The Batman – ten hodně, hodně temný

16.4.2022 at 12:06  •  Posted in Recenze by

Netopýří muž v další variaci. Má ještě čím překvapit?

Od trsajícího netopýřího muže ze šedesátých let po sebeuvědomělého LEGO Batmana (2017), svébytné verze slavného superhrdiny nám na velkém plátně už předvedli tak rozliční tvůrci jako Tim Burton, Joel Schumacher, Christopher Nolan i Zack Synder. A vždy v tom byla větší či menší tvůrčí variace, i když obsah či motivy často zůstávaly velmi podobné. Je to už pomalu jako se samotným komiksem, nebo chceme-li uhnout do dějin umění, tak i s některými obrazy. Různí malíři zpracovávali tentýž motiv, jen s jinými výrazovými prostředky. A to samé sledujeme i dnes, byť v oblasti popkultury – a právě netopýří muž je toho možná nejlepším příkladem. I letošní The Batman od Matta Reevese (Úsvit planety opic /2014/, Válka o planetu opic/2017/) není výjimkou.

Do titulní postavy se tentokrát vtělil Robert Pattinson. Kdysi vysmívaný herec za účast ve Stmívání (2008) schytával skeptické pohledy i v tomto případě. Jenomže Pattinson herecky za ty roky značně vyrostl a pochybovačům vytírá zrak jako svého času Heath Ledger, za jehož obsazení do role Jokera si mnozí také ťukali na čelo. No a byl z toho Oscar. Tentokrát asi takové ocenění úplně nehrozí, ale skvěle designovaný batmanovský kostým Pattinsonovi sedne a působí v něm jako impozantní hrozba. Čemuž ovšem napomáhají i další tvůrčí rozhodnutí, ale k tomu záhy.

Jako Batman je Pattinson fantastický – brutální i zádumčivý, libující si v temnotě (ostatně jako celý tenhle film). Jako Bruce Wayne už tak výrazný není. Na jednu stranu to lze chápat jako cestu, jak ve fikčním světě odvrátit podezření, že Wayne a Batman jsou jedna a tatáž osoba. Ovšem na druhou stranu zámožný a izolující se milionář nemá v celém snímku ani moc prostoru, na rozdíl třeba od Nolanovy trilogie. Prim tady hraje přímo netopýří muž.

Ztracený detektiv

A s tím souvisí, že zatímco právě Nolan se třeba v Temném rytíři (2008) inspiroval v akčních thrillerech jako Nelítostný souboj (1995), u The Batman je patrným vzorem například detektivní Sedm (1995). Může působit jako zklamání, jak špatný detektiv Batman vlastně je. Omylně řeší i hádanky, které jsou určené k rozluštění právě jemu, a odhalení pravdy se dobere jen díky jiným. Takhle si člověk nepředstavuje „nejlepšího detektiva od DC“. Ovšem chybující vyšetřovatel není tak neobvyklý pro žánr film noir, k němuž je tu také blízko, a není to ani ojedinělý případ, kdy se Batman ocitá v neustálém závěsu za vypočítavým protivníkem.

Tam lze spatřovat také ono opakování motivů, kvůli kterým nevyznívá nový Batman až tak originálně a převratně. Chytřejší padouch, který si s hrdinou pohrával i pomocí virálních videí v médiích, byl právě v Temném rytíři. Povědomé je i uvažování o tom, jak hrdina skrýváním za maskou neinspiroval dobro, ale jiné maskované zločince. A úvodní monolog ten jako kdyby vypadl od Rorschacha ze Strážců – Watchmen (2009).

Asi nejvíc nicméně překvapí, jak velmi málo akce v tříhodinovém blockbusteru je. Dát přednost atmosféře a dramatu avšak není slabina, zvlášť když to celou dobu vypadá tak neobyčejně vycizelované s prvotřídní vizuální stránkou. Kameru měl na starost Greig Fraser, který si nedávno odnesl Oscara za kamerový výkon v Duně (2021), takže se není čemu divit. Bombastický soundtrack pak složil Michael Giacchino, který tak netopýřímu muži zajistil další nezapomenutelný hudební motiv.

V této temné verzi Batmana, který pomalu ani nezná denní světlo, spolu souzní všechny prvky. Matt Reeves po fantastických příspěvcích do série o planetě opic potvrzuje tvůrčí sílu a nabídl nezapomenutelného Batmana, který se hrůzostrašně noří ve stínech, aby se nakonec proměnil v symbol pomoci a naděje, a posunul tak postavu někam dál.

(8.5/10)

Originální název: The Batman

Režie: Matt Reeves; Scénář: Matt Reeves, Mattson Tomlin, Peter Craig