Interstellar – mezihvězdné poznámky z cestování s Nolanem

4.11.2014 at 23:00  •  Posted in Preview, Svět filmu by

Jak se natáčel jeden z nejočekávanějších filmů letošní roku? Nahlédněte do procesů příprav i hercům pod skafandry.

 

Blíží se premiéra napjatě vyhlíženého filmu Interstellar o cestě za hranice naší galaxie s Matthewem McConaugheyem v hlavní roli. Režisér, jímž je Christopher Nolan, vyvolává obrovské vzruchy, i kdyby točil edukativní video o střevní chřipce. Jeho předchozí filmy Temný rytíř povstal, Počátek, Temný rytíř, nebo Batman začíná získaly velice příznivé ohlasy kritiků i diváků. Zda Nolan zachoval kontinuitu kvality a jeho filmografie se rozroste o další dobrý film, můžete posoudit od 6. listopadu. Scénář napsal spolu se svým bratrem Jonathanem, s nímž se dělí o autorství již tří filmů.

Mezihvězdné cestování na Island

Podzim roku 2013 strávil Christopher Nolan v exteriérech na Islandu. Před více než deseti lety tu natáčel exteriéry Batman začíná, takže byl zvyklý na zdejší náročné podmínky a obtížný terén. Potřeboval krajinu, která by co nejvíce evokovala vzdálené světy, do kterých nás zavede v Interstellaru. Hledal jednu planetu s rozlehlými horskými pásmy pokrytou ledem, druhou celou pokrytou masami vod zmítanými obrovskými vlnami.

Na Islandu obvykle bývá dobré počasí, ale rok před natáčením na ostrově zuřila bouře s velmi silným větrem, která doslova rvala kusy asfaltu ze silnic. Štáb podobnou bouři zažil o rok později a musel na několik dní přerušit natáčení. „Jeli jsme tam kvůli extrémním geografickým podmínkám, které jsme pro film potřebovali,“ vypráví režisér o devět měsíců později v nahrávacím studiu společnosti Warner Bros., kde dohlíží na zvukový mix filmu. „Měl jsem pocit, že čím extrémnější bude místo vybrané pro exteriéry filmu, tím reálněji bude ve filmu působit.“

interstellar preview

 

Hlavními postavami Interstellaru jsou členové jedné rodiny: sestra a bratr Murphy a Tom (Mackenzie Foy a Timothée Chalamet), jejich dědeček Donald (John Lithgow z Dextera) a jejich otec Cooper (Mathew McConaughey), jehož představitel je hlavní postavou filmu. Když s ním v červnu 2014 novináři mluvili, byl už zavedeným hercem, který za sebou měl striptérskou dramedii Bez kalhot, artovější Mud a Klub poslední naděje, za který na začátku tohoto roku získal Oscara, a dále seriálovou senzaci Temný případ.

Matthew McConaughey pilotem

„Jsem pilot – vždycky to byl můj sen.“, říká McConaughey a za svou filmovou postavu, Coopera, mluví v první osobě. „Chtěl jsem to tam nahoře prozkoumat, toulat se po hvězdách a vyjít si tam ven …,“ ukazuje směrem k nebi. „A zůstal jsem trčet na zemi: Jednak z osobních důvodů – kvůli rodině, a také kvůli okolnostem ve světě budoucnosti. V budoucnosti nejenže není zapotřebí cokoliv prozkoumávat a vynalézat a potulovat se po hvězdách, ani se to dělat nesmí. Smyslem života je obstarání potravy, zabránění vyhynutí lidstva. A mé postavě řeknou, že potřebují, aby zase začala létat. Ale ne proto, aby si splnila sen.“

Jessica Chastain, která ve filmu hraje vědkyni, k filmu řekla: „Scénář byl velmi emotivní, je v něm spousta touhy, zármutku a sounáležitosti. Mám ráda příběhy o vědě a vesmíru, ale nejdůležitější pro mě je lidská sounáležitost. Okamžitě mě to zaujalo.“ „Když jsem to četla, dojímalo mě to,“ souhlasí Anne Hathaway, která s Nolanem točí již druhý film. Poprvé se potkali v závěru batmanovské trilogie Temný rytíř povstal (2012).

Příběh filmu začíná na Zemi. Ve vizi scenáristů v nepříliš vzdálené budoucnosti prochází planeta krizí inspirovanou sérií katastrofických prachových bouří ve 30. letech minulého století, tzv. Dust Bowl, kdy se v období velké hospodářské krize nad americkými prériemi hnala mračna prachu dusících život. Týmu vědců se podařilo objevit červí díru – jakýsi tunel časoprostorem – která by mohla umožnit cestování na nepředstavitelné vzdálenosti. Ve snaze najít mimo naši sluneční soustavu potenciálně obyvatelné planety, nový domov, je zahájena mise Lazarus. Loď již byla postavena a Cooper je jediný, kdo s ní dokáže létat. Ale s misí se pojí riziko, že už nikdy neuvidí své děti.

interstellar preview

 

