Pánský klub – léčba sexuální závislosti infantilním humorem

3.6.2022 at 18:00  •  Posted in Recenze by

Do českých kin dorazila další hvězdně obsazená česká vztahová komedie. Atraktivní téma je v ní ale ubito pochybným konformismem.

Komedie Pánský klub je celovečerním debutem režiséra Matěje Balcara. Jedná se o adaptaci stejnojmenné Balcarovy hry, jež je uváděna v Divadle Na Jezerce, kde se stala diváckým hitem. Snímek stejně jako divadelní předloha vypráví o pětici různých mužů, které svede dohromady terapie pro lidi závislé na sexu.

Nesmělý středoškolský učitel Cyril (Jiří Mádl) má ženu a děti, obává se však lechtivých představ o svých studentkách. Neomalený majitel cykloservisu Eda (Milan Šteindler) je také ženatý, svou manželku (Nela Boudová) ale neustále podvádí s cizími ženami, s nimiž se seznamuje přes internet. Mladý zaměstnanec call centra Martin (Martin Leták) se snaží tvářit jako velký milovník, přitom se mu ale nedaří sbalit pohlednou kolegyni (Patricie Pagáčová), do níž je zamilovaný. Postarší scenárista Přemek (Bolek Polívka) by zase rád odolal svodům své dlouholeté múzy (Dana Syslová) a slavný rocker Gigi (Zdeněk Žák) byl celý život posedlý ženami, v poslední době se mu ale vůbec nic nedaří. Terapii vede atraktivní, ale nepříliš zkušená psycholožka Linda (Kristýna Hrušínská). Brzy se jí však vymkne z rukou.

Místo divoké jízdy další usedlá rodinná komedie

Pánský klub se dle upoutávek jevil jako další tuctová domácí oddechová komedie, která bude oplývat sexistickými vtípky a narážkami a která bude znovustvrzovat letité genderové stereotypy. Místo agresivně hloupého –⁠ a proto nesnesitelného –⁠  filmu jsme se však dočkali až překvapivě opatrného díla, které není provokativní a kontroverzní snad v žádném ohledu. Jeho zápletka je přitom nepochybně nosná, atraktivní a dalo by se s ní pracovat několika různými způsoby. Snadno si lze představit, že by tento námět mohl vést k vytvoření jak výborné černé komedie, tak třeba mrazivého psychologického dramatu kritizujícího současnou západní společnost (viz např. Stud /2011/ s Michaelem Fassbenderem).

Balcarův snímek se svou nečekanou krotkostí může snadno zařadit po bok většiny usedlých a po všech stránkách konvenčních novodobých tuzemských romantických komedií typu Po čem muži touží (2018) či Ženy v běhu (2019). Pří honbě za (obvykle předvídatelnými) vtipy sice občas někdo z herců vypustí z úst maličko ostřejší výraz, na to jsou však diváci zvyklí už desítky let i z těch největších rodinných klasik (viz památná hláška o Matýskovi v S tebou mě baví svět /1982/). Bude to možná znít absurdně, ale na Pánský klub bez větších obav mohou vyrazit rodiče i s dětmi, aniž by se museli bát, že jejich potomci uvidí či uslyší něco, co by mohlo razantně narušit jejich morální vývoj. Na další divoký „odvaz“ plný vulgarit a nekorektností typu filmového Vyšehradu (2022), či dokonce punkového Párty Hárd (2019), tudíž raději rovnou zapomeňte – ve snímku není jediná sexuální scéna.

Zábava pro nenáročné

I když ale pomineme, že film s tématem erotické závislosti je v podstatě divácky zcela bezpečný, (protože o danou problematiku v něm skoro vůbec nejde), stále zde setrvává „drobný“ problém, že jakožto komedie zkrátka není moc vtipný. Většina humoru dle očekávání spočívá v tom, že Šteindler představuje karikaturu samolibého burana posedlého sexem, Mádl roztomilého ňoumu permanentně ponižovaného svou dominantní ženou (Hana Vagnerová), Lhoták závisláka na pornu apod. Hlášek i gagů je v devadesátiminutovém snímku solidní počet, místo nekončících záchvatů smíchu ale publikum čeká spíše série jemných pousmání.

Neprůstřelná komediální kanonáda, která by měla šanci časem zkultovnět, se v žádném případě nekoná. Obsazení Bolka Polívky se navíc zpětně jeví zbytečným, jelikož jeho neoddiskutovatelný komediální talent je zde využitý na minimum. Jeho postava je pro příběh takřka nepodstatná a nemá skoro žádné vtipné scény. Velký komerční úspěch, jaký potkal většinu z výše zmíněných titulů, se proto v případě Pánského klubu nezdá příliš pravděpodobný.

Podivná logika

Některé z nastíněných zápletek tvůrci dovedou do relativně překvapivých konců, jiné jsou naopak – především kvůli naplnění žánrové škatulky – snadno odhadnutelné. Problémy s logikou a uvěřitelností bychom ale našly v obou případech: profesionální terapeutka se chová jako sobecké rozmazlené dítě. Z jednoho z protagonistů se jakoby mávnutím kouzelného proutku stane gay, aniž by danou proměnu něco smysluplného předznamenávalo. A Martinova linie je celá vystavěna tak nešikovně, že spíš než romantickou komedii ve svém finále připomíná značně nepravděpodobnou fantazii potenciálně nebezpečného incela a stalkera v duchu komiksového Jokera (2019). V podobně bizarním duchu se pak nese i nadbytečný dovětek Cyrilova příběhu, který jednak dělá z do té doby milého chlapíka amorálního slizouna, a za druhé jím tvůrci vědomě a s očividnou radostí stvrzují jednu z nejhorších a nejrozšířenějších stereotypních genderových představ.

Přesto celkově není Pánský klub utrpením jako některé jiné české komedie z posledních let (viz Bourák /2020/ nebo Večírek /2021/). Nová tuzemská klasika na obzoru ale opravdu není.

(4/10)

Originální název: Pánský klub