Transformers

9.8.2007 at 18:28  •  Posted in Recenze by

Nejeden návštěvník kina by si pomyslel, že velké peníze vlezly (i kvalitním) režisérům na mozek. Po vyčerpávajícím horkém létě, které přineslo více smutku (Piráti, Shrek, Spidey 3) než radosti (Fénixův řád, Simpsonovi), už člověk ani nedoufá, že by se mohlo ještě zadařit. Ale z potenciálních dvou kandidátů, ten první zatím uspěl.

Michael Bay už není jen pouhým jménem na výplatní pásce ani seznamu potenciálních režisérů. Kdepak, takový už Bay není a nikdy ani nebude. Už se z něj stala legenda, pro mnohé Bůh, který udává směr v akčním žánru. Zažitý termín „bayovina“ se používá pro film, který oplývá přehršlemi filtrů, rychlým střihem a zálibou v západech slunce. Není se čemu divit, že každý jeho nový snímek je mezi jeho komunitou obdivovatelů vyhlížen jako soudný den satanisty. A i ti „neznalí“ vědí, že se mohou těšit na pořádný „akční nářez“. Zatímco však mnohé ze svých stoupenců zklamal svým předchozím snímkem Ostrov, který se snažil být „hlubším“ (což se naopak některým líbilo, jako třeba mé maličkosti), další projekt, který si vybral, je tím nejlepším materiálem pro režiséra jeho rozměrů. Už žádné fyzické omezování kvůli lidem (nebo alespoň ne tak markantní). Kdo lepší poslouží pro demolici alespoň poloviny domů velkého amerického města za všudypřítomných explozí, řevu a poletujícího prachu než partička znepřátelených robotů. Fanoušci akčních žánrů mají svátek a Hasbro si mastí kapsu…Transformers přichází.

trans2 trans3

A prvním pozitivním faktem je, že to není pohádka. Možná typický hollywoodský produkt vyprávějící o „hloupém Frantovi, který ke štěstí přišel“ v podobě auta-robota a pěkné holky, ale určitě ne pohádka pro malé děti. A ty dvě štěstí mu bude každý pán v hledišti tiše závidět a nadávat, že on tak hloupý Franta není. Holt se ale nepřipletl do mezigalaktické války mezi dvěma rasami robotů prahnoucích po tajemné Prajiskře v podobě mechanické kostky, na níž jsou vyryty znaky v neznámém jazyce. Jedni (Decepticoni) ji chtějí pro zotročování dalších planet a ti druzí (Autoboti) se ji kvůli tomu snaží zničit. Hádejte, kdo jsou ti hodní… A jak se do toho všeho zapletl náš Franta (pro zajímavost ho nazývejme Sam Witwicky)? Měl tu smůlu, že jeho prapraděd kdysi nalezl prvního zmrzlého Decepticona při dobývání pólu. Jedině on tak může mít informace o místu, kde se kostka nalézá. Mezitím však dochází k prvním útokům zlých robotů na americké základny na východě. Téměř všichni jsou zabiti a několik přeživších se snaží dostat ke komunikačnímu zařízení, aby podali zprávu Pentagonu. Ministr obrany si kvůli těmto událostem nechá sezvat ty nejlepší z nejlepších analytiků, aby odhalili, jakého byli vetřelci původu.

