Nene –⁠ UFO versus krachující kovbojové

23.8.2022 at 00:09  •  Posted in Recenze by

Výrazný současný hororový tvůrce tentokrát upozorňuje na hrozbu z vesmíru.

Hrdiny sci-fi thrilleru Jordana Peelea (Uteč, My) jsou OJ Haywood (Daniel Kaluuya) a jeho sestra Emerald (Keke Palmerová), kteří žijí a pracují na malé koňské farmě. Od doby, kdy jim za podivných okolností zemřel otec (Keith David), se jejich podnikání potýká s finančními problémy. Ty by však mohla vyřešit zcela nečekaná příležitost. Sourozenci jsou totiž přesvědčení, že se nad jejich oblastí tajně vznáší mimozemská loď. Rozhodnou se ji nafilmovat, a zajistit si tak slávu a peníze. Smělý nápad je však uvrhne do smrtelného nebezpečí.

Scenárista, producent a režisér Jordan Peele začínal jako komik, když však v roce 2017 natočil úspěšný a oceňovaný horor Uteč (2017), rázem se z něj stala výrazná žánrová ikona. Tento status pak naplno potvrdil o dva roky později snímkem My (2019). Jeho aktuální novinka s neobvyklým názvem je na jednu stranu dílem, které nese Peeleův autorský rukopis, současně se ale od jeho předchozích dvou titulů v některých směrech nezanedbatelně odlišuje.

Sci-fi, která umí vystrašit

V první řadě je nutné říct, že Nene je ze zmíněné trojice filmů tím nejméně hororovým. Primárním žánrem je zde sci-fi. K ryzímu hororu má snímek plně nakročeno jen v několika scénách. Ty však fungují vždy výborně. V paměti na nějakou dobu uvíznou zejména „nepovedené“ natáčení televizního pořadu a impozantní noční pasáž vrcholící „krvavým deštěm“. Peele se v hororových sekvencích obejde bez explicitního násilí i laciných lekaček – pokaždé si vystačí jen s důmyslným využitím kamery, střihu, zvukových efektů či hudby. V žánru zahlceném především hloupými duchařinami a brutálními krváky, které se diváky pokouší vyděsit obvykle těmi nejjednoduššími a nejohranějšími způsoby, je vždy radost narazit na filmaře, kteří ke strašení přistupují inovativně a sofistikovaně.

Blízká setkání třetího druhu, nebo spíše Válka světů?

Nene připomíná hned tři velkofilmy Stevena Spielberga. Každý ale odlišným způsobem. Tím, který se vzhledem k zápletce vyloženě nabízí, jsou Blízká setkání třetího druhu (1977). Peele ovšem legendární sci-fi o kontaktu lidstva s dobrosrdečnými mimozemšťany nijak nekopíruje. Oba snímky vyprávějí o tajemných střetech skupiny lidských hrdinů s potenciálními návštěvníky z vesmíru. Oproti mírotvorným Blízkým setkáním se ale Nene vyzněním staví spíše po bok Dne nezávislosti (1996) či Války světů (2005), v nichž pro nás mimozemská civilizace představuje fatální hrozbu.

Ve srovnání s dvojicí slavných spektáklů je ovšem Nene nesrovnatelně komornější podívanou (v první hodině navíc trochu zdlouhavě vyprávěnou), která se zaměřuje jen na malý počet postav a skromnou oblast, nikoliv na globální nebezpečí a možné vyhlazení lidstva. K subžánru „ufonských“ sci-fi thrillerů navíc přináší ozvláštnění v podobě překvapivé povahy tajuplného neznámého objektu.

Tak trochu novodobé Čelisti

Peeleova novinka základním dějovým schématem může připomenout ještě jeden Spielbergův trhák – Čelisti (1975). Podobně jako v ikonickém „žraločím“ thrilleru jsou i zde protagonisté nejprve vystaveni nečekané a děsivé hrozbě, které se v druhé části filmu rozhodnou ve skromném počtu dobrovolně čelit (místo toho, aby farmu co nejrychleji opustili). Z mysteriózního hororu se tak film s blížícím se závěrem sebejistě promění v „lovecký“ dobrodružný thriller, který se může kromě opojných obrazových kompozic elitního švýcarského kameramana Hoyte van Hoytemy (Tenet/2020/) pochlubit i napínavě a nápaditě vygradovaným finále.

Nene celkem snadno překonává režisérův předchozí snímek My, v němž se atraktivní námět ztratil v podivné kombinaci hororu, komedie a sociální kritiky. Za jeho vynikajícím debutem Uteč, který dokázal být originální, chytrý i děsivý zároveň, možná kvalitativně lehce zaostává, ale jako čistě žánrový počin, jenž nemá ambice být současně pichlavou satirou současné západní společnosti, si šanci jednoznačně zaslouží. A ideálně v kině s co největším plátnem a nejlepším zvukem.

(7.5/10)

Originální název: Nope

Režie: Jordan Peele; Scénář: Jordan Peele