Co přinesl filmový rok 2023? Jaké filmy nás okouzlily, jaké zklamaly a pobavily svou špatností?
Cinema is healing. A není to proto, že se pocovidové globální tržby z kin stabilizovaly a filmová studia se vrací k zavedeným konvencím. Náš pohled na kinemamtografii bývá často svázán s filmovým průmyslem a především s marketingovými odděleními filmovým behemotů, kteří kormidlují veřejné mínění. Jak se mnohokrát ukázalo, tržby samotné neurčují, zda se film vpíše do kulturního povědomí a stejné to je se zlatými soškami. Dokonale na to poukazují vyfabulované hity streamovacích služeb Gray Man, CODA nebo Pán Prstenů: Prsteny moci, o nichž po několika letech není ani slechu. Bezpočet projektů jako by bylo opět spotřební zboží, které se v jednom měsíci chlubí důležitostí nebo velikášstvím, jen aby po splnění zadání zmizelo z dosahu.
Kinematografie je v procesu léčení z několika důvodů. Volání po změně v blockbusterové produkci, zdá se, proniklo i do „plebejských“ diskuzí na Twitteru, Letterboxd i ČSFD. S řečmi o konci MCU a Star Wars se před třemi lety mnozí unáhlili, jejich slova ale teď zní dosti prorocky. Obří rozpočty, tlaky na najatá studia vizuálních efektů a potřeba znalosti desítek hodiny audiovizuálního obsahu k orientaci letos decimovaly filmy, které by v minulém desetiletí byly jasné hity. Marvels i Flash svým studiím prodělaly každý přes sto milionů dolarů. Velmi prodělečné skončily superhrdinské filmy Ant-Man a Wasp: Quantumania, Aquaman a ztracené království, Shazam! Hněv bohů a Blue Beetle. Disney naprosto pohořelo s novým Indiana Jonesem a animovaným Přáním. Filmová studia jsou součástí korporátů, která i sérii takovýchto ran unesou, takže zhroucení systému nehrozí. Určitě nás ale čeká změna kurzu, na kterou se jde optimisticky těšit.
Na úkor těchto filmů se možná globálně zvyšuje zájem o středně drahé projekty, které pod tlakem zmíněných filmů na pokračování strádaly. Úspěšné do světových kin vstoupily exporty z Japonska Chlapec a volavka a Godzilla Minus One. A stoupá komerční potenciál festivalových premiér z Cannes i Benátek (např. Chudáčci, Víly z Inisherinu, Velryba), a to dokonce i těch, které jsou celé nebo z velké části v neanglickém jazyce (např. Anatomie pádu a Zóna zájmu). A ačkoli stále nejsme na předcovidovém standardu, nezanedbatelné desítky milionů diváků se po celém světě vydaly do kina na filmy, které cílí na dospělé publikum – Oppenheimer, Zabijáci rozkvetlého měsíce či Napoleon. Lze namítat, že i tato díla se tímto stávají součástí ignorantského mainstreamu, když ale vidíme, jak pro vyzývavé a nepříjemné filmy jako Zóna zájmu (film z okolí vyhlazovacího tábora v Osvětimi natočený v záběrech, které připomínají bezpečnostní kamery) hlasují i členové producentského cechu v USA, říkám si, že možná jde systém měnit i zevnitř.
Pokud se podíváme do Česka, je zřetelné, že celovečerní a seriálovou tvorbu čeká ještě dost práce. Vznikají sice působivá díla napříč produkční náročností a žánry (Přišla v noci, Tonda, Slávka a kouzelné světlo, á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN), ale nedostává se jim moc pozornosti a je otázkou, jestli třeba inspirují další tvůrce. Mnoho projektů nadějných tvůrců, kterým se před lety předvídal úspěch, skončilo naprosto mizerně. Pokud chce ale nějaký facebookový mudrlant hledat zdroj chabých výsledků domácí kinematografie, nemusí ale stále omýlat, že za to můžou výhradně filmové školy a Státní fond kinematografie. Je co zlepšovat, ale jsou to sloupy, na kterých stojí těch pár každoročních radostí, které se u nás zrodí.