trans4 trans5

Je zajímavé, že se Bay nespokojí s jedinou přímou dějovou linií, což by značně zjednodušilo děj a zároveň zkrátilo délku aspoň o půl hodiny. Tím nechci říct, že by všechny linie samostatně i dohromady nepracovaly jako dobře promazané švýcarské hodinky, ale člověk od letního blockbusteru snad tolik ani neočekává. K samotné látce však přistupuje se svým nezaměnitelným stylem, který na něm tolik obdivujeme. A tentokrát si na své přijdou hlavně obdivovatelé nablýskaných automobilů a pěkných žen. Bay ví, čím potěšit své bratry. V samotném jednání postav a vývoji zápletky lze vidět určitou naivitu, ale v celkovém záběru se film bere neobyčejně vážně. Z toho můžeme vyčíst režisérův nadhled, neboť dobře věděl, jak s látkou zacházet. Dělá proto všechno, aby se posměváčkům, kteří si z jeho filmu na základě populární hračky utahovali, všechno vrátilo i s úroky. Se zatnutý nehty a ponořeni do hlouby své sedačky tak budete pozorovat nejen závěrečný střet, ze kterého je cítit radost z filmařiny i oko znalce. Kvůli tomuto půlhodinovému neředěnému akčnímu peklu Bayovi odpustím i to, že k ní dojde po absolutně nelogickém rozhodnutím armádního zástupce, který schválně přesune bitvu do zalidněné oblasti. Intelektuálové se budou bouřit, ale ostatní budou moc dobře vědět, že zdemolování města (obzvlášť když okolo budou pobíhat vyděšení obyvatelé) se nevyrovná žádná akce v nekonečné pustině pouště. Americky patetické a naivní, ale brutálně vytříbené. I když krve by jste se v Transformerech nedořezali.

trans6 trans7

I v rovině práce s digitálními triky se Michael Bay po ne zcela vydařené krátké honičce na létající skútrech v Ostrově opět vrací k nadstandardu. Plechoví bojovníci jsou totiž vytvořeni s takovým citem pro realismus, že vlastně budete přemýšlet o tom, zda-li nebyly sestaveny animatronické loutky, či kdy se ještě jedná o obyčejná auta a kdy o supermoderní triky, které za sebou v kouři výfuků nechávají gumového Spider-Mana. V momentě, kdy se „skuteční hrdinové filmu“ transformují z běžných dopravních prostředků v „živé tvory“, z našeho pohledu tedy roboty, je jim do vínku vložena skutečně skutečná živoucí jiskra, díky čemuž podávají po všech stránkách stejný výkon jako jejich lidští kolegové. A kromě toho ještě můžou skákat po domech a vystřelovat při tom smrtonosné rakety.

trans8 trans9

Tím nijak nechci shazovat lidské hrdiny příběhu, protože žádný robot nedokáže být tak smyslně přitažlivý jako Megan Fox ohýbající se nad rozbitým motorem (fotku najdete někde tady poblíž). Kromě čestné výjimky Jona Voighta, který se v závěru filmu proměňuje ze stařičkého ministra v neohroženého bojovníka s brokovnicí v ruce, vsadil Bay a potažmo i významný producent snímku Steven Spielberg kartu na převážně neznámá jména. Prvním a nejdůležitějším esem je Shia LaBeouf, pro kterého letošní léto znamená zlom v herecké kariéře. Mihl se už v několika vedlejších roličkách jako třeba přihrávač Constantina, ale až letošní Disturbia (česká premiéra v září), Divoké vlny (recenze včera) a nyní i Transformers mu zajišťují status budoucí hollywoodské hvězdy. Přičemž první odměnou mu budiž role Indiana Jonese juniora. V Transformerech přitom nepředvádí žádný oscarový výkon, pouze hraje přirozeně a přesvědčivě nepopulárního teenagera (spousta humorných scén), který se musí porvat se svým úkol záchrany světa (spousta akčních scén). Což je rozhodně víc, než bychom možná čekali. O svůdné Megan Fox se nic jiného, než už jsem řekl, říct nedá, a tak nám tu zůstávají dvě skupinky – Rachael Taylor s Anthony Andersonem a Josh Duhamel s Tyresem Gibsonem, což jsou všichni pro většinu diváků zcela neznámá jména, ale své party v úloze záchrany světa (respektive zachránění si vlastního zadku) sehrávají výborně. Závěr: Nejlepší akční film roku? Hmmm….asi jo! A možná i posledních několika let, kdybych souhlasil s názorem vyřčeným ve filmu, „že tohle je stokrát lepší než Armageddon“.

(9/10)