Wonder Woman – sólo pro zázračnou amazonku je spása pro DC

1.6.2017 at 08:00  •  Posted in Recenze by

Filmovým komiksům od DC svítá na lepší časy. Wonder Woman je totiž skvělým dobrodružstvím s idealistickou hrdinkou.

Izraelská rodačka Gal Gadot se dočkala pozoruhodné kariéry. Nejprve se v devatenácti letech stala královnou krásy v Izraeli a přes neúspěch na Miss Universe pokračovala v modelingové dráze. Brzy však pronikla do světa filmu, kde svou kariéru spojila hlavně s čím dál výdělečnější sérií Rychle a zběsile, v níž účinkovala od pátého dílu.

Hlavní úspěch ale přichází až nyní, když se stává jednou z tváří zfilmovaného komiksového světa DC jako Wonder Woman. U postavy, která už na stránkách komiksu oplývá neobyčejnou krásou, se titul ze soutěže krásy určitě hodí, podstatnější však je, že za hezkou fasádou dokázala postavě dát bojovnou umanutost a víru v ideály, které nás nutí být lepšími.

Nakonec to tak bude žena, kdo párkrát zachrání svět před zdánlivě nezvratnou zkázou, ale hlavně má potenciál citelně vylepšit image a hodnocení filmové série, která zahrnuje i Supermana a Batmana a kterou přehnané ambice zatím vháněly do zmatku a křečovitosti.

I ženy mají supersílu

Už když loňský duel Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti (2016) přetékal egoismem obou titulních ikon, byla to Wonder Woman, které se navzdory kratšímu angažmá v tomto filmu obecně dostávalo největší chvály. Letos získala možnost svou reputaci potvrdit a zároveň stvořit mýtus, který překročí hranice filmové zábavy a v rámci tendencí nediskriminovat ženské pohlaví nabídne silnou ženskou postavu, kterou stojí za to obdivovat.

Ostatně už tak má dost štěstí, že se dočkala vlastního filmu, studiím se v minulosti moc nechtělo vysílat na plátna akční snímky postavené na ženách. I z komiksového světa je výběr poměrně úzký a na mysl se vkrádá jenom Catwoman (2004) nebo Elektra (2005), které ale šanci promarnily. Těžko soudit, jestli za mizernými tržbami byly genderové důvody, nebo jednoduše fakt, že to nebyly zrovna vydařené filmy. Napovědět může případný úspěch Wonder Woman, která se na nekvalitu vymlouvat nemůže. Finální potvrzení, jestli je o tuto látku zájem, může podat Captain Marvel, kterou v budoucnu ztvární oscarová Brie Larsonová.

Logické také je, že u těchto filmů začaly dostávat příležitost i ženy jako režisérky. Captain Marvel má spolurežírovat Anne Bodenová, Wonder Woman pak má dokonce jenom režisérku, a to Patty Jenkinsovou, která se může pochlubit slušným životopisem. I když se poslední roky pohybovala hlavně v oblasti televize, před čtrnácti lety dopomohla Charlize Theronové k hereckému Oscarovi, když spolu natočily snímek Zrůda (2003), který pojednával o masové vražedkyni s nenávistí vůči mužům.

Dobrý film, ne jen úlitba feminismu

Těžko by se dalo čekat, že režisérku s takhle náročným filmem s uměleckými ambicemi čeká angažmá u komiksové zábavy. Pro samotný žánr je to dobře, protože se může oprostit od stereotypů, které už diváky nudí. Na druhou stranu, v případě Wonder Woman je třeba říct, že vyprávění neprovází příznaky nějaké žánrové deviace a že téměř není poznat, že na režijní stoličce seděla žena. Z Wonder Woman se nestal feministický manifest, ale zábavný film s poutavými postavami a nápaditými akčními scénami, ve kterých jde o život i o principy. Takže v podstatě jde o deviaci, ale jenom při pohledu na předchozí filmy takzvaného DC Extended Universe.

Vyprávění je mnohem čistší a odráží se od stařičké fotky, kterou objevil Bruce Wayne. Je na ni zachycena Diana, jak zní „civilní“ jméno Wonder Woman, v době první světové války. Vracíme se tedy na začátek dvacátého století a ještě dál, když sledujeme vyrůstání Diany na tajemném ostrově obývaném Amazonkami, kde dívka slýchá příběhy o svém zrodu, minulosti svého kmene i o hrozbě, kterou představuje bůh války Áres. Když tak jednoho dne u jejich břehů ztroskotá americký špión Steve Trevor (Chris Pine) pronásledovaný německými vojáky, vše se pro ni mění a v doprovodu Steva se vydává do světa, aby se postavila válce.

Potíže v ráji, grácie na bojišti

Není to dokonalý film. Slabiny vykazuje hned v začátku, než opustí ostrov divoženek, který se tak moc snaží být antickým rájem, až mu to nelze úplně věřit. Také jsou jeho obyvatelé až příliš vážní a komičtější duch nastupuje s Chrisem Pinem a naplno se rozehrává v momentě, kdy Diana, která nepoznala nic než ostrovní život, zavítá do rušného, moderního velkoměsta a světa, v němž si ženy na rovnocenné postavení ještě musí počkat. Výtečným komediálním partnerem je v těchto chvílích i Stevova sekretářka, v kteréžto roli je téměř nerozpoznatelná Lucy Davisová, jež podobně dokázala zasáhnout bránice v britském seriálu Kancl (2001–2003).

Na válečné frontě ale čím dál víc začne vyzařovat protiválečný idealismus, který ve filmu obestírá Wonder Woman. Nespočívá však v tom, že by odmítala bojovat, ale že jde do boje, který by jiní vzdali a který má za cíl pomoci těm, kteří jsou bezbranní. Její akční scény tak nejsou jen nutnou položkou v blockbusterové vřavě, ale mají náboj inspirativního zápalu. A přestože u režie není Zack Snyder, Patty Jenkinsová vykrádá jeho trademark a souboje doprovází v řadě případů zpomalovačky, které jsou tak šikovně zakomponovány do choreografie, že nám umožňují vychutnat si neobyčejné kousky, které Wonder Woman předvádí.

V závěru pak sice začne nebezpečně balancovat na hraně digitálního balastu, zvlášť když se obloukem lehce vrátí k antické mytologii ze začátku, přesto si zachovává rozum i srdce a ideálně tak završuje cestu Wonder Woman k úloze ochránkyně.

(8/10)

Originální název: Wonder Woman

Režie: Patty Jenkins; Scénář: Allan Heinberg