Únos – promrzlá detektivka podle šablony

28.11.2013 at 13:28  •  Posted in Recenze by

Unesli mu dceru, ale on ji najde a zloduši dostanou co proto. Tentokrát ne za 96 hodin s Liamem Neesonem, ale za 48 hodin s Johnem Cusackem.

Film Únos je už trochu staršího data, v USA si premiéru odbyli už před rokem, v Norsku vyšel už dokonce 12. prosince loňského roku na DVD. Přesto do našich kin míří až teď. Přes hodinu a půl dlouhá oldschoolová detektivka ale na plakátech a v traileru slibuje víc, než divák dostane.

Do práce zahleděný policista Mike sleduje vraha, který v ulicích Buffala unáší a vraždí mladé ženy. Když Mikovi zmizí dcera, začíná se ho případ osobně dotýkat a ví, že musí dceru do 48 hodin najít, jinak už ji nikdy neuvidí. Poměrně klasický a ničím zvláštní námět se v rukou Morgana O’Neilla dočkává klasického, průměrného zpracování, které sice příliš nenudí, ale také příliš nepřekvapí.

unos_the_factory_2

Čekání na forenzního vyšetřovatele

Faktem je, že postavy si většinou odpouští patetické a útrpné proslovy, nicméně tím nezachrání příběh o tom, jak se pubertální spratek (Mae Whitman), který by zasloužil řádně proplesknout, změní skrze utrpení z rukou psychopatického únosce (Dallas Roberts) v poslušnou dceru a spořádaného občana.

Policista Mike v podání Johna Cusacka perfektně plní roli slušňáka a strážce zákona a víceméně si tu na obsazení nelze stěžovat. O poznání větší problém mám s Kelsey, Mikovou parťačkou, která spolu s ním pátrá po vrahovi. Obsazení Jennifer Carpenter trochu kulhá – ne ani tak na jejích hereckých schopnostech, ale na tom, že už je příliš zaškatulkovaná jako Debra Morgan, kvůli čemuž mám polovinu filmu pocit, že někde nutně musí číhat Dexter.

unos_the_factory_3

Šedá je průměrná

Ve prospěch filmu je třeba dodat, že do role únosce-úchyláka vklouzl Roberts (znáte ze seriálu Živí mrtví) lehce jako nůž do vrahovy oběti. Drobný plus ještě přičtěme atmosféře setmělých zasněžených ulic, která se sem svou pošmournou náladou vyloženě hodí a příběh postrkuje očekávaně kriminálkovým směrem. Jinak je to celé dost šedý detektivkový průměr, který nepotěší a neurazí.

Za režií stojí Morgan O’Neill, který před Únosem režíroval pouze jeden snímek (australské drama, víc netřeba vědět). Na Únosu se podílel současně i jako scénárista, u čehož mu sekundoval Paul Leyden, pro kterého byl tento film rovněž jedním z prvních scénáristických počinů. Oba se s tím poprali víceméně se ctí, sice nenašli způsob, jak se odtrhnout od mateřské náruče klasických krimi klišé, ale film na své poměry odsýpá a na konci překvapí docela příjemný, i když poněkud za vlasy přitažený, dějový zvrat.

unos_the_factory_4

Specifikovat nebudeme, to abyste měli nějaký hmatatelný důvod, proč film vidět.

(5.5/10)