Sully: Zázrak na řece Hudson – příliš hladké přistání

0
13.9.2016 at 07:35  •  Posted in Recenze by  •  0 Comments

Oslava hrdiny. Oscarový režisér Clint Eastwood připomíná nedávný příběh pilota, který se rozhodl správně.

Clint Eastwood zřejmě rád čte životopisy a ještě raději je točí. V posledních letech nedělá skoro nic jiného. S Americký sniperem (2013) trefil jackpot, když se z něj stal nejvýdělečnější film roku v Americe, zároveň ale čelil kontroverzi kvůli způsobu podání hlavní postavy. V případě jeho nejnovějšího kousku Sully: Zázrak na řece Hudson se nejspíš jen těžko bude hledat záminka, proč by ústřední postava neměla být vnímána jako hrdina (nebo alespoň člověk, který dobře dělá svoji práci), když dovedl přistát s letadlem, kterému se porouchaly oba motory. Všechny pasažéry i členy posádky při tom zachránil.

sully_2

Fakt, že sněhobílá není jenom pokrývka Sullyho hlavy, ale i jeho charakter, však může zapříčinit i problém, protože tím vyprávění přichází o jednu úroveň konfliktu. Zbývá pouze střet s vyšetřovateli nehody, kteří se domnívají, že zachránit mohl nejen lidi, ale i letadlo, a také střet s nočními můrami, které ho děsí vidinou chyby. Posttraumatický stresový syndrom by po takovém zážitku měl asi každý.

Déjà vu kritické situace

Základem pro film je nehoda letadla a pro tvůrce bylo největší výzvou to, jak několikaminutovou sekvenci uchopit a do snímku zařadit. Zvlášť, když jde o čerstvou událost, kterou má spousta lidí v paměti, takže v podstatě není možné spoilerovat. Už proto, že příběh se odehrává po nehodě a její průběh řeší formou střihů do minulosti.

Napětí několika málo okamžiků dokázali filmaři využít chytře. V úplně první chvíli znejistí člověka tím, že ukážou alternativní vývoj, který by pro spoustu lidí v letadle i na zemi skončil tragicky. Teprve později následuje porucha letadla a jeho nouzové přistání, a to hned na několikrát, aniž by se scény zbytečně opakovaly. Nutno říci, že vždy jde o trikově velmi přesvědčivou formu a v jednotlivých případech se zaměří na určitý aspekt, který doplňuje celkový obraz. De facto až v závěru prožíváme situaci naplno s piloty v kabině. Vizuálně poutavou situaci tak Eastwood chytře recykluje.

sly_rl02_v04.13_grdfinal_rec709legal.00173141.tiff

Vedle toho ale snímek opouští snahu o rozvíjení vícero motivů a nezabývá se vedlejšími linkami. Scénář Todda Komarnického se snaží být co nejprostší, čemuž odpovídá i střízlivá devadesátiminutová délka. Pilotovi blízcí se občas objeví jako pomoc na telefonu, jeho životní dráha se promítne skrz pár flashbacků a hlavu si čistí běháním po městě. Všechno je koncentrováno na nehodu a průběh vyšetřování, které zjišťovalo, jestli neudělal Sully chybu a jestli nálepka hrdiny, kterou mu přiřkla média, nebyla předčasná.

Kapitán Phillips ve vzduchu

Celý film byl natočen IMAX kamerami a je skvostné ho vidět v IMAXu, i když vizuálně opulentních momentů je tam jen pár. Zbytek stopáže se soustředí na  interiérové záběry, v nichž postavy řeší průběh nehody. Naštěstí Sullyho hraje Tom Hanks, který se s postavou v krizi á la Kapitán Phillips (2013) vyrovnává skvěle a dovede skvěle zrcadlit pilotovu tříštící se jistotu. Aaron Eckhart jako kopilot je méně výrazný i tím, že se o něj scénář tolik nezajímá, ale nezapomíná se na něj a Eckhart k replikám přistupuje sebejistě.

sly_rl04_v04.14_grdfinal_rec709legal.00365132.tiff

Přímo se nabízí srovnání Sullyho s filmem Let (2012), v němž  si kapitána letadla zahrál Denzel Washington. Také zachrání let, ale je vyšetřován. Aktraktivitu v jeho případě zvyšuje problematická stránka pilotovy osobnosti. Na druhou stranu, očerňovat Sullyho, protože je zodpovědný, zkušený a rozumný, by znamenalo, že poctivci si filmy nezaslouží. Mají to těžší (film může mít problémy s hledáním sekundárních konfliktů), ale je poučné a motivující je sledovat.

(7/10)

Originální název: Sully

Režie: Clint Eastwood; Scénář: Todd Komarnicki

Hrají: Tom Hanks, Aaron Eckhart, Laura Linney, Holt McCallany, Jerry Ferrara, Wayne Bastrup

Žánr: drama/životopisný; Země původu: USA; Stopáž: 96 minut

Premiéra: 8. září 2016

sully_plakat

Přečteno: 509x

Šéfredaktor Moviescreenu od roku 2005, vystudoval žurnalistiku a mediální studia na FSV UK. Preferuje tvorbu Tima Burtona, Alfonse Cuaróna, Guillerma del Tora, Darrena Aronofského, série Star Wars, X-Men, Harry Potter a Pán prstenů.