Jak vycvičit draka 2 – draka do každé domácnosti!

19.6.2014 at 21:48  •  Posted in Recenze by

Mladý Viking Škyťák a Bezzubka nevylétli do závratnějších výšin než minule, bez problémů však baví i napodruhé.

Jak vycvičit draka – jeden z nejoblíbenějších animovaných filmů posledních let je po čtyřleté odmlce zpátky. Snímek si vedl velmi dobře u kritiků, utržil téměř trojnásobek svého rozpočtu a ještě získal nominace na Oscara a Zlatý glóbus. Tvůrci nechali spolu s diváky zestárnout i hlavní hrdiny a dvojka se posouvá o pět let dopředu. Na ostrově Blp žijí nyní Vikingové s draky v dokonalé symbióze a nenajde se tu téměř nikdo bez trochu živelnějšího domácího mazlíčka. Škyťák s Bezzubkou objevují nová území a jednoho dne zjistí, že obyvatelé Blpu nejsou jedinými jezdci na dracích.

HOW TO TRAIN YOUR DRAGON 2

Podívaná stvořená pro kino

První díl Jak vycvičit draka (2010), který také režíroval Dean DeBlois, doletěl na plátna kin poměrně záhy po velkolepě vydělávajícím Avatarovi (2009) a za způsob, jakým využil třetí rozměr pro požitek z létání, se nemusí stydět ani při srovnání s dnes již kultovním kolegou. Tvůrci jsou si tohoto faktu moc dobře vědomi i tentokrát a úvod filmu se ani o nic jiného než o zprostředkování dokonalého pocitu z letu nesnaží. Animace studia DreamWorks opět představuje detailně vypiplanou práci, kterou můžete obdivovat po celou stopáž.

Tezi o tom, že s pokračováním narůstá snímek především co do velikosti a velkoleposti, naplňuje Jak vycvičit draka stoprocentně. Draků je ještě více a v porovnání s obry, kteří se zde objeví, je závěrečný drak z jedničky jako Sněžka proti Himalájím. Rozpohybovat mohutná těla stojí nějaké úsilí, a tak tu vzniká zajímavý kontrast pomalé, ale opojně hřmotné akce dračích velikánů a dynamická svižnost soubojů draků běžné velikosti.

Jak vycvičit draka 2-2

„Jsem tvoje matka, Luku!“

Zápletka snímku obsahuje kromě archetypálního soupeření dobra se zlem i dojemnou rodinnou vložku shledání po letech, a to Škyťáka s matkou Valkou. Osudovému momentu předchází takřka mystická scéna, v níž tvůrci překvapují nečekaně povedenou temnou atmosférou. Matko-synovská dynamika však lehce pokulhává, což zamrzí vzhledem k tomu, že se Škyťák od prvního dílu pere se svojí identitou a pocitem jisté nepatřičnosti mezi blpskými spoluobčany.

Významové odůvodnění přidání Valky do příběhu tak nechybí, problém je v tom, že její postava je poměrně otravná. Škyťákova máti je totiž ještě větší hippie, než se čekalo. Z její strany scházelo už jen vyprávění o tom, že i květiny mají svou duši. Její postava se ale přinejmenším nepřímo postará o nejslzopudnější scénu snímku.

Jak vycvičit draka 2_3

Souboj hodného a zlého páníčka

Emoce tedy filmu neschází a kupodivu zde s trochou snahy nalezneme i nějaký přesah. Příběh sice originalitou neohromí, jeho poslání je však zcela zjevné. Škyťák se kromě znovuobjevení maminky stihne dostat do křížku i se samozvaným „dračím bohem“ Dragem. Drago si stejně jako Škyťák dokáže získat dračí poslušnost, používá k tomu však poněkud méně humánní metody.

Dragovy nekompromisní velitelské způsoby vykazují poměrně velkou efektivitu, a tak se rozhodně nestává snadným soupeřem. Nemá smysl vyzrazovat do recenze krok po kroku celou bitvu, a tak stačí jen říct, že zastrašováním získáte u zvířete respekt, ale věrné vám bude jen za předpokladu, že ho vychováváte s láskou. Domnívám se, že tohle zasáhne kohokoliv, kdo někdy měl psa.

HOW TO TRAIN YOUR DRAGON 2

Nejvíce funkčním prvkem, na kterém Jak vycvičit draka stojí a padá, totiž nadále zůstává vztah Škyťáka s Bezzubkou. Drak, který se chvílemi chová jako kočka, jindy připomíná poslušného pejska či rozzuřenou šelmu, boduje roztomilostí a dokonalou ladností svého pohybu. Škyťákovy vztahy s ostatními postavami působí rovněž přirozeně, ale zcela bezprostředně vám přiroste k srdci právě tato dvojka, což ostatně většina z nás ví po prvním filmu. Absence postupného rozvíjení přátelství mezi chlapcem a drakem tak není handicapem, vztah je pouze posunut do jiné roviny a setrvává jako hybná síla filmu.

Jak vycvičit draka není Shrek, vtipy tudíž pobaví spíše mladší publikum. Stále se však jedná o perfektně naanimovanou akční jízdu, které nechybí poselství ani emoce. Co bychom vlastně od snímku pro dětské publikum měli žádat více. Dodejme ještě, že český dabing je vcelku zdařilý, pro zájemce o originální znění, v němž uslyšíte řadu známých amerických herců, je v kině i kopie s titulky.

(7.5/10)

Originální název: How to Train Your Dragon 2

Režie: DeanDeBlois, Scénář: DeanDeBlois