Strážci Galaxie: Volume 3 – rozmáchlé loučení s roztomilými podivíny

17.5.2023 at 22:50  •  Posted in Recenze by

Poté, co se Strážci usadí na planetě Kdovíkde, jsou napadeni tajemným Adamem Warlockem, kvůli němuž Rocket skončí v kómatu. Aby mu jeho parťáci v čele s Peterem Quillem mohli zachránit život, musejí podniknout nebezpečnou výpravu, během níž se osvětlí Rocketova minulost.

Strážci Galaxie mají od prvního dílu v rámci Marvel Cinematic Universe poměrně specifické postavení. Jednak proto, že na rozdíl od většiny franšízových sérií nejsou superhrdinskými sólovkami, ale týmovkovými space operami. Hlavní část osobitosti a kouzla jim však zajistil jejich scenárista a režisér James Gunn (Sebevražedný oddíl /2021/), jehož filmy jsou typické svou divokostí (někdy až nezřízeností), rozpustilostí a bizarností. Tyto prvky se obvykle projevují při charakterizaci postav (málokdy konformních či svéprávných), kreativních akčních scénách a v neposlední řadě také v humoru, který často inklinuje k infantilitě a pubertálnosti. A podobně jako Quentin Tarantino je Gunn známý svou zálibou v barvitých písničkových soundtracích, jimiž své snímky doplňuje.

Drsná pohádka s ušlechtilým poselstvím

Všechny tradiční atributy Gunnovy novodobé filmové tvorby najdeme i ve třetích Strážcích. A jelikož se jedná o závěr trilogie, výrazně tentokrát přitlačil na dávkování emocí. Nejvíce je to znát na zakomponování originu mývala Rocketa (Bradley Cooper), jenž je zprostředkován sérií flashbacků. Pohnutý Rocketův původ by se dal charakterizovat jako disneyovská pohádka o přátelství „netradičních“ dobromyslných zvířátek – ovšem pojatá coby temný cyberpunkový horor s krutým koncem. Gunn v této rovině příběhu nepokrytě kritizuje experimentování se zvířaty, respektive jejich týrání. Chvílemi tak sice nebezpečně balancuje na hraně citového vydírání, únosnou mez však nepřekročí ani jednou.

Chválu si pak zaslouží za svůj otevřený humanismus a nenásilné nabádání k tolerování jinakosti. S postavou hlavního padoucha, psychopatického Vrchního evolucionáře (Chukwudi Iwuji), souvztažně s tím chytře poukazuje na zvrácenost posedlosti po zdokonalování, která může vést až k neoprávněnému pocitu nadřazenosti či dokonce masovému vyhlazování „podřadných“ ras a druhů.

Skvělá akce, pokulhávající humor

Kromě chvil věnovaných Rocketově minulosti je film nejpůsobivější při výpravných a opulentních akčních scénách. Především na nich je znát odhadovaný rozpočet 250 milionů dolarů. Jejich pomyslným vrcholem je pak velkolepý jednozáběrový chodbový souboj. Ten bude díky své nápadité choreografii, která všem ústředním hrdinům dopřeje minimálně jeden oslnivý moment, a celkové vizuální brilanci nepochybně figurovat v žebříčku nejlepších akčních sekvencí letošního roku.

Slabinami pak jsou mnohé pokusy o humor a určitá přebujelost celého projektu. Vtipy a gagy, které navzdory poměrně temnému jádru příběhu znovu dostaly značný prostor (hlavně v první polovině), opět nezapřou Gunnův rukopis. Tentokrát však mají často blíž k ryzí trapnosti (imbecilita Draxe Davea Bautisty už je pouze otravná) než k roztomilé podivnosti, jakou od režiséra kromě předchozích dílů série známe také ze Sebevražedného oddílu a seriálového Peacemakera (2022), mládeži nepřístupných komiksových adaptací natočených pro konkurenční DC.

Mnoho Strážců, málo opravdového dojetí

Snímku by také prospělo, kdyby se zbytečně nevěnoval tolika postavám. A to jak dříve již známým (kromě Draxe ještě třeba Mantis Pom Klementieffové), tak některým nováčkům. Třetí Strážci totiž měli posloužit kromě jiného také jako origin Adama Warlocka (Will Poulter), dalšího zásadního marvelovského superhrdiny. Jeho působení zde však vyznívá nuceně, účelově a celkově nevhodně. Naproti tomu vztah Petera (Chris Pratt) s „novou“ Gamorou (Zoe Saldanaová) si zasloužil větší péči, jelikož jejich linie mohla být pro příběh podobně nosná jako ta Rocketova.

Navíc jako finále série, které slibovalo velké věci, je na konci film překvapivě málo osudový a dojemný. A v podstatě v ničem radikální – hrdiny nepotká nic, co by se nedalo v budoucích MCU filmech či seriálech snadno zvrátit. Namísto dojmu ultimátní rozlučky, jenž se naplno dostavil v Avengers: Endgame (2019), tak přichází spíše lehké roztrpčení z poněkud opatrných řešení. Přitom ve svých DC počinech Gunn nejednou neváhal s postavami nakládat velmi nekompromisně.

Návrat ke kvalitě

Jinak je ale Gunnova údajně poslední velká mise ve službách Marvelu velice obstojnou komiksovou podívanou, která dává alespoň malou naději, že MCU kvalitativně neskončilo se zmíněným filmem Avengers: Endgame. Jestli má v současnosti největší, nejpopulárnější a nejvýdělečnější filmově-seriálová značka divákům stále co zajímavého a dobrého nabídnout, se ale naplno ukáže patrně až během následujících několika let.

(7.5/10)

Originální název: Guardians of the Galaxy Vol. 3

Režie: James Gunn; Scénář: James Gunn