Úsvit – dojemný příběh v hávu dobové detektivky

11.10.2023 at 22:45  •  Posted in Recenze by

Jeden z nejambicióznějších českých filmů roku apeluje na potřebu tolerance a porozumění.

 

   Každoročně se mohutně z nejrůznějších stran kritizuje stav současné české kinematografie. Jedna z nejčastějších výtek se týká provinčnosti významné části tuzemských děl, respektive jejich nízké konkurenceschopnosti na světovém trhu. Přesto se každý rok objeví hrstka snímků, které svými obsahovými i formálními kvalitami mají velké šance zaujmout i v zahraničí. Mezi letošní takové filmy nepochybně patří retro drama režiséra Matěje Chlupáčka Úsvit.

   Příběh začíná ve chvíli, kdy do městečka Svit pod Tatrami přijíždí v roce 1937 ředitel velké továrny (Miloslav König) se svou těhotnou ženou Helenou (Eliška Křenková), aby zde po baťovském vzoru Zlína postavili moderní průmyslové město. Brzy po jejich příjezdu je však v areálu továrny učiněn děsivý nález – tělo mrtvého novorozence s mužským i ženským pohlavním orgánem. Nejhorlivějším vyšetřovatelem podivné záhady se stane právě Helena.

 

Domácí produkce s mezinárodními ambicemi

   Pro Úsvit jsou symptomatické jeho velké ambice, které se mu podařilo naplnit bez zásadnějších zaváhání. Ryze dobová (až na moderní mluvu) podívaná nezapře vysoký rozpočet, který se projevuje především na rafinovaně úsporné výpravě, kostýmech a kameře zkušeného Martina Douby (seriál Iveta /2022/), která svými výraznými barvami a obrazovými kompozicemi v dobrém připomene specifickou vizuální poetiku Wese Andersona (Asteroid City /2023/). Zásluhou zdařilé produkce tak ani na chvilku není problém uvěřit, že jsme se ocitli v éře vzkvétající první republiky a zároveň nedlouho před začátkem druhé světové války.

   Ještě pozoruhodnější je však snímek tématy a motivy, které ve vší vážnosti zpracovává. Zpočátku se jeví primárně jako feministicky laděná detektivka, v níž zdravě sebevědomá, urputná a moderně uvažující mladá žena rozkrývá složité pozadí hrůzného zločinu. Tvůrci souběžně s ústřední zápletkou v první polovině poutavě načrtávají několik dalších nosných a dodnes aktuálních témat – střet kapitalismu s komunismem, nacionalistické nálady, postavení žen ve společnosti a zejména problematikou hermafroditismu neboli oboupohlavnosti, dnešní terminologií nazývanou intersexualita. Očekávat od Úsvitu tradičně vystavěný kriminální příběh, na jehož konci nás čeká překvapivé odhalení pachatele a jeho potrestání, by ale byla chyba, jelikož klasickou žánrovou šablonu Úsvit vědomě a záměrně nenaplňuje. Míří totiž výš.

 

Z žánrového snímku k osobnímu dramatu

   Snímek postupně většinu zmíněných podzápletek a myšlenek jemně odsunuje stranou a naplno se zaměřuje pouze na intersexualitu – a to v několika rovinách. Z dobře vypadajícího a napínavého příběhu o vyšetřování se plynule stává velmi empatické drama o jinakosti, smíření se se sebou samým a hledání svého místa ve světě. Z dnešního pohledu, kdy se (nejen) v Česku stále horečnatě řeší integrace různých minorit a rovnost práv občanů (u nás aktuálně především otázka uzákonění manželství pro stejnopohlavní páry), může Úsvit poměrně snadno vyvolat v očích části společnosti dojem okázalé propagandy, která lobbuje ve prospěch sexuálních menšin. Chlupáček se scenáristou Mirem Šifrou, kteří spolupracovali již na výborné minisérii Zrádci (2020), ale odvedli velmi dobrou práci, protože komplexní téma zprostředkovávají s potřebným citem a lidskostí, současně se ale dokázali vyvarovat laciné melodramatičnosti a nástrahám citového vydírání. Z výsledku proto není cítit faleš, kalkul a touha po cenách, ale „pouze” upřímná snaha o vytvoření kultivovaného emotivního díla se zřetelným humanistickým poselstvím. Litovat tak můžeme pouze toho, že na ostatní atraktivní témata ve druhé polovině už nezbyl čas a prostor.

   Obrovskou oporou filmu a jeho vyznění je i skvělé herecké obsazení, které je přitom prosté současných domácích hereckých superhvězd. Jeho centrem je bezpochyby Eliška Křenková, jejíž Helena za mírně odtažitým a chladným zevnějškem skrývá nejen přirozenou inteligenci, ale také velké srdce, porozumění a touhu po spravedlnosti. Stále populárnější herečka s nepřehlédnutelnou aurou křehkosti byla jednoznačnou castingovou trefou a je jedním z klíčových pozitiv celého počinu. Jistě proto nebude překvapením, když bude za svůj výkon zaslouženě sbírat herecké ceny. Ty by si ostatně za ztvárnění svých rolí zasloužili i Miloslav König nebo dosud neznámý Richard Langdon, jehož postava nenápadného továrního pracovníka je pro film naprosto zásadní.

   Chlupáčkův druhý celovečerní titul je po všech stránkách minimálně o jednu třídu výš než jeho deset let starý debut Bez doteku. Už ten vykazoval nepřehlédnutelné umělecké ambice, výsledek byl ale značně rozporuplný. Během oné dekády ale snaživý a perspektivní filmař nabral mnoho cenných zkušeností, díky nimž vyrostl v osobnost, jež stojí za pozornost.

(7.5/10)

 

Foto: Bontonfilm

  • Info
  • Trailer
  • Plakát

Originální název: Úsvit

Režie: Matěj Chlupáček; Scénář: Miro Šifra

Hrají: Eliška Křenková, Miloslav König, Milan Ondrík, Richard Langdon, Martha Issová, Luboš Veselý, Ladislav Hampl další

Žánr: drama, krimi; Země původu: Česko, Slovensko; Stopáž: 117 minut

Premiéra: 5. 10. 2023

Roman Freiberg