Fantastická zvířata: Brumbálova tajemství – naděje pro svět kouzel

19.4.2022 at 19:53  •  Posted in Recenze by

Po strašlivém druhém díle se kouzelnická sága pokouší o reparát, který navrátí čarodějům sílu.

Svět Harryho Pottera se nachází v ošemetné pozici, která musí dělat starost hlavně těm, kteří z něj profitují. Knižní série se už dávno uzavřela, osud vyvoleného dál zkoumala jenom divadelní hra a ve filmu se kouzlo série snaží na živu držet série Fantastická zvířata. Přitom nezapomínejme, že sama ústřední autorka je u části lidí v nemilosti, Johnny Depp se musel odporoučet a do budoucna to dost možná hrozí i Ezrovi Millerovi.

Komplikace se vrství, a i kdybychom se nezajímali o tyto okolní kontroverze, nýbrž jen a pouze o příběh, který se v knížkách nebo na plátně vypráví, radostné to moc není. Po prvních Fantastických zvířatech (2016), které ještě přišly s poutavými postavami vrženými do nového prostředí, se ve dvojce (2018) J. K. Rowlingová rozhodla jejich vztahy úplně zbořit a vystavět nesmyslný film o rodových liniích, který nikam nevede. Série se ocitla zcela ve slepé uličce.

Jistě i přičiněním covidu Brumbálova tajemství (2022) přicházejí až po čtyřech letech, větší časový odstup se ale pozitivně podepisuje na tom, že je scénář tentokrát čitelnější, vyprávění vizuálnější a postavám se dá fandit. Podíl na tom zřejmě bude mít i Steve Kloves. Ten jakožto scenárista sedmi z osmi potterovek s Rowlingovou poprvé spolupracoval na Zvířatech. Vlak, který se řítil do propasti, dokázali vrátit na koleje. Budu-li se držet této metafory, neznamená to však, že je jízda úplně hladká a že jednoduše směřují do cíle.

Děj se tentokrát točí kolem volby nejvyššího představitele kouzelnického světa. Na tuto pozici si myslí i zločinný Gellert Grindelwald. Úspěchem by potvrdil, že jeho teze o kouzelnické nadvládě nad mudly je správná, a z krajního extremistického spolku by se stal hlavní proud, který by tuto ideologii mohl uplatnit většinově. Čestnou cestou by ale Grindelwald zřejmě nemohl zvítězit, a tak chystá podvod. Brumbál, nadále svázaný dávným krevním paktem, který mu brání otevřeně se Gellertovi postavit, se za pomoci věrných blízkých, jako je Mlok Scamander, jeho bratr, ale i mudla Jacob Kowalski, pouští do spletitého plánu, který má překazit Grindelwaldovo úsilí. Jelikož ale černokněžník umí nahlédnout budoucí dění, jejich jedinou šancí je protistranu zmást.

Prospěšná výměna na pozici arcipadoucha

Čistě ve srovnání s předchozím dílem je Brumbálova armáda soustřednější. Pnutí mezi Brumbálem a Grindelwaldem je od úvodní scény znatelnější a určitě jejich vztahu pomáhá přeobsazení záporné postavy. Mads Mikkelsen je sice v roli civilnější (na někoho, kdo pohrdá nekouzelníky, se až podezřele moc jako mudla obléká). Nevyzařuje z něj bezprostřední zlovolnost, ta se víc skrývá – a v momentech, kdy se dostane na povrch, má dramatičtější efekt. Tato civilnost ale rozhodně také mnohem lépe zapadá do příběhu o výběru hlavy kouzelnického světa. Působí jako možný kandidát, ne jako rocková hvězda na turné.

Citlivěji se pracuje i s ostatními postavami, které mnohem víc spojuje pozitivní úsilí, než rozdělují výčitky a antipatie. V čele zůstává Mlok v podání Eddieho Redmaynea, který zde má opět víc příležitostí, aby vynikal svým magizoologickým oborem. Zároveň utužuje pouto s bratrem Theseusem (Callum Turner). Humorné zpestření s sebou nese Jacob (Dan Fogler), který i když bez kouzel, prozařuje téměř všechny své scény entuziasmem a nadšením, které mu bylo vlastní v jedničce. Skupinu starých známých tentokrát vhodně doplňuje profesorka Lally Hicksová (Jessica Williamsová). Ta do skupiny velmi přirozeně zapadne, navíc okouzluje svým šarmem a bohatými dovednostmi se zaklínadly.

Filmaři se tentokrát zbavili Nagini. Je škoda, že to neudělali spíš s Yusufem Kamou, kterému náleží z minulého dílu pohár za nejzbytečnější postavu, a kdybyste ho tady vyškrtli, nic, ale vůbec nic by se ve filmu nezměnilo. Neohrabaně tvůrci také řeší podivný vývoj postavy Queenie (Alison Sudolová), zatímco role její sestry Tiny se už smrskává na pouhé cameo.

Pokud jsem zmínil scelené bratrské pouto mezi Mlokem a Theseusem, je třeba zmínit i vztah Albuse s Aberforthem, který má také důležité místo (bodejť, když se film jmenuje Brumbálova tajemství a ta rodina jich má, jak víme už od Holoubkové, požehnaně). Podobně jako Albus získal v Judeovi Lawovi důstojnou „mladickou verzi“, Ciarána Hindse nahradil skvěle zachmuřený a zatrpklý Richard Coyle.

Proměnlivý, přesto povědomý

Když se na to podíváme širší perspektivou, nebude to snímek mít lehké. Filmové zábavě dominují komiksové bijáky, které by obětovaly cokoli, jen aby diváky neustále bavily. Fantastická zvířata a vlastně i dříve Harry Potter takoví nejsou. Tak trochu podobně jako jiné projekty Warner Bros. víc věří v sílu dramatu, které se nemusí neustále zlehčovat.

Myslím si, že režisér David Yates je v tomhle ohledu neprávem kritizován. Můžeme samozřejmě uvažovat, že je dvorním režisérem kouzelnického světě až moc dlouho a jistě by bylo podnětné vidět i nový přístup. Má však cit pro velmi dramatické momenty a látce zaručuje jednotného ducha, kterému přitom nebrání, aby hrál dalšími odstíny.

Už jen tím, že se u projektu mění kameramani, což bylo patrné hlavně ve vizuální odlišnosti Yatesových potterovek. U zvířat variace přináší změny prostředí – jednička se odehrávala v New Yorku, dvojka v Paříži, trojka mimo jiné v Berlíně a v Bhútánu. Tentokrát měl kameru na starost poprvé George Richmond (Kingsman: Tajná služba /2014/, Tomb Raider /2018/ či Free Guy /2021/) – výsledek je stále zdrženlivý, ale v kouzelnických soubojích o něco rozmáchlejší.

Zato už potřetí má hudbu na starost James Newton Howard a zde v nejsilnějších momentech až moc spoléhá na své předcházející výtvory (ale těžko odolat, když pro jedničku našel tak hravé melodie).

Celkově tedy určitě nejde o ideální dílo, především úplné finále by si zasloužilo ještě dotáhnout a řešení krevního paktu by potřebovalo méně scenáristického lajdáctví, ale aspoň se tentokrát takříkajíc nekouzlí se zlomenou hůlkou, která jednomu maximálně tak přivodí zvracení slimáků. Brumbálova tajemství jsou napínavá i hravá a hlavně berou postavy jako partnery na solidním dobrodružství, ne jako figuríny, s nimiž se dají zkoušet automobilové havárky.

(7/10)

Originální název: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore

Režie: David Yates; Scénář: J. K. Rowling, Steve Kloves