Filmový rok podle Marka
- Oppenheimer
- Zabijáci rozkvetlého měsíce
- Anatomie pádu
- Vílý z Inisherinu
- Aftersun
- Přišla v noci
- Zabiják
- á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN
- Chlapec a volavka
- John Wick: Kapitola 4
Čestná zmínka: Poznámky z Eremocénu, Samsára, The Outwaters, Uvnitř žluté kukly, Zóna zájmu
To nejhorší z letošního roku: Ant-Man a Wasp: Quantumania, ONEMANSHOW: The Movie, Tetris
Guilty pleasure: Creed III
Seriáloví favoriti roku: Medvěd, Boj o moc, Jury Duty
V roce 2024 vyhlížím: Duna: Část druhá, Oh, Canada, Furiosa: Sága Šíleného Maxe, Terrifier 3, Nosferatu
Komentář k filmovému roku 2023:
Filmy, které jsem zařadil jako mé nejoblíběnější za tento rok, by se z většiny daly označit za mainstream nebo za festivalové produkty, v jejichž hledáčku má finanční návratnost rovněž vysokou důležitost. Až se za to skoro až stydím – nicméně alespoň částečně chci vinu přenést na českou distribuční nabídku, která je skoro prostá objevů a experimentů. Kromě výjimek jako DAfilms je nepřináší ani VOD nabídka. Je pak na každém z nás, aby vystoupil z komfortu obýváku a našel si snímky „out of the box“, i kdyby měl zajet třeba jen na festival. A abych zůstal u své maličkosti, na mých nejhorších filmech roku mě těší, že jsem si s nimi ověřil, že si vůči mainstreamu zachovávám ještě nějakou odolnost. Jak jinak vysvětlit žaludeční stahy u prvního skutečného marvelovského trashe Ant-Man a Wasp: Quantumania či dvojice strašných ekvivalentů infotainmentu Tetris a Peníze těch tupců, kterým mnozí naletěli. Zvláštní zmínku bych rád věnoval filmu, který ČSFD považuje za nejhorší, ale je ve skutečnosti jeden z nejlepších – hrozivě vychýlenému found footage hororu The Outwaters, jehož evangelium už skoro rok hlásám (zatím bez zájmu, ale to přijde).
Filmový rok podle Adama
TOP 10 premiér
- Chlapec a volavka
- Víly z Inisherinu
- Velryba
- Asteroid City
- Spider-Man: Napříč paralelními světy
- Úsvit
- Zabijáci rozkvetlého měsíce
- Přišla v noci
- Oppenheimer
- #annaismissing
Čestná zmínka: Bod obnovy, Nech svět světem, Slepičí úlet: Zrození nuget, Tonda, Slávka a kouzelné světlo, Strážci Galaxie: Volume 3
To nejhorší z letošního roku: Flash, Ant-Man a Wasp: Quantumania, Cool Girl!
V roce 2024 vyhlížím: Chudáčci, Duna: Část druhá, Kaskadér, Beetlejuice 2, The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim
Filmový rok podle Mary
TOP 10 premiér: (Abecedně)
Anatomie pádu
Brutální vedro
Ještěr
Kuciak: Vražda novináře
Mission: Impossible Odplata – První část
Oppenheimer
Úsvit
Tonda, Slávka a kouzelné světlo
Zabijáci rozkvetlého měsíce
Ale nestihla jsem ještě: Wonka, Hranice, Suzume, Saltburn
Čestná zmínka: v předpremiéře: Zóna zájmu,z karlovarského festivalu: Limbo, Netvor, z Česka pak odvážná sci-fi Bod obnovy, dokument Moje nová tvář a z kraťasů Electra od režisérky oscarového Dcery. A taky festival Cannes, kam jsem se poprvé v životě podívala.
