Krajina ve stínu – lidskost ztracená v dějinách

24.9.2020 at 16:30  •  Posted in Recenze by

Když se valí dějinné zlomy, málokdo zůstane nepoznamenán. Bohdan Sláma uvádí uhrančivé drama.

Režisér a scenárista Bohdan Sláma se pustil na takzvaně neprobádané území. A to dvojím způsobem, jednak z tvůrčího hlediska, ale také toho dějepisného. Pro Slámu jde navenek o atypický film, který navrch vyvolává vzpomínky na loňské protežované drama Nabarvené ptáče Václava Marhoula. Oba jsou černobílé historické snímky nekompromisně zkoumající lidské charaktery. Sláma se výpravnými kostýmními dramaty dosud nezabýval, ovšem napříč jeho tvorbou se line zájem o českou vesnici a osoby, které ji obývají. A v tomhle ohledu jako by Krajina ve stínu vedle jeho Divokých včel (2001), Štěstí (2005) nebo Venkovského učitele (2008) perfektně zapadla. Byť tentokrát točil podle „cizího“ scénáře od Ivana Arsenjeva (Malá z rybárny /2015/).

Netradiční je i v tom, jak zblízka a bez příkras přibližuje éru divokého odsunu po druhé světové válce, což je téma, kterému se filmaři dosud příliš nevěnovali. Namátkou připomeňme už pomalu zapomenutý Habermannův mlýn (2010), poslední celovečerní kus Juraje Herze. Sláma se ovšem nezaměřuje jenom na tento jeden úsek historie. Cílem Krajiny ve stínu je nabídnout širší obraz dějinného vývoje, který sahá od let třicátých až do padesátých. Pozornost se upíná na vesnici v českém příhraničí kousek od Rakouska, přičemž jejím předobrazem byla obec Tušť.

Hodně postav, žádná škoda

Od začátku shromáždí film velké množství postav, což mu pravda možná brání, aby se nějak hlouběji nořil do jejich motivací a pohnutek. Jsou tedy spíš nositeli určitého přesvědčení, které se dle dějinného vývoje může jevit jako štěstí i obrovská smůla. A vesnice, kde se potkávají prvky české, německé a židovské, kde žijí prospěcháři vedle mravokárců s lidmi, kteří nechtějí zastávat žádnou stranu, to vytváří bohatý mix. V něm dílo nachází výbušný potenciál pro děsivou ukázku toho, jak nemilosrdná bývá každá nově nastupující moc.

Zvolená černobílá stylizaci v širokoúhlém formátu spolu s citlivou kamerou Diviše Marka a Slámovou preferencí v civilnosti vytváří silné výjevy, které v sobě mají znepokojivou bezprostřednost lidského zla. Na rozdíl od Nabarveného ptáčete odpudivost nespočívá v krutých fyzických výjevech, ale v psychickém teroru, který se sledovanými divokými roky dvacátého století vyvrhl na povrch.

Válečné období má v sobě ještě určitý opakující standard, přece jenom hrůzy nacistického dobývání světa zprostředkovali mnozí autoři i dokumenty. Navrch získává snímek s koncem války. Zúročuje i to, že nás s postavami seznámil ještě před jejím začátkem, takže vývoj osudů má dostatečný kontext, který podtrhuje zvěrstva.

Dlouhé, nebo krátké?

S ohledem na svou historickou povahu nepřekvapí, že se Krajina ve stínu řadí mezi nadprůměrné dlouhé filmy. Přesto je to jenom 135 minut, které mohou a nemusí utéct docela rychle. Někdo by možná i řekl, raději delší, jen ať se více přiblíží konkrétním postavám. Ovšem díky tomu, že neprodlévá v jednotlivých dějinných etapách, má snímek docela spád. Zároveň se ovšem Sláma nechává i při svém výletu do minulosti unášet svou zálibou ve venkovském světě, takže nevěnuje veškerou pozornost jenom tomu „nejdůležitějšímu“.

Určitá pozvolnost a někdy i topornost tak může iritovat, stejně jako „sekání“ jednotlivých situací za sebe bez nějakého důrazu, ale jako by to vše dohromady spolu s oním černobílým ztvárněním souznělo ve snaze zachytit minulost. Dokonalé to není, varovné určitě, připomíná totiž lidské chování, které je vzdálené ani ne století. A stín se by se mohl na krajinu kdykoliv znovu snést.

(7.5/10)

Originální název: Krajina ve stínu

Režie: Bohdan Sláma; Scénář: Ivan Arsenjev

Hrají: Magdaléna Borová, Stanislav Majer, Csongor Kassai, Barbora Poláková, Pavel Nový, Petra Špalková, Zuzana Kronerová, Ági Gubíková, Robert Mikluš, Marek Pospíchal, Ondřej Malý, Anežka Kubátová, Marie Ludvíková, Cyril Drozda, Denisa Barešová, Tomáš Jeřábek, Halka Třešňáková, Ladislav Dušek a další

Žánr: drama, historický; Země původu: Česko; Stopáž: 135 minut

Premiéra: 10. září 2020