Strážci Galaxie – vejlupci z vesmíru vtipkují nad míru

2.8.2014 at 08:19  •  Posted in Recenze by

Marvel opět testuje hranice diváckého zájmu. S ukecaným mývalem, zelenou Uhurou a dalšími extraterestriály.

Kde jsou ty časy, kdy se filmové oddělení Marvelu obávalo komerčního výbuchu Iron Mana a své velkolepé plány na sériovou výrobu hitů drželo na uzdě? Šest let po více než půlmiliardovém úspěchu Downeyho Jr. v hi-tech oblečku bude jakákoliv nižší suma u zatím posledního dokončeného projektu zklamáním.

A to přitom Strážci Galaxie představují plejádu běžnému smrtelníkovi zcela neznámých postav, které mají jen málo zřetelnou spojitost s etablovanými komiksovými hrdiny týmu Avengers. Kolik lidí asi přijde fandit hned pěti novým postavám prazvláštního ražení?

1 GOTG GROOT

Zlosynové na scestí

Tak se na ty frajery podívejme. Zlodějina, zbraně a rvačky jsou u nich na denním pořádku, když od rána do noci neprovedou aspoň jednu zlovůli, potřebují se spravit alespoň nějakým drinkem. Právě v takovém duchu se nese dobrá polovina příběhu. Psanec Star-Lord, lovci odměn Rocket a Groot, zhrzená Thanosova dcera Gamora a mstitel Drax si během ní nejprve musí dát po hubě, aby následně zjistili, že spolupráce jim může přinést, po čem každý z nich touží.

Svobodu, peníze, příležitost k osobní vendetě, každý po svém ale dohromady za společným cílem. Ono to ani jinak nejde, když máte v rukou jednu z nejmocnějších pralátek a za chvostem některé z nejsilnějších (a přesto zatím ve filmovém podání nevýrazných) existencí, které v marvelovském univerzu vymysleli. Jak Strážci ukazují, v takové situaci potěší, že nejste jediným a největším zatracencem v galaxii. V druhé polovině proto pětice dojde k logickému závěru. Týmová práce jim docela klape a při cestě za osobním prospěchem by také mohli zkusit zachránit něco navíc. Ano, už se blížíme k těm donekonečna omílaným „pokleslým“ ctnostem, jako je přátelství, čest a láska k bližnímu.

Způsoby, jakými se na sebe hrdinové postupně navážou a příčiny, díky kterým se sblíží, jsou přesto zábavné a osvěžující. Že je toho o jednotlivých hrdinech málo? Scénář skutečně neobsahuje z jejich povahových rysů o mnoho více, než je zřejmé z traileru (viz níže), a z historie přidává jenom drobnosti. Zpočátku jsou laděné tíživě, ale s mírně pokročilou stopáží už se minulost postav ukazuje výhradně skrze humorné epizody a opilecké hlášky. Nezbývá proto než konstatovat, že veškeré herecké tváře a hlasy nakonec působí sympaticky, včetně přiskřípnutého projevu mývaladabujícího Bradleyho Coopera. Pokud něco vypíchnout, tak animátorskou práci na oživlém pařezu Grootovi, který si z leckterých sekvencí udělal dojemnou sólovku.

2 GOTG DESIGN

Války mezi hvězdami

Je překvapivé, jak málo toho o protagonistech uvízne v hlavě na cestu z kinosálu. U filmového originu se dá obvykle čekat důkladnější představení materiálu, s nímž jistě studio do budoucna počítá do sequelů, crossoverů atd. To by ale při množství charakterů nezůstal prostor na všechnu zábavu a velkolepou akci, které má letní blockbuster ukázat především.

Strážci Galaxie se v tom ohledu neztrácejí za konkurencí. Nešetřilo se s obřími a promyšlenými akčními aranžemi, které nepůsobí samoúčelně a pouze výjimečně škobrtnou kvůli nepřehlednému střihu. Jinak technické zpracování ohromuje, stejně jako design, vypiplanější a působivější než třeba v Thorově Asgardu.

Režisér James Gunn, který udělal svou první zkušenost s velkoprodukcí podobného typu, se momentálně kvůli přibývajícím ohlasům určitě ze studu neskrývá doma pod peřinou. Marvel jej dovedl k úžasnému realizátorskému úspěchu. Dokázat daný komiksový materiál přetavit do divácky únosné podoby nebylo samozřejmostí a už nyní je jisté, že se zadařilo.

Přesto jsou na místě i výhrady, zvlášť když se vybaví některé marketingové výroky rezonující v médiích během produkce. Tvůrci se prý pokoušeli o vytvoření space opery ve stylu Hvězdných válek. K tomu by bylo zapotřebí více se zaměřit na vykreslení jednotlivých prostředí, jejichž představování je mírně překotné a v úvodu i matoucí. Všechny lokace zde v důsledku slouží jen jako jeviště pro konfrontace a výbuchy. O konkrétních světech se vlastně nic nedozvíme, nepronikneme do jejich uspořádání ani fungování.

3 GOTG STARLORD

Syndrom Marvel

To je také příčinou toho, že si nikdo nebude stěžovat na počty civilistů, kteří prostřednictvím veškerých snah galaktické stráže zahynuli. Když Superman v Muži z oceli pokácel pár mrakodrapů, aby zachránil planetu, bylo to kontroverzní, protože Metropolis rovná se New York a padající mrakodrapy evokují příliš nedávno žité události.

Ve Strážcích vznikne srovnatelná nebo ještě větší tragedie, příslušníky civilizace, kterou postihne, však neznáme a o světě, který jim byl do nějaké míry uzmut, nic nevíme. Není to výtka, spíše ilustrace toho, jak nová marvelovka po povrchu doklouže k závěrečným titulkům, aniž by jedinkrát více zasekla do diváka osten. V době, kdy se dříve dechberoucí digitální světy stávají na plátně samozřejmostí, se tak výtvory komiksového studia stále více posouvají k žánru komedie.

S každým novým filmem sílí jistota, že míra vtipu, sebeparodie a shazování dobrodružných, hrdinských a akčních pravidel je jedinou přidanou hodnotou, na kterou si tato stáj troufne. Vždyť i u Thorova Temného světa byly jedinou zvláštní kvalitou humor a sympatické postavy. Vybočení druhého Kapitána Ameriky bylo v tom ohledu jen drobné. Není se čemu divit. I Strážci galaxie po této stránce působí skvěle a klidně se mohou pyšnit titulem jedné z nejlepších komedií léta. Studiová strategie se už nicméně začíná vyčerpávat a diváci si mohou pomalu uvědomovat nepříjemný fakt. Tyto filmy jsou tak odlehčené, že jsou jim úplně fuk, případně tolik lakované pozlátkem, že by jim mohly být ukradené.

(7/10)

Originální název: Guardians of the Galaxy

Režie: James Gunn, Scénář: James Gunn, Nicole Perlman