není čas zemřít, Síla psa

Guilty pleasure: Free Guy

Seriáloví favoriti roku: Loki, Světlo a stíny

V roce 2022 vyhlížím: Ulička přízraků, Mimořádná událost, The Batman, Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství, Avatar 2

 

Filmový rok podle Marka

TOP 10 premiér

1. Země nomádů

2. West Side Story

3. První kráva

4. Quo vadis, Aida?

5. Zprávy ze světa

6. Vlci na hranicích

7. Síla psa

8. Poslední souboj

9. Zelený rytíř

10. Čas

Čestná zmínka: Memoria, Drajv maj kár, Dny, Beatrix, Duna

Nejhorší film roku: Godzilla vs. Kong

Guilty pleasure: Žáby bez jazyka

Seriáloví favoriti roku: Boj o moc (3. série), American Crime Story: Impeachment

V roce 2022 vyhlížím: Killers Of The Flower Moon, Crimes Of The Future, The Batman, Babylon, The Northman

Komentář k filmovému roku 2021:

   Smrt kinematografie, kterou tváří v tvář VOD platformám každou chvíli někdo prohlašuje, ještě nepřišla, obnova je ale stále dosti pomalá. Alespoň se to tak zdá při pohledu na byznys světových vlastníků kin, který jen zčásti zacelila impozantní prosincová premiéra Spider-Mana: Bez domova (Jon Watts). Příběh pavoučího superhrdiny a politika universa MCU v sobě nicméně skýtá naději, kterou lze s trochou důvtipu aplikovat na celou komerční kinematografii. Pokud už nejde rozvíjet horizontálně (zakončení ságy „Kamenů nekonečna“), vyskytnou se alternativní vertikální cesty (dublování hrdinů a vyprávění v paralelních vesmírech). Adaptace, a to i ty bolestivé, byly vždy taktikou komerce. Filmy se k nám dostanou, i kdyby se při vstupu do kina měly rozdávat roušky a testovací sady. Covid je strašlivý, ale jsem přesvědčený, že díky současnému tržnímu duchu o vaše oblíbené série a tvůrce nepřijdete.

   Pokud bychom do žebříčku počítali i snímky, které uvedly tuzemské festivaly, dozajista by se v mé horní pětici umístily Memoria (Apichatpong Weerasethakul), Drajv maj kár (Rjúsuke Hamaguči) i Dny (Ming-liang Tsai). Jakmile budete mít možnost, vrhněte se na ně (ale s trpělivostí, ne jako hladoví psi). Můj žebříček je bez nich notně americkocentrický – američtí auteuři (Spielberg, Reichardtová, Campionová, Greengrass, Shyamalan) jsou prostě dostupní a neodolatelní. První místo jsem rád přenechal filmu, který věří v transcendentální moc filmového obrazu a v duchovní rozměru světa, aniž by stavěl na okatých symbolech. Za nejlepší český snímek roku považuji Vlky na hranicích (Martin Páv). Vedle tohoto brilantně zrežírovaného dokumentu bych z domácí tvorby ještě zmínil Moje slunce Mad (Martina Pavlátová), Chyby (Jan Prušinovský), Lásku pod kapotou (Miro Remo), Osobní život díry (Ondřej Vavrečka), Zrcadla ve tmě (Šimon Holý) a krátkometrážní Milý tati (Diana Cam Van Nguyen; tímto zcela rehabilitovaná po Spolu sami).

 

Filmový rok podle Mary

TOP 10 premiér

1. Nadějná mladá žena

2. Okupace

3. Poslední souboj

4. Quo vadis, Aida?

5. Rozhněvaný muž

6. Zelený rytíř

7. Země nomádů

*řazeno abecedně

Čestná zmínka: ze světa VOD: Liga spravedlnosti Zacka Snydera, Utajený pasažér, tuzemské Chyby a festivalovky Záchrana a Memoria

Nejhorší film roku: Marťanské lodě

Guilty pleasure: Venom 2: Carnage přichází, Godzilla vs. Kong, Too Hot to Handle Brazil

Seriáloví favoriti roku: Boj o moc (3. série), Hra na oliheň, Mare z Easttownu, Q: V oku bouře, Halston, Podzemní železnice

V roce 2022 vyhlížím: Everything Everywhere All at Once, The Batman, The Northman, Avatar 2 (že by konečně?)

Komentář k filmovému roku 2021:

   Ti, kteří pravidelně chodí do kina, si uplynulý rok zapamatují jako ten, kdy jim nebylo celých pět měsíců v kuse umožněno filmový svatostánek navštívit. Vstupujeme však do třetího roku ovlivněného pandemií a na leccos jsme si jako diváci zvykli. Mnozí si pořídili kvalitní domácí kina, předplatili nejrůznější VOD služby a hlavním problémem tedy je, zda bylo co sledovat. Hodnotit trendy roku 2021 si na takto krátkém prostoru netroufám, určitě lze ale říci, že nadále byly k vidění nabušené blockbustery a v létě dokonce bylo možné vyrazit na největší tuzemské festivaly (MFF KV a LFŠ).

   Bohužel jsem však ve světech komerční a umělecké kinematografie nenalezla ani jeden film, který by mě zcela uhranul. Zhlédla jsem však několik velice solidních, a to z různých žánrů. Pořadí je tedy pouze abecední a letos se do něj dostal pouze jeden domácí film. Obrovská očekávání se u mě pojila s čtvrtým Matrixem, který mě ale výsledku zklamal. Nejnatěšenější jsem byla na seriálového Zaklínače, jenž ovšem nedostál akčnosti a zábavnosti první řady. Absolutně nejlepším seriálem byla loni třetí série Boje o moc, která dokonce v něčem i překonala svou předchozí řadu. Toxické vztahy v rodině, která řídí mediální konglomerát, jsou pojaty i zahrány bravurně a obsahují tolik motivů a životních pravda, na než se lze napojit, že je úplně jedno, co si myslíte o posttrumpovské Americe nebo co víte o korporátní kultuře. Pokud se však chcete odreagovat a vypnout, tato dialogová kanonáda s hektickou kamerou a střihem není pro vás a budete se cítit jako „cousin Greg“.

Adam Fiala