To nejhorší z letošního roku: Ant-Man a Wasp: Quantumania, Bez kalhot: Poslední tanec, ONEMANSHOW: The Movie
Guilty pleasure: Black Adam, Hra na oliheň: Výzva, Papežův vymítač
Seriáloví favoriti roku: 2. série Medvěda, 4. série Boje o moc, Jury Duty, Ve při, 7. série Miliard
V roce 2024 vyhlížím: Duna: Část druhá, Furiosa: Sága Šíleného Maxe, Joker: Folie à deux, Gladiator 2, Civil War
Filmový rok podle Romana
TOP 10 premiér
- Oppenheimer
- John Wick: Kapitola 4
- Babylon
- Anatomie pádu
- Mission: Impossible Odplata – První část
- Spider-Man: Napříč paralelními světy
- Nech svět světem
- #annaismissing
- Úsvit
- Zabijáci rozkvetlého měsíce
Čestná zmínka: Hranice, Moje nová tvář, Indiana Jones a nástroj osudu, Dungeons & Dragons: Čest zlodějů, Vyproštění 2
To nejhorší z letošního roku: Bastardi: Reparát, Rebel Moon: První část – Zrozená z ohně, Rychle a zběsile 10
Guilty pleasure: Silent Night, Krev a zlato, Meg 2: Příkop
Seriáloví favoriti roku: The Last of Us, Pád domu Usherů, Bojovník (3. Série), Šťastné údolí (3. Série)
V roce 2024 vyhlížím: Furiosa: Sága Šíleného Maxe, Duna: Část druhá, Gladiátor 2, Joker: Folie à deux
Komentář k filmovému roku 2023:
Loňský se pro mě nesl především ve znamení velkých akčních filmů. Přestože noví Postradatelní nebo další díl autařské soap-opery Rychle a zběsile mě spíš zklamaly než nadchly, minimálně tři série (John Wick, M:I, Vyproštění) mě svými aktuálními příspěvky dokázaly plně uspokojit a zařadit se tak mezi mé největší letošní filmové zážitky. Mému nejočekávanějšímu filmu, jímž byl Indiana Jones a nástroj osudu, se sice nepovedlo zařadit se kvalitativně po bok předchozích dílů, poslední návrat mého možná nejoblíbenějšího filmového hrdiny jsem si ale i tak dokázal bez větších problémů užít. Filmem roku se pro mě nakonec stal veleúspěšný Oppenheimer. Ambiciózní počin Christophera Nolana je strhujícím životopisem, v němž populární filmař opět naplno předvedl své osobité a seběvědomé vypravěčství, rozvedl mnoho silných a relevantních témat a bezchybně využil oslnivé herecké obsazení. Velkým požitkem byl i Babylon, divoká a vášnivá pocta kinematografii v podání Damiena Chazellea. Výtečně se po čtyřech letech vrátil i Martin Scorsese. Žijící legenda za svůj mrazivý epos Zabijáci rozkvetlého měsíce doteď zaslouženě sbírá nadšené ohlasy. A zatímco drtivá většina loňských hraných superhrdinských komiksovek těžce vyhořela, formálně i obsahově progresivní druhý animovaný Spider-Man se ve svých nemalých ambicích nejenom neutopil, ale naopak ukázkově předvedl, že daný žánr má ve správných rukách stále co nabídnout. Z evropských festivalých snímků mě nejvíce zasáhly oceňované vztahové soudní drama Anatomie pádu a koprodukční Hranice, v nichž renomovaná Agnieszka Holland kriticky pohlíží na kontroverzní přístup evropských zemí při jednání s uprchlíky. Z VOD premiér mě hodně potěšil mysteriózní thriller Nech svět světem, jenž připomíná tvorbu M. Night Shyamalana, když je zrovna ve formě. I domácí kinematografie opět nabídla několik pozoruhodných kusů – nejvíce musím ocenit „internetový“ thriller #annaismissing, dobové detektivní drama Úsvit a dojemný dokumentární portrét Moje nová tvář.
Fotky: CinemArt, Vertical Ent., Falcon, Artcam, Film Europe, Aerofilms, Netflix
- VIDEO: Pán Prstenů: Válka Rohirů - 23.8.2024
- Žebříček roku 2023: Oppenheimer, John Wick nebo Anatomie pádu - 13.1.2024
- 20. ročník Festivalu indického filmu jako velkolepá párty - 10.10.2023