Indiana Jones a nástroj osudu – poslední dobrodružství nejslavnějšího archeologa

29.6.2023 at 21:11  •  Posted in Recenze by

Harrison Ford popáté nasazuje klobouk a práská bičem, aby zachránil svět a bavil diváky.

Legendární série o dobrodruhu a archeologovi Indiana Jonesovi, kterou režisér Steven Spielberg s Georgem Lucasem coby producentem (a autorem celého konceptu) v roce 1981 odstartovali snímkem Dobyvatelé ztracené archy, se již dávno stala nedílnou součástí filmové historie. Během osmdesátých let se dočkala celkem tří dílů, které byly dlouho vnímány jako dokonalá filmová trilogie, představující spolu s původní trilogií Hvězdných válek (rovněž produktem společnosti Lucasfilm) absolutní špičku hollywoodského blockbusteru dané doby.

Tentokrát (částečně) bez Spielberga

Navzdory skvělému závěru třetího dílu se již od počátku devadesátých let neustále spekulovalo o dalším pokračování, jemuž se nebránil ani jeden z klíčového tria. Ke vzniku čtvrtého snímku s podtitulem Království křišťálové lebky kvůli mnoha průtahům a odkladům došlo až v roce 2008. Film však sklidil rozpačité ohlasy a dodnes je mnohými kritiky a příznivci populární franšízy vnímán jako jednoznačně nejslabší část. Nyní po patnácti letech přichází do kin pátý (a dle dosavadních tvrzení definitivně poslední) díl, jenž se od předchozích liší primárně změnou režiséra. Spielberg se tentokrát spokojil s pozicí výkonného producenta a režii přenechal Jamesi Mangoldovi (Le Mans ‘66 /2019/).

Jakmile si odbudeme téměř půlhodinový úvodní flashback z roku 1945, v němž sledujeme Indyho opět bojujícího s nacistickou armádou o cenné relikvie (především o jednu konkrétní), přesuneme se v ději do roku 1969. Ikonického protagonistu zde nezvykle potkáváme jako rezignovaného a duševně zlomeného člověka, jenž už v podstatě nemá pro co žít. Část publika tak bude zřejmě trochu zaskočena, jak tvrdě scenáristé zametli s velkým happyendem předešlého snímku. S brzkým příchodem druhé hlavní postavy, Jonesovy kmotřenky Heleny (Phoebe Waller-Bridgeová), se však rozjíždí nové epické dobrodružství, které se nese ve velmi podobném duchu jako ty z předchozích filmů. Indy a nevyzpytatelná Helena se vydávají hledat tajemný vynález slavného řeckého myslitele Archiméda, jenž by mohl změnit běh dějin. O předmět však má zájem také skupina bývalých nacistů v čele s německým vědcem Jürgenem Vollerem (Mads Mikkelsen).

Snaha přiblížit se předchůdcům

Tvůrci v čele s Mangoldem se od prvních momentů nepokrytě pokouší co nejvíce přiblížit unikátnímu staromilskému stylu vyprávění (blízkému rodokapsovým dobrodružným příběhům), jejž Spielberg s Lucasem vytvořili v Dobyvatelích ztracené archy a bezchybně na něj navázali (a rozvíjeli ho) ve všech pokračováních. Pro indianajonesovské filmy je kromě obligátního boje dobra se zlem signifikantních několik věcí: srozumitelně definované postavy, kreativní a spektakulární akční scény, výrazná nadsázka a odlehčující humor, střídání exotických lokací, mystikou zahalený hledaný artefakt (sloužící jako typický MacGuffin), proslulá hudba Johna Williamse a též neskrývané čerpání z dějin kinematografie, jíž jsou Spielberg s Lucasem velcí znalci a milovníci.

Vše výše zmíněné najdeme i v Mangoldově počinu, byť ne vždy v takové kvalitě, na jakou jsme zvyklí od Spielberga, jehož řemeslná zručnost v některých případech dodnes nebyla překonána. Mangold, jenž má za sebou například vynikající komiksovku Logan: Wolverine (2017) či strhující závodnické drama Le Mans ‘66, přitom patří mezi nejspolehlivější hollywoodské řemeslníky posledního čtvrtstoletí. Ani on však nedokázal naplno dorovnat jednoho z největších mistrů filmové režie, byť se o to velmi snaží. Například akční scény, které zabírají značnou část bezmála dvouapůlhodinové stopáže, jsou i tentokrát plné nápadů a hravosti, jejich gradace však málokdy dosahuje dechberoucího maxima, které je pro Spielberga obvykle standardem.