Kukuřičná pole a věrohodné repliky raketoplánů

Film se začal natáčet v exteriérech ve městě Okotoks v kanadské Albertě, kde Nolanův dlouholetý spolupracovník, vedoucí výpravy Nathan Crowley, dohlížel na stavbu Cooperovy farmy. „A pěstovali jsme vlastní obilí,“ usmívá se producetnka E. Thomas. „Stovky akrů!“ Mezitím ve studiích společnosti Sony Pictures v kalifornském Culver City, ve stejném nahrávacím studiu, kde kdysi Nolan postavil Batmanovu jeskyni pro film Batman začíná, probíhala stavba obřích scén skutečné vesmírné lodi. Model lodi Ranger, jedné ze tří vesmírných lodí navržených Nolanem a Crowleym, byl v téměř životní velikosti postaven v Atlantě, odkud byla na natáčení sekvencí na vzdálené ledem pokryté planetě přepraven na Island. „Víte, nikdy jsem neměl v úmyslu použít pro vytvoření lodí použít počítačovou grafiku,“ říká Nolan. „Když už se rozhodnete natáčet v exteriérech, musíte si všechno postavit a dovézt to tam.“ Nolan a Crowley (vedoucí výpravy) chtěli, aby jejich vědecká fantazie měla pozemský původ, aby všechno bylo praktické, hmotné a funkční jako hardware používaný v NASA.

Aby tvůrci umocnili pocit skutečnosti, použili při natáčení skutečné komponenty letadel. „V žádném případě jsem nechtěl, aby se ve scénách používaly jakékoliv neopodstatněné futuristické prvky,“ vysvětluje Nolan. „V podstatě jsme používali současné technologie zkombinované a sestavené tak, aby nebyly v rozporu s teorií o fungování vesmírných lodí, jak by létaly a tak dále.“ Hlavním záměrem bylo, aby všechno bylo funkční a herci to mohli vnímat jako reálné. „Mohli přepínat páčky na ovládacích panelech, používat řídicí páku a mít při tom pocit, že to k něčemu je,“ říká Nolan. „Já jsem vyrůstal v sedmdesátých letech a představu o tom, jak se má přistupovat ke vědecko-fantastickému filmu, jsem si odnesl z filmů, jako byl první Vetřelec nebo první Star Wars. Člověk musí mít pocit, že se to používá – že je to opotřebované a skutečné stejně jako svět, ve kterém žijeme.“ „Tohle není nablýskaný svět,“ říká Matthew McConaughey, který v těchto skvělých scénách strávil celé hodiny připoutaný v sedadlech nebo houpající se na drátech. „Je syrový a nestrojený. Pokud je něco příliš uhlazené, Chris přijde a udělá nepořádek nebo to poškrábe.“

Podívej se z okna, vesmír!

McConaughey nepřehání. Přestože klíčování se dnes používá standardně, Nolan hledal něco jiného. Místo toho pověřil společnost na vizuální efekty Double Negative (se kterou od filmu Batman začíná spolupracoval na všech svých filmech), aby nejdříve vytvořila vesmírný prostor. Potom s kameramanem Hoytem Van Hoytemou, pomocí nejmodernějších digitálních projektorů promítli hotové záběry na plátna obklopující scény. Při pohledu z okna herci mohli spatřit, co čeká jejich postavy na pouti vesmírem – exotické kosmické jevy jako červí díry a černé díry, které se ve filmu stanou skutečností.

interstellar preview2

„Pro mě i pro herce tak natáčení dostalo nový rozměr,“ říká Nolan. „Když se ocitli ve stejném prostředí, jaké bude na plátně, a viděli z okna přesně to, co bude vidět ve filmu, mohli reagovat na konkrétní vjemy. Nacházeli se v uměle vytvořené realitě.“ Ale tato realita nebyla vždy příjemná. Návrhářka kostýmů Mary Zophres přiznává, že nosit její skafandry, vytvořené s brilantním smyslem pro realismus a atraktivnost, není vůbec jednoduché. „Hercům určitě nějakou dobu trvalo, než si zvykli mít ty skafandry celý den na sobě,“ říká. „Jsou těžkopádné; jejich součástí je těžký dýchací přístroj na zádech a těžká helma. Myslím, že jsou v nich o 9 až 13 kilo těžší.“

Christopher Nolan je raritou mezi současnými režiséry. Ačkoliv točí filmy pro velká studia, očividně se mu daří uchovat si značnou tvůrčí svobodu – navzdory tomu, že používá techniky, které se liší od současných trendů. Nenatáčí digitálně, ale na klasický film – jeho oblíbený formát je IMAX – a stříhá negativ. Nenatáčí ve formátu 3D ani do něj filmy nepřevádí. Vyhýbá se klíčování a celoplošným digitálním efektům.

A jaký je Nolan při natáčení? „Na place je skoro vždycky velmi klidný,“ říká producentka Thomas. „Na Chrisovi je fascinující, že má všechno v hlavě – každý detail v celé jeho složitosti a rozsahu – do té míry, že dokáže odpovědět komukoliv, ať už se ho na sebenepatrnější podrobnost ptá herec nebo někdo ze speciálních efektů.“ Nolan dodává, že ústřední cesta filmu Interstellar nevede jen jedním směrem, do vesmíru. „Během přípravy námětu a realizace filmu jsme se vždy vrátili k základní myšlence, že čím dále se vydáme do vesmíru, tím více si uvědomujeme, kým jsme a co znamená být člověkem,“ uzavírá Nolan filozoficky.

Premiéra filmu je 7. listopadu. V IMAXu se promítá i speciální 70milimetrová verze, kdy se při záběrech z IMAX kamery promítaných ze 70mm pásu klasický širokoúhlý filmový formát obrazu 2,41:1 vypne až na 1,44:1.

  • Trailer

Marie Dostálová