Číslo 9

13.9.2009 at 20:56  •  Posted in Recenze by

Lidé byli vyhubeni, ale duch lidstva přetrvává ve skupině devíti panďuláků obdařených životem. Další svébytný animovaný film přichází do kin.

 

Celý snímek se nese v dost poutavé mysteriózní atmosféře, která se hned ze začátku odráží ve vypravěčské formě. Hadrový panáček s číslem 9 je nejen klasickým hrdinou se spasitelským osudem, ale je naším souputníkem při objevování světa, do kterého se spolu s ním probouzíme. Pomalá expozice dovoluje vybudovat atmosféru světa, který se zastavil, který se úplně změnil a který, jak se dovídáme, nedbal Čapkova varování. Lidstvo totiž doplatilo na svůj vlastní vynález, který byl tvořen s dobrými úmysly, ale věci se zvrtly v náš neprospěch. Režisér a scénárista Shane Acker rozvíjí do veliké šíře koncept, který načrtl ve svém krátkém animovaném filmu 9, ale v žádném případě se se svým nápadem nesnaží být revoluční, ba je až příjemně starosvětský. Snaží se být neotřelý, ale ne za cenu ztráty diváckého zájmu.

d9_2 d9_3

Každopádně nechává diváka dost dlouho bloumat ruinami zničeného světa, pomalu objevovat nové spojence a seznamovat se s nebezpečím, které musí být zastaveno. Jsou to jakési mechanické příšery, pozůstatky války člověka se stroji, které pokračují ve svém úkolu – likvidaci nepřátel. Těmi se stali hadroví panáčci podobní Devítce, které jednoho po druhém potkává. Každý z nich má své číslo, od jedničky do osmičky, a co je hlavní, každý je svým způsobem unikát, jedinečná bytost, svými vlastnostmi tolik připomínající lidské bytosti. Pozitivem pomalého rozjezdu je, že máme možnost nejen přilnout k hlavnímu hrdinovi, ale dost dobře poznat a porozumět i ostatním charakterům, které tu mají své důležité místo.

d9_4 d9_5

Cítil jsem z toho hřejivý vztah autora ke svému vlastnímu výtvoru. Dává najevo své hluboké sympatie ke každé postavě a silnou citovou vazbu a jedinečnost každé z bytostí zdůrazňuje ve vypjatých momentech, kdy dochází k úmrtí některých z nich. I když žádný z nich nemá žádné skutečné jméno, pouze pořadové číslo, nejsou kvůli tomu o nic méně oduševnělí. O to trpčí je jejich skon, při němž je vysáta jejich duše. Právě motiv duše je ve filmu dost podstatný – vysvětluje totiž jejich existenci, smysl bytí i důvod střetu se stroji, a v závěru je tak i hlavní pointou, sice poněkud slabší protože předvídatelnou.

d9_6 d9_7

Jedinečný je také vizuální styl – nejsilnější zbraň animovaného filmu. Postapokalyptický svět je víceméně zpodobněn v mezích normálu, ale už samotný nápad, v jehož středu stojí banda hadrových panáčků, je geniální. Digitální animace už předvedla vyspělejší kousky, ale její dokonalost není na prvním místě. Autoři si především dokázali vyhrát s vizuální podobou neuvěřitelně děsivých predátorů i každého z devítky – tenhle má knoflíčky, tamten zip, jiný zase jen jedno oko, další nosí masku, někteří jsou z pytloviny a pár je plátěných. Vypiplané kombinace jednoduše vytvářejí dobře rozeznatelné postavičky, což je v týmových filmech vždy neopomenutelným aspektem, díky kterému není problém se orientovat v ději.

d9_8 d9_9

Jestli jsem se ale v úvodu rozplýval nad pomalou a tajemnou expozicí, dost mě rozladilo, když autoři nepřestávali být tajemní do samotného konce. Kvůli tomu v polovině filmu není jasné, jaký je vůbec cíl všeho snažení. Spolu s konáním panáčků naopak vzrůstá počet některých otázek a vůbec nám není poskytnuta stopa, které bychom se mohli chytit a která by uspokojila zvědavost do doby, než přijde závěrečné odhalení. Příběh by pak plynul hladčeji a my bychom nemuseli neustále očekávat nějaké vysvětlení, zvlášť když se zdá, že některé z postaviček vědí víc, než chtějí přiznat. Naštěstí také s časem přibývá akčněji laděných pasáží, kterým se díky své dynamice a hororové náladě daří vyvažovat tempo.

Závěr

Hadroví panáčci bojují za spásu lidstva v dospěle vypadajícím, ale naivně vyznívajícím filmu, který je každopádně svůj.

(8/10)

Adam Fiala