Nová doba a její využití v příběhu

Stejně jako v předchozím filmu se i pátý díl snaží v příběhu logicky a smysluplně využít některé specifické dobové reálie. Především pak přistání člověka na Měsíci a právě probíhající válku ve Vietnamu. Zatímco s první zásadní dějinnou událostí je spojen Mikkelsenův padouch, s druhou zase titulní hrdina. A přestože z krvavých bojů ve filmu neuvidíme ani vteřinu, pro Indyho život se tato neblahá kapitola moderní americké historie ukáže být stěžejní.

Právě Indyho osobní linie se postupně stává nečekaně silnou a emotivní. Možná ne až tak dokonale pojatou a působivou jako například vztah s pedantským otcem v podání Seana Conneryho v Poslední křížové výpravě (1989), přesto velmi dojemnou. Ostatně nejlepšími momenty filmu jsou chvíle, v nichž vůbec nejde o akci či velkolepost, ale o hrdinovo nitro, které je poprvé během série opravdu značně pochroumané. O to více však pak fungují emočně laděné momenty, v nichž stárnoucí drsňák projevuje své city.

Letitý, ale stále svěží hrdina

Harrisonu Fordovi bylo v době natáčení filmu už téměř osmdesát let, což je na hlavního představitele akčně laděného dobrodružného velkofilmu opravdu nezvykle hodně. Je proto logické, že herec už tentokrát nepodstupoval tolik náročných kaskadérských kousků jako v dobách své největší slávy. Ford je ovšem navzdory úctyhodnému věku stále v obdivuhodné tělesné kondici, takže ani během divokých honiček nepůsobí nepatřičně – a jeho stáří ani není ve filmu nijak popíráno či zastíráno. Je samozřejmě otázkou, jak bude na dnešní mladé publikum (jakožto cílovou diváckou skupinu filmu) působit hrdina ve věku jejich prarodičů. Navíc s přihlédnutím k tomu, že mnoho dnešních  teenagerů pravděpodobně nevidělo ani jeden z předchozích dílů série.

Snímek ale naštěstí herecky nestojí pouze na Fordovi. Phoebe Waller-Bridgeová, jejíž Helena je Indymu téměř rovnocennou partnerkou (byť se v žádném případě nejedná o “Indy-girl”), patří mezi nejzářivější filmové a televizní tvůrkyně současnosti (viz oceňovaný seriál Potvora /2016–19/) a patřičně výrazná je i zde. Obsazení Madse Mikkelsena do role ústředního padoucha bylo sázkou na jistotu, přestože se jeho zákeřný Voller většinu děje drží trochu zpátky a skutečně zajímavý začne být až po odhalení svého velkého plánu. V menších rolích pak potěší například Antonio Banderas či Toby Jones.

Jakožto velké rozloučení s legendární postavou snímek dle očekávání obsahuje narážky a různá pomrknutí na události a postavy z předchozích dílů. Mezi ty markantní patří symbolické cameo Johna Rhyse-Daviese coby Indyho přítele Salláha, jehož známe z prvního a třetího snímku.

Vizuální stránka a problematické omlazování

Na filmu je každopádně vidět jeho obří rozpočet (okolo 300 milionů dolarů). Hrdinové v rámci svého pátrání (a unikání před pronásledovateli) navštíví mnoho atraktivních míst na několika kontinentech. Akce probíhá na všech možných úrovních – na zemi, ve vzduchu i na vodě, respektive pod vodou. Značná část rozpočtu musela padnout i na vizuální efekty, jichž jsou produkčně náročné akční sekvence plné. Film je tedy od začátku až do konce vysoce opulentní podívanou, která na velkém plátně vypadá velmi dobře.

Digitální efekty však budou diváci asi nejvíce vnímat v případě de-ageingu (omlazení) Harrisona Forda (nejen) v úvodní pasáži. Tato triková metoda byla v nedávných letech použita již několikrát, třeba v dosud posledním dílu Pirátů z Karibiku (2017), gangsterce Irčan (2019) či komiksové Captain Marvel (2019). Přestože má daná technika stále své rezervy a na obličeji dotyčného herce je pořád trochu poznat, že to není jeho skutečná tvář, nejedná se o výrazně rušivý element.

Film, který nebude mít nikdo rád

Indiana Jones a nástroj osudu to bude mít u diváků mimořádně těžké. Mladá generace bude jen těžko pociťovat jakoukoliv nostalgii, která by je táhla do kina, protože k sáze zřejmě nebude mít žádný hlubší vztah. Znalci série ho budou nelítostně porovnávat zejména s prvními třemi snímky, jejichž kvality už byly časem dostatečně prověřeny. Z takové komparace pátý díl nemůže vyjít vítězně, protože nežli plnohodnotným pokračováním je spíše milou připomínkou toho, jak přibližně vypadaly letní blockbustery před čtyřiceti lety.

(8/10)

Originální název: Indiana Jones and the Dial of Destiny

Režie: James Mangold; Scénář: James Mangold, David Koepp, Jez Butterworth, John-Henry Butterworth