Tři generace – dům plný žen

29.9.2016 at 18:53  •  Posted in Recenze by

Britská režisérka natočila film o rodině, v níž je jedna žena lesba, druhá má problémy se vztahy a třetí je vlastně kluk, který menstruuje.

Bylo by asi marné hádat, jestli rodinná kombinace, kterou britská režisérka Gaby Dellal ve svém novém filmu Tři generace nabídla, může někde ve světě skutečně existovat, nicméně zeměkoule je dost velká a rozmanitá na to, aby se v jedné rodině sešla babička lesba, matka neschopná trvalého vztahu a dcera měnící se na kluka. Taková situace nicméně zavání kalkulem, který má vyostřit sebemenší konflikt a posunout postavy do extrémnější polohy.

Potíž je ale někde trochu jinde a odvíjí se od názvu filmu Tři generace, což naznačuje, že pro obsah filmu bude důležitá zástupkyně každá z těchto tří generací, vyváženost ale vpravdě není devizou filmu. Pro zápletku je důležitá linie nejmladší generace – dcery Ramony, která se cítí být mužem, říká se i Ray a chce podstoupit proces změny pohlaví, jenomže vzhledem ke svému věku potřebuje podpisy obou rodičů, což je překážka, který směřuje k prostřední generaci. Jednak matka váhá, jednak je potíž s otcem, s kterým se dlouhodobě nevídají. Pak je tu zástupkyně nejstarší generace, která sice získává divácké sympatie a jeho smích svými „nevhodnými“ nebo sarkastickými poznámkami.

Jednoznačně je vidět, že postava babičky, jakkoli ji Susan Sarandon zahrála svým typicky okouzlujícím způsobem, postrádá svou nosnou linii, která by zbytek vyprávění doplňovala a s postavou něco prováděla. Scénář ji sice připisuje homosexuální orientaci, ale je to věc, která pro ni nepředstavuje konflikt ani problém. Film je v tomto směru vlastně maximálně liberální, ale přichází tím o sekundární (nebo terciární?) motivy. Fakt, že by chtěla, aby se dcera s vnučkou už odstěhovaly a ona mohla žít se svou přítelkyní, nepočítám, protože to je nanejvýš tak starost prostřední generace – matky.

Matka v těžké situaci

I když by se dalo čekat, že změna pohlaví mladé dívky bude s ohledem na vzácnost tohoto tématu v kultuře dominantní prvek a film tak bude hlavně příběhem dcery (ostatně název filmu v originále je About Ray), nakonec film postupně odhaluje, že v centru pozornosti je matka. Snad proto, že musí jednak reagovat na vztahy s mladším i starším členem rodiny, snad proto, že je zdrojem hlavních etických úvah o změně pohlaví, ale také za tím může stát vývoj samotného scénáře, který do malé rodinné ságy vnese i otce a otázku, která se zdála být nedůležitá a bezpředmětná – proč od nich odešel.

Velkým štěstím je, že role matky připadla Naomi Watts, která už dávno prokázala (stačí si vzpomenout na intenzivní a téměř agresivní výkon ve 21 gramech /2003/), že náročné emoce a složité životní situace dokáže prožít způsobem, který prospívá přesvědčivosti filmu.

Zatímco ona projevuje velký zájem o dceru/syna, sám film se k Ramoně, která si nechává říkat Ray, staví spíš macešsky a dobrovolně se vzdává možnosti neobvyklou životní situaci zkoumat z pohledu člověka, který ji prožívá na vlastní kůži. Elle Fanning, která dceru ztvárnila, se shodou okolností v českých kinech v krátké době představuje ve výrazných rolích (v září měl premiéru i Neon Demon (2016) Nicolase Windinga Refna). Tady těží hlavně z toho, že dovede imitovat vzhled chlapce, když ji ale dá scénář šanci, ukazuje se jako slibná herečka.

Naneštěstí ji vyprávění zastihuje v momentě, kdy je už přesvědčeným klukem. Menstruace a méně tolerantní vrstevníci mohou představovat potíže, ale větším problémem je, že film kolem ní staví neproniknutelnou zeď. Profiluje ji zálibami jako je ježdění na skateboardu, posilování nebo natáčení věcí kolem (je příznačné, že i když točí hlavně sebe, v samém závěru směřuje telefon na svou matku), charakterově se ale téměř neposouvá a jenom celý film čeká, kdy získá od rodičů podpis. Delikátní životní situace přitom vytváří tolik otázek, ale ty buď nezazní, nebo se neřeší.

Máme tu tedy lesbickou babičku a dceru na pokraji chlapectví, ale film nachází svou duši v téměř klasickém modelu ženy, která má problémy udržet vztah s mužem. Místo tří generací tak jde spíš o jednu. Hodně se toho zároveň namluví, ale naneštěstí v očekávaných mezích. Synopse přitom vyznívala, že bariéry nezná.

(6/10)

Originální název: About Ray

Režie: Gaby Dellal; Scénář: Nikole Beckwith