Můj kamarád drak – nečekaný zelený poklad

11.9.2016 at 13:16  •  Posted in Recenze by

Walt Disney pokračuje v kanonádě oživování svých klasických filmů. Došlo i na méně známý muzikál s drakem. Drak zůstal, zpěv naštěstí ne.

Můj kamarád drak vychází z filmu Pete’s Dragon (1977), který šel v Americe do kin krátce poté, co se strhla mela okolo Hvězdných válek (1977) George Lucase. Zatímco z příběhu o vesmírném souboji dobra a zla se stala věčná klasika, dračí film takovou díru do světa neudělal a jeho sláva byla limitovaná. Oproti jiným Disneyho klasikám, které jsou většinou zcela animované, byl Pete’s Dragon příkladem hybridního filmu jako Mary Poppins (1964). Kombinoval živé herce s animací. Ostatně, pokud jste chtěli ve filmu přesvědčivého draka, moc variant nezbývalo. ILM si se Star Wars vlastně oťukávala možnosti, ale do draka se pustili už o čtyři roky později (Drakobijce /1981/), byť k digitálním trikům a Dračímu srdci (1996) bylo ještě daleko.

muj_kamarad_drak_3

V sérii remaků, do nichž se studio Disney pustilo a které mu od diváků přináší až miliardové tržby, byl Pete’s Dragon nepravděpodobný kandidát na novou podobu. Na druhou stranu tím mohlo látce dodat druhý a nový život. Byť se letošní Můj kamarád drak v kinech opět v žádný velký hit neproměnil, vyhnul se otrockému opakování a materiál přechroustal do modernější podoby. Zcela se změnilo dobové zasazení i výchozí situace. Místo naivní dětinskosti nastoluje vážný přístup, místo kýčovité stylizace nabízí zemitější podobu. Vše posloužilo tomu, aby vznikl poutavý příběh.

Zvláštní volba, která se vyplatila

Nejzvláštnější na celém projektu je David Lowery režisér a scenárista. Rodinný film od Disneyho totiž vedl člověk, který předtím natočil hlavně film Ain’t Them Bodies Saints (2013), ve kterém Casey Affleck a Rooney Mara ztvárnili zločinecký i milenecký pár, který je po neúspěšné loupeži dopaden, a zatímco muž jde do vězení, žena zůstává na svobodě. Těžko říct, kde v tom producenti od Disneyho spatřovali potenciál pro své záměry, ve výsledku ale chybu rozhodně neudělali.

Film ukazuje odvahu v samém úvodu, který nastíní, jak se stalo, že malý Pete skončil bez rodičů v lese, kde našel kamaráda v nejméně pravděpodobném tvorovi ze všech. Začátek v sobě kondenzuje tragédii Lvího krále (1994) se strachem z divoké přírody jako Mezi vlky (2011). Analogicky pak hrozbu ztráty blízkých opakuje v závěru.

muj_kamarad_drak_2

Od prvních chvil si film udržuje přehlednou vizuální stránku s řadou nápadů a ucházejícím ztvárněním digitálního draka. Rozpočet naznačuje, že se tady velký blockbuster nekutil. Legendární tvor je ale okouzlující i oduševnělý, osobitost naštěstí neznamená, že by drak mluvil, což by jeho působivost snížilo. Vyjadřovat se dokáže i beze slov a nadšení dokáže rozdmýchat i troškou letové radosti podobné Jak vycvičit draka (2010).

Třídit odpad nestačí

Nebeská akrobacie ale není prvořadá, je jedním z klíčů k nastolení kamarádské roviny a vykreslení vztahu chlapce a draka ve zkratce, aby se mohl odehrát příběh střetu s civilizací. Celá zápletka není dvakrát komplikovaná, stopáž je střídmá a tím, že je scénář maximálně jednoduchý, připomíná film na nedělní odpoledne. Lze to brát ale i jako doklad toho, že tvůrci neměli přehnané ambice, které by malé dobrodružství zmutovaly v těžkopádný hybrid. Lowery zůstává jemný a místy poetický. Byť má draka, je opatrný s jeho použitím.

Drak se také ve filmu stává symbolem pro přírodu samu a její vztah s člověkem. Pokud má co dočinění s dobrou a pečující osobou, zazelená se. Je však příznačné, že k vlastnímu prospěchu ho chce využít muž, který se živí jako těžař dřeva, jenž z povahy profese profituje na úkor přírody.

muj_kamarad_drak_4

Ekologičtí aktivisté by tak z filmu mohli být nadšení, přednější však je, že by mohl oslovit děti vyváženým mixem dobrodružství, napětí a příběhu o hodnotách. Hlavně je však třeba si vážit každého dobrého filmu s drakem. Dvakrát moc jich není.

(7.5/10)

Originální název: Pete’s Dragon

Režie: David Lowery; Scénář: David Lowery a Toby Halbrooks