Wonder Woman 1984 – amazonská diva podruhé

31.12.2020 at 14:41  •  Posted in Recenze by

Filmový průmysl zažil extrémně těžký rok. Ať už šlo o malé festivalové filmy, které se neměly kde promítat, nebo drahé blockbustery, které zůstaly odloženy. Sequel Wonder Woman měl svou cestu na stříbrná plátna obzvlášť dlouhou.

Snímek režisérky Patty Jenkinsové byl více než třikrát odložen, aby se dočkal americké premiéry 25. prosince a v ten daný den se objevil v nabídce streamovací platformy HBO Max. Tuzemská kina aktuálně hlídá PES 5 a není vůbec jisté, kdy se oficiálně premiéry dočkáme. Pro studio DC, které snímek stál 200 milionů dolarů, je omezená distribuce samozřejmě obrovská rána a nejásá ani cílové publikum, jelikož tento typ filmů se nejen na plátna hodí, ale je pro ně přímo natáčen. První zámořské ohlasy na pokračování byly velmi pozitivní a vypadalo to, že zopakuje u kritiků úspěch jedničky, která má dnes na agregátoru recenzí RottenTomatoes vysokých 93 % a celosvětové tržby přes 800 milionů dolarů. Reakce jsou však s přibývajícím počtem hodnotitelů o poznání kritičtější, což nicméně nezabránilo tomu, že byla před pár dny oznámena trojka, která by měla ságu uspokojivě uzavřít.

Oproti marvelovkám nemá studio DC tolik ženských hrdinek, ale nebudeme se pouštět do analýzy genderového zastoupení, neboť jejich počty v původním zdroji, texty komiksech, jsou podobně nevyrovnané. Vlastní film sice dostala Black Widow (odložena na květen 2021) a čeká nás seriál o Wandě, otázkou však zůstává, zda má ještě tento komiksový žánr co nabídnout. Moudré pořekadlo praví, že z exkrementu bič neupleteš. Co však takové Laso pravdy?

Úžasná žena v obchoďáku

Děj Wonder Woman 1984 se odehrává 66 let po jedničce, a to nepřekvapivě v roce 1984. Už trailer silně stavěl na retro kostýmech či hudbě, čehož film samotný nabízí vrchovatě. V ústřední roli se vrací Gal Gadotová coby titulní postava a překvapivě i Chris Pine coby Steve Trevor, jenž v prvním filmu zemřel. Úvodní sekvence je flashbackem do Dianina dětství. Sledujeme jakési sportovní hry na Themysciře, v níž spolu Amazonky včetně malé Diany soutěží. Akcí nabité minuty pak střídají o něco skromnější scény z Washingtonu 80. let, v nichž Wonder Woman potírá zločin v místním obchodním domě, aniž by jeho návštěvníci tušili, kdo je tou mrštnou ženou v červeném korzetu se zlatými botami. Poté se poprvé setkáváme s podnikatelem Maxem, kterého ztvárnil Pedro „Mando“ Pascal. Pokud znáte komiksy (či trailer), tak víte, že je hlavním záporákem filmu. Pomalu také tušíte, kdo je postava vědkyně Barbary (Kristen Wiigová), která objeví artefakt, jenž údajně plní všechna přání. Velmi rychle se z šedivé myši stává sexy šelma…

Diana je ve filmu takovým Clarkem Kentem – ve dne pracuje v muzeu, a když je třeba, nahodí mód Wonder Woman a zachraňuje ohrožené obyvatelstvo (snímek se k tomu pak už nevrací a není vůbec jasné, jak si udržuje anonymitu). Film se tak značnou část stopáže přesouvá do „nudného“ civilního světa, což ale zpestřuje všudypřítomná estetika 80. let, z které pramení i většina vtípků. Humor bývá ve filmech DC o poznání slabší a křečovitější než u konkurenčních marvelovek a bohužel se to opět potvrzuje. Zmatený Steve, který se probouzí do nové éry, se rychle omrzí. Pine zde zkrátka vůbec nemá co hrát a je spíše oživlou zombie s retro ledvinkou. Po dynamickém startu začíná být patrný slabý scénář, na kterém se tentokrát podílela i sama režisérka.

Co si tedy přeješ, Maxi?!

Smáli jste se jednorozměrným záporákům či přímočarému vyprávění, kdy hrdinové šli z bodu A do bodu B? Zde není ani po dvou (!) hodinách zřejmé, jaké jsou záporákovy motivace a plány. Raději ohraný motiv šíleného megalomana, co chce zničit/ovládnout svět a opakovaně nám to v teatrálním dialogu sdělí, než tento scenáristický patvar. Oživení Stevea (ke kterému v různých podobách v komiksu docházelo) se jeví jako špatná volba a scenáristé si přitom nemohou stěžovat na nedostatek zdrojového materiálu, neboť sešity WW vycházejí desítky let.

Jenkinsová nezvládá doručit čirý spektákl, který zabaví aspoň na jeden večer, natož abychom se k němu vraceli. Přestřelená stopáž rozplizlost scénáře a nevyrovnané tempo ještě umocňuje. Pascal je velmi dobrý herec a dokáže prodat i přepjaté dialogy, u Gadotové je při první emotivní scéně nepříjemně znát, že více než hrdinské pózy nezvládá. Wiigová se coby Cheetah snaží, ale vizuální efekty jejího kostýmu jsou šílené á la nechvalně známý muzikál Kočky (2019). Raději nesoudržnou Ligu spravedlnosti (2017) nebo velikášského Batmana vs Supermana (2016) než tento neživý a uondaný kousek, který nemá ani hrdou béčkovost, ani vyšší ambice jako měl například Black Panther (2018).

Sequel málokdy překoná svého předchůdce. Stačilo by, aby se mu alespoň dorovnal. Ale dostat 151minutový film, které je o dvě úrovně horší než jednička? Nejde ani o průměrný fanservis, natož nápadité rozvinutí předchůdce. Akce je nezajímavá a finální montáž, která chce obsáhnout doslova celý svět a jeho veškeré geopolitické spory, je spíše k smíchu. Jenkinsová neupletla bič, ale spíš takový bičík – a víte, jak je to s tím zapráskáním…

(4.5/10)

Originální název: Wonder Woman 1984

Režie: Patty Jenkins; Scénář: Patty Jenkins, Geoff Johns, Dave Callaham