Bratři – velký příběh zbavený hloubky a kontroverze

5.11.2023 at 18:45  •  Posted in Recenze by

Po mnoha letech příprav se do českých kin dostal snímek o jednom z nejproblematičtějších témat novodobé tuzemské historie.

 

  Příběh Ctirada a Josefa Mašínů a jejich odbojové skupiny, která se v padesátých letech minulého století probojovala z tehdejšího komunistického Československa na demokratický západ, dodnes rozděluje tuzemskou společnost. Často se totiž objevují jen dva (silně protichůdné) hodnotící soudy – pro někoho jsou hrdinové, pro jiné vrazi. První skupina obdivuje jejich odvahu a odhodlání otevřeně se postavit tvrdému totalitnímu režimu. Druhá je odsuzuje za to, že během své odbojové činnosti a útěku ze země zabili několik lidí, přičemž ne vždy šlo o nutnou sebeobranu. 

   Dobová propaganda pak logicky nepromarnila příležitost vykreslit je především jako nebezpečné zločince (například epizoda Strach z dobově poplatného krimi seriálu 30 případů majora Zemana /1974-1979/). Veřejná debata ohledně toho, kterému ze zmíněných hodnocení mají Mašíni svými skutky blíže, či zda dokonce neodpovídají ani jednomu z nich, byla možná až po pádu komunistické vlády a nástupu demokracie.

    Těžké a složité téma na adekvátní filmové zpracování čekalo desítky let. Dlouho připravovaný snímek nakonec vznikl podle scénáře Marka Epsteina (Šarlatán /2020/) a v režii Tomáše Mašína (Němá tajemství /2023/), jenž je vzdáleným příbuzným Ctirada a Josefa. A přestože má výsledné dílo úctyhodných 135 minut, je těžké se zbavit dojmu, že takto komplexní látka by si zasloužila stopáž ještě mohutnější.

   Rozjezd je velmi slibný. Oba bratři, včetně jejich rodinného zázemí v podobě matky (Tatiana Dyková) a sestry (Karolína Lea Nováková), jsou představeni v účelných a srozumitelných zkratkách. Ctirad (Jan Nedbal) jako urputný a odhodlaný nepřítel režimu, jenž těžce nese tvrdé státní represe v čele s politickými monstrprocesy. Mladší Josef (Oskar Hes) jako obyčejný mladý muž, jenž má také značný odpor ke komunistické vládě, zároveň si ale dokáže užívat radosti běžného života. Vzhledem k rychlému tempu a spádu, které má film již od prvních scén, se děj brzy dostane do fáze, kdy dvojice protagonistů začne plánovat svůj nekompromisní odboj, jenž se posléze vyvine v útěk ze země. Právě rychlost a zkratkovitost, byť zpočátku vítané a funkční, se s přibývajícími minutami stále více ukazují jako hlavní problém.

 

Opatrně, aby se nikdo neurazil

   Zatímco v prvních fázích příběhu je snadné hrdiny vnímat jako lidské bytosti, jejichž charaktery a motivace jsou velice zřetelné, od jisté chvíle se stávají plochými, jednorozměrnými figurkami, které sice vykonají, co dle historických faktů vykonat musí, citelně jim ale přitom chybí vykreslení psychologického vývoje, jenž by titulním postavám (a i celému filmu) dodal potřebnou hloubku a silné emoce. Když ze strany obou bratrů poprvé dojde k zabíjení, tvůrci to ve vyprávění přejdou bez většího zájmu – postavy jednají dále, jako by se nic důležitého nestalo. Přitom právě tyto činy jsou jádrem celé kontroverze a rozpracování duševních pochodů by dodalo titulu na kvalitě a relevanci.

