Vražda v Orient expresu – vlak plný lží

12.11.2017 at 11:31  •  Posted in Recenze by

Kenneth Branagh vypravil nablýskaný expres za slavnou detektivkou od Agathy Christie.

Od poslední vraždy v Orient expresu neuteklo mnoho času – před dvěma roky si ji svým svérázným způsobem natočili Japonci a v roce 2010 byla slavná kniha Agathy Christie ztvárněna také v rámci populární série televizních adaptací s Davidem Suchetem jako Herculem Poirotem. Přesto se letos vydal Orient expres opět na filmovou cestu, během níž jeden z cestujících zemře, ale díky souhře okolností je pasažérem i belgický detektiv, aby zločin objasnil. Mnozí se ale můžou ptát – proč objasňovat opět něco, což bylo několikrát  vyšetřeno?

Aktuální filmové zpracování, které režíroval Kenneth Branagh a napsal Michael Green, sice přináší pár změn, ale nejde o modernizaci ani aktualizaci námětu. Příběh zůstává pevně zakotven ve třicátých letech a jediné téma, které nyní získává na síle a může najít odezvu i v dnešních dnech, je přítomnost předsudků jako zdrojů společenského nesváru – nejvýraznější inovací je obsazení postavy Arbuthnota černošským hercem Lesliem Odomem Jr., i když ve verzi od Sydneyho Lumeta z roku 1974 ho hrál Sean Connery. V rámci detektivního žánru, který je pro Vraždu v Orient expresu základní, jsou to ale opravdu vedlejší motivy, které do struktury nezasahují nijak zásadně.

Nová Vražda v Orient expresu naopak vykazuje spíš snahu působit tradičně (proč jinak natáčet na klasický analogový film a ještě ke všemu ve spektakulárním 65mm formátu?). Naráží při tom však na nástrahy moderní kinematografie včetně digitálních triků, které si Branagh ozkoušel už na pohádkové Popelce (2015) i komiksovém Thorovi (2011). Nicméně digitální vlak občas bolestně narušuje jinak dramatické interiérové scény a stylovou atmosféru elegance, kterou člověk očekává od luxusního železničního stroje třicátých let minulého století.

Nepříjemností je pro Orient expres také rozjezd, který tvůrci berou oklikou. Jako po vzoru bondovek potkáváme Poirota uprostřed vyšetřování předchozího případu, který vyřeší šmahem bez diváckého potěšení z kooperace s detektivem. Ještě víc času se mohlo věnovat případu v Orient expresu.

Poirot s největším knírem a hvězdnými spolucestujícími

Význačným prvkem Branaghovy Vraždy v Orient expresu se stává sám Branagh, který vedle režie sehrál ústřední roli Hercula Poirota. Pojímá ho lehce extravagantním stylem, který na první pohled zaujme výrazným knírem, s kterým by možná mohl soutěžit i na šampionátu o nejkrásnější knír, ale svébytnost si zachovává i na druhý pohled při svém vystupování. Slouží mu to k odlákání pachatelovy ostražitosti, ale též to zintenzivňuje jeho komickou osobitost.

Poirot je tak nosným pilířem, na kterém stojí, jestli diváky bude tahle verze vyšetřování vraždy ve vlakovém kupé bavit, nebo ne. Branaghův výkon může být místy manýristický a často se mění až ve one-man show, a to i navzdory skutečnosti, že další pasažéry vlaku tvoří povětšinou známé tváře – ať už Judi Denchová, Willem Dafoe, Michelle Pfeifferová nebo Daisy Ridleyová, která získala hvězdný status teprve nedávno, když se stala součástí ságy Star Wars. Mimochodem využití proslulých herců pro postavy podezřelých v Orient expresu vlastně Branaghův film přejímá od Lumetovy verze – tam si zahráli Ingrid Bergmanová, Vanessa Redgravová, Lauren Becallová, Anthony Perkins či Michael York.

Platí však, že zápletka tohoto příběhu Agathy Christie je tak dobře napsána, že dokáže skoro sama o sobě držet napětí a neznalého diváka rozuzlením i překvapit. Podezřelý je každý, ale jako by nikdo úplně nepasoval. Branagh si tenhle základ hlídá a naštěstí dokáže s herci umně pracovat. Dialogové scény, kterých je většina, mají jiskru a švih a vždy nějak posouvají vyšetřování, byť jak Poirot poznamená, naráží ve vlaku neustále na lži.

Připočtěme si k tomu rozumnou délku dvou hodin i podmanivý soundtrack Patricka Doylea (Harry Potter a Ohnivý pohár /2005/) mnohdy spoléhající na piano a vyjde nám filmařsky zručný kousek. Ani zdaleka perfektní, ale více emocionální a dynamický, než by se na spoustu rozhovorů v zastaveném vlaku mohlo zdát.

(7/10)

Originální název: Murder on the Orient Express

Režie: Kenneth Branagh; Scénář: Michael Green