Muži v černém 3

29.5.2012 at 13:01  •  Posted in Recenze by

Vesmírnej šmejd je letos všude! Útočí z vody na Bitevní loď, z intergalaktické brány na Avengers a potýkat se s ním bude i posádka lodi Prometheus. Není tedy divu, že se po letech hlásí o pozornost pánové z MIB, kteří zatím veškeré mezidruhové potíže na Zemi vyřešili. Otázka je, jestli o jejich práci ještě někdo stojí.

Je to už patnáct let, co kasovně ohromila filmový svět sci-fi komedie Muži v černém. Instantní klasika se zábavnými maskami, obstojnými trikovými scénami, s krásnou Lindou Fiorentino, ale především s hláškujícím tandemem Will Smith a Tommy Lee Jones zvládne za dlouhých televizních večerů pobavit dodnes a snese i opakované zhlédnutí. Jakkoliv velká to v jádru byla blbina, vydělala tolik peněz, že bylo opětovné dojení značky nevyhnutelné. Po pěti letech přišla se stejnými hrdiny a stejným režisérem dvojka, která se snažila bodovat pouhým zopakováním konceptu a zdaleka se jí nepodařilo ani to. Tržby sice nezklamaly, ale dodnes se za MIB 2 táhne odér odfláknutosti a všichni zúčastnění pocítili, že tudy už znovu cesta nepovede.

muzi_v cernem_3_2 muzi_v cernem_3_3

Uplynulo dalších deset let. Will Smith je dnes hollywoodskou superhvězdou, která si svůj status drží i navzdory tomu, že ve filmu naposledy zářila před čtyřmi lety. Režisér Barry Sonnenfeld stále nemá na kontě od prvních MIB jediný kloudný snímek. A Tommy Lee Jones hraje své postavy stále stejně, stírá každého stále stejně a vypadá stále stejně. Po dlouhé odmlce se divákům podařilo zapomenout na nekvality druhého dílu a díky stále fungující jedničce je pravý čas na další pokus.

Druhé pokračování Mužů v černém je fajn. Zhola zbytečné, ale fajn. Nebo taky fajn, ale zhola zbytečné. Nic jiného před případnou návštěvou kina netřeba vědět. Stačí si vybrat, které konstatování lépe vyhovuje danému diváckému vkusu. O dobrém příběhu nemůže být řeč, to ale v případě značky MIB není potřeba zvlášť řešit. Vzhledem k tomu, jak dlouho a s jakými problémy scénář i film vznikal, je s podivem, že dějově vůbec nějak drží pohromadě. Stopáž, která jde přes hodinu a půl, se kupodivu podařilo naplnit slušně narýsovanou zábavou.

muzi_v cernem_3_3 muzi-v-cernem-3_4

Režijní i výpravný styl si drží svůj standard a jeho přitažlivost tak opět stojí a padá s fungujícími gagy. Těch se dostavilo napotřetí rozhodně více než v díle předcházejícím. Za výborné vtipy lze označit asi tak tři, ucházejících je plno a vyloženě trapných jen poskrovnu. Za tuto slušnou bilanci film o mimozemšťanech mezi námi vděčí přesunu většiny stopáže do šedesátých let, kdy – co si budeme namlouvat – byli tak trochu mimozemšťany skoro všichni. Cestování časem ve filmu obvykle představuje problém, Muži v černém ale hrají na úplně jiném písečku a nějaké paradoxy plynoucí z časové diskontinuity tu fungují tak, jak je zrovna potřeba.

Díky skoku v čase, jehož doslovný princip pozná Will Smith aka Agent J na vlastní kůži, si navíc může Tommy Lee Jones aka Agent K trošku odpočinout. Chemie mezi dvěma tahouny je přece jen po letech trochu okoukaná, a proto se J seznámí s mladší verzí K v podání Joshe Brolina. Ten je ve své roli v pohodě, ale v podstatě nezajímavý, totéž lze říct i o Smithovi, který i napotřetí… Ano. Hraje stejně, hláškuje stejně a vypadá stejně. Stačí to?

mib3_6 mib3_7

Dál nezbývá než pátrat po čestných (uf) roličkách Lady Gaga a Justina Biebera, užít si Emmu Thompson v nejhorší roli její kariéry, prohlédnout si pozorně krásky Alice Eve a Nicole Scherzinger, pokochat se jediným výrazným 3D momentem při skákání časem a vychutnat si povedené a prostředím přitažlivé finále se startem Apolla 11. Vlastně toho zbývá docela dost, ale nic z toho vám dech nesebere. Muži v černém 3 jsou totiž fajn. Fajn ale zbyteční, zbyteční ale fajn. P.S. Dabing je celkem v pořádku, ale 3D nestojí za moc, nestojí tedy ani za to připravit se o hlášky hlavních postav a především Willa Smithe v originálním znění.

(6/10)