   Film sice nijak nezamlčuje, že Mašíni zabíjeli, ale prakticky nijak se k tomu nevyjadřuje. Důvodem, jenž se nabízí jako první, může být, že se autoři zalekli otevřeného zobrazení odvrácené strany způsobu odboje, pro nějž se Mašíni a jejich spolubojovníci (Milan Paumer, Václav Švéda a Zbyněk Janata) rozhodli. Dá se předpokládat, že část české společnosti, která Mašíny adoruje, nebude chtít koukat na film, jenž se muže, kteří jsou pro ně velkými hrdiny, nebojí relativizovat čí přímo kritizovat. Pokud ale byl film natočen se záměrem uspokojit pouze (nekritické) příznivce Mašínů, z principu nemůže být nikdy plnohodnotným uměleckým dílem. Síla jejich příběhu spočívá mimo jiné právě v tom, že pokládá složité morální otázky týkající se především pomyslné hranice, kdy je ještě boj proti útlaku eticky ospravedlnitelný, a kdy už se jedná o páchání zločinu či dokonce terorismus.

   Fakt, že zabíjení, jehož se hlavní postavy – stejně jako jejich reálné předobrazy – dopouštějí, není ve snímku nijak významně komentováno, sice ubírá filmu na umělecké hodnotě, na druhou stranu nabízí tvůrcům možnost uchýlit se k alibistickému konstatování, že chtějí divákům ponechat prostor, aby si názor na základě viděného utvořili sami. Přitom ale nemůže být pochyb o tom, že protagonisty jako hrdiny vnímají. Ostatně sami to dali jednoznačně najevo na tiskové konferenci, která proběhla po projekci. Mírnou ambivalenci při dělení na dobré a zlé tvůrci trochu paradoxně nabízejí pouze prostřednictvím smyšlené postavy německého vyšetřovatele (Stefan Konarske), jenž je StB donucen ke spolupráci při pátrání po titulních nepřátelích režimu.

 

Na Oscara to stačit nebude

   Jsou to právě různé nuance a detaily, které Bratrům schází k tomu, aby byly skutečně vynikajícím počinem schopným zevrubně a plnohodnotně pojednávat nejen o samotných Mašínech, ale obecně i o padesátých letech v Československu, potažmo celém východním bloku. Hlubšímu ponoru do dané doby a jejích specifik však opět brání rychlost a přílišná stručnost vyprávění. 

   Lze si proto jen stěží představit, jak bude film působit na zahraniční publikum, obzvláště pak na americké akademiky. Bratři byli totiž vybráni jako letošní český filmový zástupce v nadcházejícím oscarovém klání. Bez ohledu na konkurenci každopádně není příliš pravděpodobné, že by měl snímek v tomto případě velkou šanci uspět.

   Přes uvedené výtky je Mašínův film povedenou, velkou a ambiciózní produkcí evropské úrovně. Coby dobrodružné historické drama, jenž se ke konci mění v ryzí survival thriller, jde o řemeslně zdařilou podívanou, která dokáže upoutat pozornost po celou stopáž. Rovněž herecké obsazení se povedlo na výbornou. Zejména ústřední Jan Nedbal a Oskar Hes byli trefou do černého. O to více ale pak zamrzí, že se jejich slibně rozehrané party mladých mužů, kteří se po vzoru svého otce rozhodli postavit tyranskému režimu, brzy zaseknou v jednom stádiu vývoje a dál už nikam nepokračují. I tak si ale oba herci zaslouží, aby se o jejich výkonech mluvilo jen v dobrém. S filmem samotným to tak jednoznačné není, byť pozitiva přeci jen převažují.

(7/10)

 

Foto: Cinemart

  • Info
  • Trailer
  • Plakát

Originální název: Bratři

Režie: Tomáš Mašín; Scénář: Marek Epstein

Hrají: Jan Nedbal, Oskar Hes, Adam Ernest, Tatiana Dyková, Matěj Hádek, Karolína Lea Nováková, Stefan Konarske, Václav Neužil a další

Žánr: drama, historický, dobrodružný; Země původu: Česko, Slovensko; Stopáž: 135 minut

Premiéra: 26. 10. 2023

Roman Freiberg